Avatar billede hansen222 Nybegynder
21. januar 2012 - 07:48 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Køler til CPU larmer

hej.

jeg har købt ny blæser og cpu, men blæseren kører hele tiden med omkring 2500 rpm hvilket larmer helt vildt.

Det drejer sig om dene blæser:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=531111

Der står under specifikationer at det er low noise og den skulle køre med 1400-2350 o/min så håber da at der er en løsning.

Den sidder på en phenom triple core

Mit bundkort er et GF 8200A
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2012 - 07:51 #1
Har du husket et udskifte kølepasta når du rodede med montering af den nye køler?
Sidder køleren ordentligt ned på cpu (og ikke skævt)?
Avatar billede hansen222 Nybegynder
21. januar 2012 - 08:02 #2
ja det er i orden alt det der, kan i spænde CPU'en længere ned mod CPU, og brugte en tube kølepasta.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2012 - 08:14 #3
En tube!!!!
Der skal kun  en lille klat på midten (på størrelse med et riskorn) som køleren fordeler på cpu når den monteres.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2012 - 08:17 #4
Du kan se her hvor meget du reelt skal bruge:
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2012 - 08:19 #5
De ideelle er at den mængde man putter på lige akkurat kan dække cpu.
Avatar billede hansen222 Nybegynder
21. januar 2012 - 08:27 #6
okay kan det være derfor?
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2012 - 08:30 #7
du kunne prøve med speedfan

http://www.almico.com/speedfan.php

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2012 - 09:49 #8
denne her kunne også vøre en mulighed

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

m.v.h
Avatar billede hansen222 Nybegynder
21. januar 2012 - 10:03 #9
HAR SPEEDFAN MEN DER KAN JEG IKKE RIGTIG STYRE NOGET, KAN DA LIGE PRØVE DET ANDET HVIS DET SKULLE VÆRE BEDRE.

hov undskyld for capslock
Avatar billede hansen222 Nybegynder
21. januar 2012 - 10:07 #10
syne sikke nogen af dem rigtig virker
Avatar billede Videotech Praktikant
21. januar 2012 - 10:35 #11
Hvordan har CPUen det ?
ER den brændende varm, eller er det "bare" blæseren det kører som den lyster ?
Kan du holde fingerne på CPUen, uden at brænde nallerne ?
Og som andre har skrevet, så skal der ufattelig lidt kølepasta på. Der er jo kun (skal kun være) um mellem CPU og køleplade - for meget pasta øger afstanden, og CPUen kan ikke overføre varmen til kølepladen.
Både CPU og køleplade skal inden montering, være 100% rene, og 100% uden buler, ridser eller mærker (ellers ligger den og vipper)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2012 - 12:40 #12
#11 JA det skal være 100% rent.
Har set videoer, hvor de viser de bruger en finger  til at smøre ud med. Hvad tænker man da på???
Først afrenser man, og derefer fordeler man med en fedtet finger eller beskidt dankort eller lignende. Nej det skal påføres lige i den mængde der skal bruges, og så skal køledelen fordele det.
Avatar billede hansen222 Nybegynder
21. januar 2012 - 13:59 #13
okay prøver og fjerne pasta'en igen og proppe lidt på midten. også bare trykke cpu'en nedover så fordeler det sig selv?
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. januar 2012 - 15:34 #14
Pasta på størrelse med et knappenålshoved.
Et plastikkort (dankort el. lign.) til at fordele det med.
Når det er fordelt skraber du henover, så det overskydende kommer af.
Denne fremgangsmåde har jeg altid brugt, og den slår ALDRIG fejl.
Avatar billede hansen222 Nybegynder
21. januar 2012 - 17:19 #15
så har jeg prøvet det og det ændrer sku ikke rigtig noget.

men så i speedfan at temperaturen stod til 22 grader i sted for 27 grader, men inde i bios står der 40 grader? hvordan kan det være? har også prøvet og slå det der smart fan control helt fra..
Avatar billede hansen222 Nybegynder
31. marts 2013 - 18:13 #16
xxx