Avatar billede lakana Nybegynder
13. januar 2012 - 12:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Antal dubletter

Er nogen, der kan hjælpe mig med 3. kolonne i nedenstående eksempel? Jeg vil tælle antallet af 'ens' rækker. Jeg har forsøgt med en TÆL.HVISER(), men der kan jeg kun finde ud af, at vælge 1 kriterium (fx at navnet er A, men ikke om navnet både er A og måneden også alle er repræsenteret). På forhånd tak.

Navn, Måned, Antal
A, Januar, 2
B, Marts, 1
A, Februar, 1
A, Januar, 2
Avatar billede igoogle Forsker
13. januar 2012 - 12:42 #1
en løsning kunne være at bruge pivot funktionen
Avatar billede lakana Nybegynder
13. januar 2012 - 13:09 #2
Hvordan kan det gøres med pivottabeller? Jeg ville helst gerne have det lavet i mine rådata - med vba om nødvendigt. Jeg kan ikke lige regne ud, hvordan TÆL.HVISER()-funktionen er 'formuleret' i VBA. Jeg gætter på, at det er relativt nemt at bygge funktionen om til at forstå multiple-kriterier, men jeg kan blive overrasket :D
13. januar 2012 - 13:26 #3
TÆL.HVISER() er netop beregnet til flere kriterier i modsætning til TÆL.HVIS(), der kun kan benytte et kriterie. Formatet er:
=TÆL.HVISER(A:A;"A";B:B;"Januar")
Avatar billede kim1a Ekspert
13. januar 2012 - 13:26 #4
Pivoten kunne være at du laver en støttekolonne hvor du kombinerer de tre kolonner i en samlet, så skal pivoten blot vise hvormange gange hver enkelt optræder.
Avatar billede lakana Nybegynder
13. januar 2012 - 14:48 #5
det er helt perfekt. tak erikjuul. læg et svar
13. januar 2012 - 15:00 #6
OK!