Avatar billede svenstrup Nybegynder
25. januar 2012 - 19:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Wifi-dongles

Jeg har forsøgt at installere to forskellige wifi-dongles på tre forskellige Windows 7 64-bit-maskiner...uden held.

Den første er en Netgear WNA 3100 wireless-n usb-adapter.
Jeg fik installeret den medfølgende driver og software. Windows finder netkortet og viser enheden under enhedshåndteringen samt i netværksforbindelser. Enheden står dog som "deaktiveret" og lader sig ikke aktivere (der står går nok at enheden aktiveres...aktiveret, men status på enheden er fortsat deaktiveret). Når enheden sættes i usb-porten blinker den 2-3 gange og går så ud.
Jeg har prøvet at afinstallere den medfølgende software og fået Windows til at downloade en driver selv (via bredbåndsmodem), men det virkede på samme måde.
Jeg havde to af disse usb-dongles og begge blev prøvet på 3 maskiner, med samme resultat.

Det fik mig til at prøve med en Icidu wireless usb adapter 300n. Her blev den medfølgende software installeret. Enheden blev fundet og en netkortet står under netværksforbindelser. Enheden er aktiveret og den står og blinker. Den finder dog ikke noget netværk når man via den medfølgende software søger efter netværk. (Den trådløse Linksys Router virker. Netværket kan ses på en bærbar computer i samme rum). Også her har jeg prøvet at lade windows selv installere en driver, men med samme resultat. Denne enhed er prøvet på to forskellige computere med Windows 7 64-bit.
Når jeg vil prøve at oprette netværket manuelt (selv indtaste ssid og kode mv.), så få jeg en meddelelse om at "der opstod en uventet fejl". Det sker på begge computere.

Er der nogen der har en anelse om, hvad der kan være galt eller har oplevet lignende problemer.
Jeg har een gang tidligere installeret en wifi-dongle på en Windows 7 maskine (det var vist en Jensen..et eller andet). Den fandt windows med det samme og installerede automatisk og vupti...så kørte det.

Men hvorfor nu al denne ballade? Det burde være så enkelt. Er der nogen der har et bud på hvad der er galt eller hvilken wifi-dongle jeg nu skal prøve med?

Mvh. Christian Svenstrup
Avatar billede Broxigar Praktikant
25. januar 2012 - 22:57 #1
Har du afprøvet dine dongles i en anden PC så du ved at de virker?

Prøv og sætte en anden USB-enhed til den fejlende computer og se om det virker, hvis ikke, kan det være USB-portene der er i stykker.

En sidste løsning kunne være at gendanne fabriksindstillinger / geninstallere Windows 7
Avatar billede svenstrup Nybegynder
26. januar 2012 - 07:16 #2
Ja jeg har prøvet begge wifi-dongles på 2-3 maskiner af forskellig alder. Dog alle med Windows 7 64 bit. Har oven i købet prøvet i forskellige usb-porte på hver maskine.
Alle usb-porte virker, da de er testet med andre usb-devices.
Avatar billede svenstrup Nybegynder
26. januar 2012 - 20:30 #3
Så fandt jeg endelig ud af, hvad der var galt efter at have prøvet USB-Wifi-dongle nr 3 og 4.
Det viser sig at det var Zonealarm som blokerer for det trådløse netkort. Det er ikke engang nok at deaktivere Zonealarm som jeg havde forsøgt mig med. Man er nødt til at afinstallere Zonealarm, genstarte, installere Wifi-dongle, geninstallere Zonealarm. Så kører det.
Håber at andre kan få gavn af mine kvaler.

Christian