Avatar billede Jakok Nybegynder
22. januar 2012 - 15:47 Der er 10 kommentarer

Database til bestilling af mad

Jeg vil gerne lave et program, en database eller en app, hvad der nu er lettest og mest brugervenligt.
Jeg arbejder på et lille plejehjem hvor der dagligt afgives ca. 30 bestillinger på 11 forskellige slag smørrebrød. Beboerne skal kunne vælge pålægstype og pynttype. Med tiden vil vi gerne udbygge dette således at vi kan bruge samme system på vores varme mad. (2 slags + valg af tilbehør).
For at spare tid, vil vi gerne have en elektronisk løsning, lidt a la bestilling af pizza på nettet. Vi skal kunne printe en liste ud hvoraf det fremgår hvem der har bestilt hvad.
Avatar billede supertekst Ekspert
22. januar 2012 - 17:57 #1
Hvordan tænkes selve bestillingen udført?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2012 - 20:04 #2
Jeg har bygget et program, som står for madbestilling for en større virksomhed. Det er lidt for udvidet til dette formål, men hvis du sender en mail med nogle eksempler på jeres bestillinger, som i gør det nu, så skal jeg tage et kig på det!~)

spg.eksperten@gmail.com
Avatar billede Jakok Nybegynder
23. januar 2012 - 15:19 #3
Pt. foregår bestillingen manuelt på godt gammeldags papir. Vi kunne godt tænke os at plejepersonalet med en tablet-computer i hånden kan hjælpe beboerne med at afgive bestillingen. Om dette foregår via nettet/intranettet eller hvordan har jeg ingen idé om. Men hvis vi nu tilsvarende har en tablet i køkkenet, så kan man jo klart se hvad den enkelte præcist vil have.

1. Vælg beboerens navn
2. Vælg hvilken pålægstype efter beboerens ønske
3. vælg hvilken pynt, om nogen, beboeren ønsker
4. send/afgiv bestilling

Dette er altså lidt a la at bestille pizza via nettet.

Bestillingerne anvendes på vores smørrebrød 365 dage om året(mere eller mindre).

Det kunne være via rullelister, men jeg ved jo ikke hvad der er lettest at lave. Hvis man kunne lave det hele med billeder lidt a la en app, som det kendes fra mobiltelefonverdenen ville det jo vær smart. Således vælger man beboerens navn i en rulleliste og herefter kan beboeren sammen med personalet let klikke på f.eks et billede af en æggemad. Herefter popper en boks op hvor der står ønskes pynt (ja/nej). Hvis ja kan man nu vælge hvad man vil have fra endnu en rulleliste.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 15:39 #4
Det hele kan laves som et slags touch screen program, det er ikke noget problem. ..men så er vi nød til at snakke timer og ikke så meget et hjælpende forum!~)

Du er som sagt velkommen til at tage kontakt...
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 15:44 #5
Hvis du starter på projektet selv, så er jeg sikker på at eksperten kan hjælpe dig spm. for spm. men det lyder til at der er lidt vej igen!~)
Avatar billede Jakok Nybegynder
23. januar 2012 - 15:47 #6
Sikke et tilbud. Men jeg gør det her for min fornøjelse og har således ikke penge til at betale dig.
Avatar billede Jakok Nybegynder
23. januar 2012 - 15:57 #7
Ja du har helt ret, men jeg aner ikke hvor jeg skal begynde
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 16:16 #8
Du starter med din datastruktur.... Her er en simpel struktur:

tblBeboer
BeboerId (primær nøgle og autonummeret)
BeboerNavn

tblPaalaeg
PaalaegId
PaalaegNavn

tblTilbehoer
TilbehoerId
TilbehoerNavn

tblBestilling
BestillingId
Dato
BeboerId (tal)
PaalaegId (tal)
TilbehoerId (tal)

Så markerer du tblBestilling og laver en autogeneret formular. Herefter laver du beboerid, paalaegid og tilbehoerid om til dropdownbokse.

Metoden med dropdown boksene er at lave en forespørgsel, som henter id og navn fra den aktuelle tabel (du kan sortere alfabetisk i forespørgslen). Så sætter du boksen til at have 2 kolonner, sætter kolonnebredden til 0;5 (5 eller hvad din bredde er) og sætter den bundne kolonne til 1. Dette betyder at du gemmer id nummeret men viser navnet.

Herefter kan du gøre det samme med en rapport og igennem kilde forespørgslen vise en bestemt dato eller periode.

God fornøjelse!~)
Avatar billede DjJohn Nybegynder
24. januar 2012 - 12:40 #10
Vil i ikke svare på et spørgeskema som jeg skal bruge til mit projekt. Tak :-))
http://www.surveymonkey.com/s/BMBJCNG