Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 07:53 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

Computer går amok!?

Godmorgen eksperter..

I går satte jeg mig hen til min computer efter en uges ferie og glædede mig til at tjekke mail osv.
Men efter den uge er computeren begyndt at skabe sig åndsvagt.
Hvis jeg fx har to Eksperten-browservinduer åbne og vil åbne et nyt med min side går den totalt i stå.
Hvis jeg vil køre diskfragmentering står den bare i 15 min og tjekker drevet for fejl.
Og hvis jeg vil slukke computeren kommer der en box med \"Programmet svarer ikke - klik vent for at vende tilbage til Win\" osv.
Når jeg klikker på den lille icq-blomst ved uret går startlinien i stå!

Jeg vil helst ikke formatere da jeg har en masse filer jeg så ikke kan få igen..

Mit system er:

AMD Duron 800 MHz
128 Mb PC-133 RAM
Nvidia TNT-2 32 Mb AGP Grafik
20,1 Gb HDD

På forhånd tak!!
Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 07:56 #1
Hvis der ikke kommer indlæg før klokken 8:15 vender jeg tilbage klokken 17:00 da jeg skal i skole..
</RealOne>
Avatar billede ctv! Nybegynder
06. august 2001 - 07:59 #2
Ved godt dette her ikke er et svar - men når du engang formaterer igen, sørg for at dele din HD op i fdisk. Så undgår du problemer med ting der ikke må slettes osv... :)
Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 08:01 #3
ctv --- Good point there, men jeg har aldrig fattet hvordan.. Desuden har du ret.. Er lidt sent nu ;o)
</RealOne>
Avatar billede hobbez Nybegynder
06. august 2001 - 08:04 #4
Slet alle dine TEMP og midlertidige Internet-filer.

Genstart i fejlsikret tilstand.

Kør komplet defragmentering, incl. optimering for hastighed (så programmer starter hurtigere).

Genstart.

Held & lykke.

/Rob
Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 08:07 #5
BTW: Når jeg prøver at lukke fx browseren med \"Luk Programmet\" (ctrl+alt+del) kommer den der velkendte blå skærm med \"alvorlig undtagelse i 0D 24X:015F75B6\" Noget der siger jer noget!?
</RealOne>
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. august 2001 - 08:26 #6
Forsøg med hobbez indlæg, og forsæt evt. med en reinstallation af Win98. Dette mister du ikke data ved. Til gengæld får du reetableret eventuelle defekte filer.

Btw. er 400 point dælme mange for dette spørgsmål. Specielt taget i betragting, at 60 point er \"default\" for et SVÆRT spørgsmål.

NanoQ
Avatar billede ild Nybegynder
06. august 2001 - 08:38 #7
Den her plejer at virke..
Start op i dos prompt.
Gå ind I win98. (d: cd win98)
Kopier din win98 filer fra cdrom, (copy *.* c:/windows1/option/cabs)  til /windows1/option/cabs. husk at lave strengen med mkdir.(mkdir windows1, cd windows1 ,mkdir option, cd option  osv.
rename det gamle win.
Installer win fra windows1/option/cabs med install.
Efter installation er alle filer der, og du kan finde din gamle drivere i dit nu omdøbte gamle
win bib.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. august 2001 - 08:40 #8
Hvis du kører WIN-98 bør du kikke her http://webkurs.dk/SPfryserwin98.asp og tilføje de manglende drivers. Der er tale om en bug i installationen af windows.
Jeg havde lige som dig mange probmeler med at min PC hang/frøs (Specielt i outlook og explore). Efter at have tilføjet driverne i henhold til mit link, har det kørt perfekt.

PS: Prøv også evt. hobbez forslag. Det hjalp nu ikke i mit tilfælde.
Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 18:06 #9
nanoq --- Jeg ved det, men dette er et stort problem og jeg troede at det var meget svært uden at formatere..
Prøver nogen af svarene nu..
</RealOne>
Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 18:13 #10
Hvordan starter man i fejlsikret tilstand, hvilke temp og midlertidige Internet-filer må jeg slette (der er også mapper med norton antivirus osv i temp) og hvordan re-installerer man win (denne funktion er vist ikke i cd-menuen?) ..!?
</RealOne>
Avatar billede nomiz Nybegynder
06. august 2001 - 18:14 #11
tjek for virus
Avatar billede microtec Nybegynder
06. august 2001 - 18:16 #12
Orv, orv, norton antivirus!!!!

Prøv lige at fjerne den fra din PC. Da jeg havde den installeret, opførte min PC MEGET underligt, og hang ofte.
Avatar billede resten Nybegynder
06. august 2001 - 18:19 #13
bare slet alle dine internet filer de ligger kun og bruger plads
Avatar billede microtec Nybegynder
06. august 2001 - 18:20 #14
... en helt anden ting er at Norton Antivirus æder rigtig mange ressourcer på din PC. Jeg tror du vil opleve en helt anden PC når den er fjernet.

Lige et lille tip: Jeg var nød til at installere WIN-98 oven i den gamle igen efter at have fjernet Norton antivirus, for at få alt til at virke fornuftigt igen.
Avatar billede resten Nybegynder
06. august 2001 - 18:22 #15
jeg har aldrig haft problemer med norton og har trosalt kørt med den en del år
Avatar billede microtec Nybegynder
06. august 2001 - 18:26 #16
resten >> Jeg ved der er mange andre end mig, der har haft problemer med Norton Antivirus.

Prøv det med at slette temp-filerne først. Det er jo lige til at gå til. Virker det ikke, ville jeg fjerne Norton Antivirus.

