Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2012 - 16:15 Der er 3 kommentarer

Sikring af FTP-server

Hej
Jeg har den seneste uge været involveret i lanceringen af en ny FTP-server på mit arbejde. Der var knap nok lavet hul i firewallen før kinesiske "hackere" kastede sig over den som bier på en honningmad. Nu har vi så ikke en bruger ved navn "root" med "administrator" som password, og der er selvfølgelig tænkt over brugernavne og passwords. Men tanken strejfer da en, om man burde gøre et eller andet ekstra for at holde hvad der åbenbart er horder af amatørhackere lidt på afstand. Nogen der har erfaringer med den slags?
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2012 - 16:22 #1
Autoban - efter x-antal forsøg inden for y tid
Geoblock - reject IP-ranges (kan eventuelt gøres i firewall'en)
Brug alternativ port - dog sjældent hensigtsmæssigt

Se evt. også: http://www.windowsecurity.com/articles/secure_ftp_server.html
Avatar billede Broxigar Praktikant
18. januar 2012 - 20:35 #2
Hvis den kun skal bruges af medarbejderne på arbejdspladsen, så sæt nogle firewall regler op,således at alle udefrakommende IP-adresser der vil forbinde til FTP blive afvist, og så sæt en VPN-server op så medarbejderne arbejder via en krypteret forbindelse når de skal på forbindelsen.

Derudover, afhængigt af hvor mange personer der skal bruge serveren, kan du istedet for VPN og FTP bruge en SFTP (SSH FTP) med public key login, så skal man have nøgle-filen for overhovedet at logge ind, al datatrafik og login er krypteret og hackere kan ikke bruteforce et login.

Skriv endelig hvis du har spørgsmål
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 19:05 #3
chalde, vil du smide et svar også?