Avatar billede Skaugir Nybegynder
29. januar 2012 - 21:32 Der er 5 kommentarer

Forskel på digitale og analoge tv-kanaler?

Hej

Jeg har lige købt et Sony Bravia-TV. Da jeg skulle installere kanalerne spurgte den om jeg havde kabel eller egen antenne. Jeg var i tvivl, da jeg ikke ved hvad min andelsboligforening kører med,  så jeg valgte Kabel og "Andet" som udbyder. Den ledte selv efter kanaler og jeg fik en masse analog-kanaler, bl.a. TV2, TV3, 5'eren, 6'eren. De var alle sammen ret uskarpe, DR havde sort skærm og der var ikke mulighed for digitale features.

Jeg prøvede så at geninstallere og valgte denne gang "Egen antenne". Her installerede den kanalerne selv, og denne gang var det med digital modtagelse, så kanalerne var knivskarpe. Nu fik jeg så også DR, DR HD og en masse andre "ligegyldige" kanaler jeg ikke havde før. Dog var hverken TV2, TV3 eller mange af de andre kanaler som jeg kunne modtage analogt, ikke tilgængelig digitalt.

Hvordan kan det være?
Avatar billede kjeldsted Novice
29. januar 2012 - 22:54 #1
Hvis du kan modtage analoge kanaler har du med sikkerhed kabel. Der sendes kun digitale kanaler ud gennem luften.

Grunden til at der manger noget kanaler på det analoge er formodentligt at disse bliver sendt i HD, og derved ikke vil være at finde analogt, da analog HD fylder for meget til at der er noget man sender ud. Nu kender jeg ikke Sony's fjernsyn. Men jeg ved at Philips samt Samsung's fjernsyn kan indstille både analoge og digitale på samme tid. På dissets fjernsyn skal man så et sted i en menu vælge om man vil ind på listen med digitale eller analoge.

Hvis du bor i en boligforening der sender signalet rundt burde du bestemt kunne tage kanalerne ved at vælge Kabel og så få fjernsynet til at vælge det digitale signal.

Har du desuden en antennesplitter siddende et sted?
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2012 - 23:14 #2
Du skal formodenlig også, under søgning skrive dit område nummer.
På mit Samsung TV er det 110 under yousee.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2012 - 23:14 #3
Ps. Område nr. er for København.
Avatar billede Skumlos Nybegynder
01. februar 2012 - 07:28 #4
Hvilken udbyder har du? Yousee? I så fald har de ændret områdenumrene til 110 for alle områder så vidt jeg ved, så der skulle ikke være noget specielt. I øvrigt er det sjældent nødvendigt med områdenumret da det kun bruges til at sortere lokale kanaler fra, som de her lokalstationer som TV Fyn ol.
Normalt vælger du på TV'et om du vil tune analoge eller digitale kanaler. Hvis du har valgt analog og så kabel, får du kun de analoge kabeltv kanaler self. Hvis du har et antennekabel i væggen, og og stadig kan tune på digital antenne, lyder det til du er tilsluttet noget a la GALnet som vist nok lavede noget fikumdik hvor de udsendte DVB-T signal på kabelnettet eller noget i den stil. Umiddelbart burde du kunne sætte den til at scanne efter digital kabel, og så skulle klaveret spille.
Avatar billede Skaugir Nybegynder
08. april 2013 - 21:44 #5
Tak for hjælpen alle sammen