PS: En gang i sin tid fik jeg også det råd om at fjerne tempfilerne. Det hjalp ikke, men det skedte ting og sager da Norton Antivirus røg ud.
Avatar billede resten Nybegynder
06. august 2001 - 18:29 #17
okey det er da vær at prøve at slette norton men!!!!
Avatar billede microtec Nybegynder
06. august 2001 - 18:50 #18
Prøv at søge på Norton herinde => mange problemer.

Et af de første hits er http://www.eksperten.dk/spm/95550 som ligner symptomerne her en del.
Det var nøjagtig sådan min PC opførte sig, da jeg benyttede Norton Antivirus
Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 19:09 #19
Men jeg har altid haft norton og indtil i går kørte maskinen fint..
Hvad med de andre spm\'s..:
Hvordan starter man i fejlsikret tilstand, hvilke temp og midlertidige Internet-filer må jeg slette (der er også mapper med norton antivirus osv i temp) og hvordan re-installerer man win (denne funktion er vist ikke i cd-menuen?) ..!?
</RealOne>
Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 19:11 #20
Desuden har Norton allerede fundet et par vira og slettet dem for mig, så jeg vl nødig af med det med mindre I finder en anden som er gratis og opdatere sig selv hver uge..  ;o)
</RealOne>
Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 19:22 #21
Disse to billeder er fra indholdet af temp:

http://users.theroom.dk/RealOne//temp.jpg
^ Læg især mærke til pv4024 og cd_install filerne

http://users.theroom.dk/RealOne//norton.jpg
^ Indholdet af Norton mappen i temp

Kan jeg slette alt i denne mappe uden der sker noget..!?
</RealOne>

Avatar billede microtec Nybegynder
06. august 2001 - 19:58 #22
realone >> Prøv nogen af de andre ting først. Har du stadig problemer, syntes jeg du skal prøve at fjerne Norton Antivirus.

Tro mig. Det hjalp her, og jeg havde også kørt med den i ca. 1/2 år. Maskinen havde været lidt ustabil, men jeg havde ikke mistanke til Norton. Til sidst blev den dog helt tosset, jeg måtte slukke min PC på den \"store kontakt\" 30-40 gange om dagen.

Der findes også andre gratis virus-programmer, som er mindst lige så efektiv. Du må ikke unvære et virus-program.

Hvis du lukker alle programmer først, kan du rolig slette ALT i c:\\windows\\temp
Altså alle filer og mapper. De fylder blot op.
Avatar billede realone Nybegynder
06. august 2001 - 20:03 #23
Jamen hvordan starter jeg i fejlsikret tilstand..!?
</RealOne>
Avatar billede microtec Nybegynder
06. august 2001 - 20:06 #24
Når din PC starter, liger før Windows startes, trykker du F8.
Så kommer der en liste, hvor du kan vælge \"fejlsikret tilstand\".
Avatar billede realone Nybegynder
07. august 2001 - 17:56 #25
Hobbez forslag virkede -> Fejlsikker tilstand -> diskfragmentering -> slette temp-filerne..
Alt kører igen..
Hvordan deler jeg nu pointene retfærdigt mellem jer..?? I har jo alle hjulpet..
</RealOne>
Avatar billede microtec Nybegynder
07. august 2001 - 18:03 #26
Du giver selvfølgelig Hobbez de fleste :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
07. august 2001 - 18:07 #27
Du har selvfølgelig fået kørt diskfragmentering nu, men er du sikker på at din PC ikke \"skabe sig åndsvagt\" stadig?
Avatar billede realone Nybegynder
07. august 2001 - 18:14 #28
Hmm, jeg må sQ give dig en del også, for jeg har lige fundet ud af, at norton havde en stor del af æren.. Det har jeg fjernet, og computeren kører fint nu..
Hvilket (gratis) virusprogram skal jeg hente..!? Det skal ikke være en demo eller noget..
</RealOne>
Avatar billede microtec Nybegynder
07. august 2001 - 19:03 #29
realone >> Kapersky\'s AntiViral Lite som man også kan finde på alt om data\'s forside cdrom!
ftp://ghostcom.nerdheaven.dk/KasperskyAntiVirusLiteFraAltOmData/
Avatar billede realone Nybegynder
07. august 2001 - 20:44 #30
Opdaterer den jævnligt listen med vira..?? Og er den tilstrækkeligt god (ser lidt primitiv ud)..
</RealOne>
Avatar billede microtec Nybegynder
07. august 2001 - 21:01 #31
realone >> Jeps. Online som Norton.
Avatar billede microtec Nybegynder
07. august 2001 - 21:01 #32
Effektiviteten af en virus scanner kan du ikke se på brugerfladen. Det er den kode der ikke er synlig, som tæller.
Avatar billede realone Nybegynder
07. august 2001 - 21:04 #33
Well well.. Så giver jeg dig (microtec) og hobbez 200 point hver, da deres løsning i fællesskab løste mit problem..
Tusind Tak!!
</RealOne>
Avatar billede microtec Nybegynder
07. august 2001 - 21:19 #34
Selv tak :o)
Avatar billede realone Nybegynder
08. august 2001 - 16:29 #35
Kaspersky\'s virker ikke.. Hver gang den vil opdatere listen og begynder at downloade opstår der en ulovlig handling.. Andet program!?
</RealOne>
Avatar billede microtec Nybegynder
08. august 2001 - 16:44 #36
realone >> ??
Det virker her, og der er andre på Eksperte, som benytter det.
Avatar billede microtec Nybegynder
09. august 2001 - 23:29 #37
realone >> Har du set denne pressemeddelse http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2633 om en fejl i Norton Antivirus.
Det skulle bevirke at danske versioner af windows hang. Fejlen skulle være rettet nu.