Avatar billede rocky Nybegynder
26. januar 2012 - 21:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

WinPE automatisk installation af Win7 image/wim

Hej

Jeg forsøger at lære hvordan man håndtere de Windows tools der findes til at bl.a. at oprette og installere Windows Image filer (wim)
Mit mål er at kunne tage et image af en given maskine og derefter ligge det på en USB disk. Denne bootdisk skal selv installere dette image når man booter på den helt uden brugerinput.

Indtil videre har jeg formået at lave en bootable WinPE, hvor jeg kan /capture og /apply mit image. Men jeg vil gerne automatisere denne process.
Jeg er dog løbet mod muren her, hvordan får jeg WinPE til automatisk at formatere disken, samt /apply mit image efterfølgende?

Er der nogen der kan guide mig i den rigtige retning.
Jeg har læst meget omkring autounattend.xml filer, men jeg ved ikke om det er det rigtige at benytte?

Tak på forhånd.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2012 - 23:43 #1
Så vidt jeg ved kan man ikke automatiserer processen. Man har brug for en Recovery CD/USB for at initialiserer sit Image. Man kan udmærket lave et Image af hele harddisken, men det er ikke praktisk, og slet ikke hvis det skal ligge på en USB -pen. Et Image af C-partitionen med Windows og mindre programmer kommer let op på 5+GB.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2012 - 23:47 #2
Ps. der er også andre gratis muligheder end den windows levere f.eks. EaseUs ToDo http://download.cnet.com/Easeus-Todo-Backup-Free/3000-2242_4-10964460.html
Eller Paragon Backup & Recovery: http://www.paragon-software.com/free/db.html
Avatar billede romeo Nybegynder
27. januar 2012 - 15:18 #3
Du skal bruge unattended installation.
Der lidt flere måder at gøre det på.

den her ser ret nem ud:)
http://www.intowindows.com/how-to-create-unattended-windows-7-installation-setup/
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2012 - 15:38 #4
#3
How To Create Unattended Windows 7 Installation Setup
Men der er jo ikke tale om installation af windows, men om at initialisere et Image af en partition.
Avatar billede rocky Nybegynder
27. januar 2012 - 16:11 #5
Du har nok ret valbycom, synes bare det er utroligt at man ikke kan automatisere Win_PE til blot selv at udføre kommandoen. Det drejer sig jo kun om 1 kommando

"imagex /apply x:\image\custom.wim 1 c:\"

Jeg forsøger lige at google lidt mere, for at se om jeg kan finde en løsning, hvis ikke skal du nok få point.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2012 - 17:20 #6
Point er ikke så vigtigt for mig. Men det er sådan - i alt fald med EaseUs, Paragon og Acronis - at det er kun ved et decideret nedbrud af windows, hvor man slet ikke kan starte op, at der er brug for en Recovere CD/USB. Ellers kører man processen direkte fra windows, og så kører det automatisk.
Avatar billede romeo Nybegynder
27. januar 2012 - 17:43 #7
Ahh. Ja sorry.
Nej det ikke tiltænkt at man bruger det til backup/restore.
Mere til deployment.

Microsoft vil nok hellere havde du bruger Windows Backup til at lave backup/recover. Som også bare ligger det i wim filer:)

WinPe har dog en "startnet.cmd & Winpeshl.ini" hvor du kan få den til at køre noget. Måske det dur i dit tilfælde.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766521(WS.10).aspx
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2012 - 17:32 #8
Fandt du ud af noget?
Avatar billede rocky Nybegynder
12. februar 2012 - 15:08 #9
Prøvede EaseUs, men den fejlede flere gange og 100% automatiseret var den ikke (skulle vælge restore og path til restore filen), men jeg har ikke kunne finde andre løsninger, så det må være svaret på spørgsmålet.

Smid et svar og jeg giver point.
Avatar billede rocky Nybegynder
27. marts 2012 - 21:16 #10
intet svar, så jeg lukker.