Avatar billede HenrikIHA Nybegynder
12. januar 2012 - 22:46 Der er 14 kommentarer

DNS alt efter netværk

Hej.

Jeg leder efter en metode til at få min computer til at have forskellig DNS instillinger alt efter hvilket netværk jeg er på.

Når jeg er på mit hjemmenetværk vil jeg gerne benytte google DNS, men da jeg ikke har mulighed for at bruge specificeret DNS når jeg er på IHA (skolen), skal jeg manuelt tage det fra og genintaste når jeg kommer hjem.

Er det ikke muligt at have DNS instillinger specificeret alt efter hvilket netværk man er forbundet til? Eller hvilken netværkskategori man forbinder over ? (Home, Work, Public).

Jeg bruger Windows 7, Professionel 64 Bit.

Det mest optimale ville egentlig være at kunne smide en DNS på min router, men det er ikke en mulighed (ifølge YOUSEE support)

/Henrik
Avatar billede micma18_ Nybegynder
13. januar 2012 - 10:08 #1
Ved ikke, hvor gnindningsløst det vil fungerer?

Men du kan da slukke for DHCP serveren i din router, og så angive din ønskede IP indstilling, som en alternativ konfiguration under netkortet.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
13. januar 2012 - 11:36 #2
Du kunne også bare angive google-dns'erne på din router som de dns servere den skulle sende med ud via DHCP.

Så kører du stadig DHCP begge steder og får de ønskede indstillinger begge steder.
Avatar billede micma18_ Nybegynder
13. januar 2012 - 12:31 #3
Det kan TDC routeren nok ikke.... ;-)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
13. januar 2012 - 12:48 #4
hmm .. altså .. de fleste routere kan jo, men giver dig ret i at det ikke er sikkert tdc-routeren kan.

men derudover sætter man jo som regel sin egen router på i stedet for tdc's ... eller lige efter tdc's...
så man på den måde har fuld kontrol :)
Avatar billede HenrikIHA Nybegynder
13. januar 2012 - 14:45 #5
@Micrma18_: Det løser ikke mit problem at give mig selv en statisk IP adresse. Det ville jeg godt kunne operere med herhjemme. Problemer opstår når jeg er på skolen. Så ville jeg skulle, ud over at fjerne DNS instillinger, også skulle sætte den op til at modtage en ny IP.

Hvis jeg forstår dit foreslag rigtig, så mener du at jeg skulle tage den IP jeg modtager på skolens netværk og bruge den som statisk IP herhjemme og på den måde kunne have statisk IP hele tiden? For det første afhjælper det ikke mit problem vedr. DNS instillinger, da jeg stadig ville skulle modtage de DNS instillinger skolen netværk er sat op til. Jeg antager at det skuldes de proxy instillinger skolen operere med. Derudover er skolen DNS server sat op til at lease IP adresser ud i maks 48 timer.

@therealyoda:
Det er ikke en mulighed. Kan ikke konfigurere andet på den medfølgende router end DHCP tildelte IP adresser. Har ikke mulighed for at lave DNS configuration.

Det ville være en mulighed at smide en seperat router op på den anden side og bare lade yousees router agere bridge. Vil dog gerne undgå den løsning, da jeg ikke ejer en anden router pt. og da jeg er studerende (og sku nok også nærig) vil jeg gerne undgå investeringen.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
13. januar 2012 - 14:51 #6
Du kan uden at downloade ekstra værktøj lave det semiautomatisk. Netsh kan hjælpe dig.
Avatar billede micma18_ Nybegynder
13. januar 2012 - 19:22 #7
#5
Den Alternative konfiguration, benyttes kun, hvis den ikke kan få en DHCP adresse tildelt.
Avatar billede minooNordic Nybegynder
13. januar 2012 - 23:37 #8
Hvorfor skal du bruge Googles dns når du er der hjemme ?
Avatar billede micma18_ Nybegynder
14. januar 2012 - 18:21 #9
Dansk internet censur velsagtens?
Avatar billede HenrikIHA Nybegynder
15. januar 2012 - 10:51 #10
@micmac18_ : Korrekt
Avatar billede HenrikIHA Nybegynder
15. januar 2012 - 10:53 #11
Virker ikke umildbart til at jeg får dette problem løst på en smart måde. Men tak for jeres tid.
Avatar billede HenrikIHA Nybegynder
15. januar 2012 - 10:53 #12
Kan man ændre hvilken kategori ens indlæg bliver vist i? Tænker at smide det i Netværk - DNS og se om der er nogen der, der kan hjælpe.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
15. januar 2012 - 11:33 #13
Prøv evt. at indtaste "netsh" oppe i søgefeltet.
Avatar billede HenrikIHA Nybegynder
15. januar 2012 - 11:38 #14
Har lige googlet det lidt og det virker til at være en mulighed faktisk. Men det er noget jeg vist lige skal have gennemlæst på et tidspunkt hvor jeg har tid til at sætte mig ordentligt ind i det.

Takker