Avatar billede Banjokaj Nybegynder
26. januar 2012 - 11:32 Der er 9 kommentarer

Map netværksdrev, ustabil

Jeg har et windows mediacenter, hvor jeg har mappet mine drev fra nas-serveren, det virker fint i de fleste tilfælde, men oplever måske 2-3 gange ud af 10 at den ikke fanger drevene ved startup, hvor efter jeg manuelt er nødt til at gå ind i denne computer hvor min netværksdrev står med røde krydser over, at åbne dem manuelt, hvilket jeg gør uden problemer.. og alt virker fint her efter.
Den taber aldrig forbindelsen under brug, det køre bare perfekt.
jeg har mediacenteret kablet, og køre gigabit..

Men hvorfor fanger den dem ikke bare første gang altid??
er der noget opsætning jeg har overset??
håber i kan hjælpe.. Tak
Avatar billede jokkejensen Novice
26. januar 2012 - 12:01 #1
Jeg plejer at lave et lille logon script der mapper dem, og kører det et lille minut efter opstart, så er jeg sikker på net og bruger er loaded.

/J
Avatar billede chalde Seniormester
26. januar 2012 - 12:10 #2
Støtter op om #1. Havde samme problem, løst med at lade scriptet vente 1 minut (kan klares ved at lave en schedule i windows). Brug ligeledes /persisten:no switchen hvis du er på windows.
Avatar billede Banjokaj Nybegynder
26. januar 2012 - 12:14 #3
Tak, kan godt se ide'en, det er nok fordi den prøver at mappe inden netværk eller windows er klar..
hvordan laver jeg et logon script??

Chalde, hved mener du med /persisten:no??
Avatar billede chalde Seniormester
26. januar 2012 - 12:39 #4
Lav en batchfil der indeholder:
net use <drive>: /persistent:no \\servername\share /u:username password

f.eks.
net use z: /persistent:no \\nas\music /u:johndoe secret

persistent:no gør at den ikke bibeholder mapningen ved nedlukning, og den derfor er tvunget til at mappe drev ved opstart igen. Kan løse andre problemer med f.eks. drev der er i sleep osv..
Avatar billede Banjokaj Nybegynder
26. januar 2012 - 13:33 #5
Jeg har 3 drev, skal jeg så lave en batchfil til hver??
hvor skal den batchfil ligge??
og hvordan laver jeg den??
skal jeg så fjerne de mapninger jeg allerede har lavet??
Avatar billede chalde Seniormester
26. januar 2012 - 13:58 #6
Du kan lave en samlet til dem alle. F.eks:
net use z: /persistent:no \\nas\music /u:johndoe secret
net use y: /persistent:no \\nas\docs /u:johndoe secret
net use x: /persistent:no \\nas\backup /u:johndoe secret

Du laver den ganske enkelt ved at kopiere/lave linjerne i f.eks. notepad, og gemme filen som map.bat eller lignende.

Placeringen af batchfilen afhænger af hvordan du ønsker den afviklet, hvilket os osv..
Personligt har jeg lavet en opgave under opgavestyring, der køres med 1 minut forsinkelse og afvikler batchfilen. Placeringen af batchfilen kan så være hvor som helst lokalt på maskinen.

Inden du kører den, skal du fjerne din eksisterende mapping hvis der er overlap.
Avatar billede Banjokaj Nybegynder
26. januar 2012 - 14:44 #7
Det ser ud til det lykkedes.. men hvordan ved jeg at næste gang jeg starter mediacenteret, at det så ikke er windows selv som altid der opretter forbindelse til drevene, at det faktisk er min lille super batchfil??

ellers helt super support, Tak for hjælpen, hvordan er det jeg giver dig point??
Avatar billede chalde Seniormester
26. januar 2012 - 14:51 #8
/persistent:no gør at drevet ikke automatisk mappes næste gang.
men du kan prøve at deaktivere opgaven eller flytte filen for at tjekke :)

Ingen point til mig tak :)
Giv dem evt. til #1
Avatar billede Banjokaj Nybegynder
10. februar 2012 - 06:09 #9
Jokkejensen, vil du sende et svar, så får du point
Tak for hjælpen til jer begge..