Avatar billede csperling Nybegynder
13. januar 2012 - 21:33 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ekstra intern SATA harddisk, computer vil ikke tænde

For at gøre en lang historie kort har jeg købt en ny computer efter bundkortet på den gamle stod af.

Jeg vil så gerne sætte min gamle sata harddisk i den nye computer men når jeg har sat den i vil computeren ikke starte. Power dioden giver et svagt lille glimt fra sig og der sker ikke mere. Hvis den gamle harddisk ikke er sat i starter det hele perfekt op.

Min strømforsyning er på 600W, jeg har kun en harddisk på 1 TB, et dvd drev og grafik kortet (Radeon 6870) siddende i udover de onboard ting der er på bundkortet, så der burde vel være strøm nok?

Jeg prøvede at hot plugge den gamle harddisk, sata først så strøm ledning, men så snart den fik strøm gik det hele ud.

Hvad er problemet?
Avatar billede csperling Nybegynder
13. januar 2012 - 21:52 #1
Nå ja, og styresystemet er windows 7 hvis det skulle have nogen relevans.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2012 - 22:11 #2
Er du sikker på, at det var bundkortet og ikke HDD, som stod af?
Avatar billede csperling Nybegynder
13. januar 2012 - 22:21 #3
Jeg er sikker på at bundkortet stod af på den gamle computer ja, da den ikke ville gå i boot sekvens eller loade bios overhovedetm men om harddisken også er stået af ved jeg ikke.

Og det kan vel heller ikke forklare at skidtet slet ikke vil tænde hvis den var. Bios etc. burde jo stadig loade?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2012 - 22:26 #4
Ja bios skulle kunne køre uden HDD, men sidder der en syg HDD på bundkortet, kan det forhindre bios i at starte op.
Men det lyder som om den HDD er syg. Hvis du har mulighed for det, så prøv at sætte den til en anden computers USB. Der kan den så vel heller ikke køre, men så ved du det.
Avatar billede csperling Nybegynder
13. januar 2012 - 22:33 #5
USB? Det er jo ikke en usb harddisk, men jo, kan jo altid prøve at smide den i en kammerats computer.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2012 - 22:41 #6
Nej jeg er godt klar over, at det ikke er en USB HDD, men alle HDD kan, vis et mellemstik og strøm, sættes til USB. Men det er da nemmere at prøve på et andet bundkort.
Avatar billede csperling Nybegynder
13. januar 2012 - 22:49 #7
Det vidste jeg ikke, det vil jeg prøve at se om giver noget resultat.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2012 - 23:00 #8
Det nemmeste er at købe sådan en, der er strøm og det hele.
http://www.nierle.com/dk_85/artikel/8320/Multifunktions_Docking_Station_til_2,5-_3,5_SATA_plus_IDE_Harddiske_til_USB_2.0-eSATA_-_Med_Hub_og_Kort_laeser_-_Rod.html
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2012 - 23:04 #9
Galt  link. Her er et andet, men du behøver selvfølgelig ikke at købe den der. Jeg har selv den øverste røde. http://www.valomak.dk/go/search/idx/2000000/mot/Dockingstation/t/1/go.htm
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2012 - 08:15 #10
denne her er rigtig god og funktionel

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-3.0-SATA-Docking-Station

m.v.h
Avatar billede csperling Nybegynder
15. januar 2012 - 03:07 #11
Okay så har jeg prøvet den, havde en kammerat med en adapter. Nu er det så adapteren der slukker når harddisken sættes i.. betyder det at den er død? Hvad er det der gør at hvad den sættes til det slukker?

Og er der nogen måde at redde dataene på uden at bruge en milliard hos et eller andet dodgy data retrieval selskab?
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2012 - 08:00 #12
ja det  er jeg ret sikker på

m.v.h
15. januar 2012 - 09:16 #13
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2012 - 12:13 #14
Harddisken kortslutter åbenbart den elektronik den sidder sammen med. Noget lignende som et komfur med overgang får relæet til at slå fra. Når disken ikke kan køre, er der ikke noget man kan gøre selv, for at redde data. Det er IT skrald eller en milliard, som du skriver.
Avatar billede csperling Nybegynder
16. januar 2012 - 14:09 #15
Damn det sucks men tough luck. I det mindste havde jeg backup af de allervigtigste ting (studienoter).

Tak for svarene og hjælpen alle sammen. Smider du lige en kommentar til point, Valby?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2012 - 14:17 #16
Ja surt, men på den anden side er det da glædeligt, at du har sikret dine studienoter:)