Avatar billede food4u.dk Nybegynder
05. august 2001 - 22:18 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Hvilke linux til en lille server

Hvilke Linux skal jeg bruge til en lille server, på en LILLE computer

100MHZ 16MBram
Avatar billede darkside Nybegynder
05. august 2001 - 22:20 #1
Hm Redhat er et godt valg :)
Avatar billede darkside Nybegynder
05. august 2001 - 22:21 #2
link: Http://www.redhat.com
Jeg kører selv redhat på en pentium 100 med 16 mb ram det kører perfekt, den kører med Apache, PHP & mysql :)
Avatar billede darkside Nybegynder
05. august 2001 - 22:25 #3
Hvis det er til en webserver, så vil jeg nok klart anbefale freebsd :)
Selvom at freebsd faktisk ikke er linux men Unix :)
Avatar billede bbs Nybegynder
05. august 2001 - 22:59 #4
Jeg bruger redhat på min 800 MHz med 1024 mb ram.

Måske et dårligt exempel?
Men jeg har en ven der har det samme som dig, og han bruger den sågår også til Counter-Strike server.
Hvis du vil spare på plads / grafik / resurcer, så installer txt-baseret RedHat.
Avatar billede darkside Nybegynder
05. august 2001 - 23:00 #5
Jeg har også en Pentium 166 den trækker en CS server med 20 spillere uden det lagger, det kører under en text baseret udgave af redhat
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
06. august 2001 - 00:45 #6
bbs > hmm, jeg har aldrig sidet ved en linux før, er det så ikke lidt svært med en txt baseret?

Jeg havde tænkt det skulle være web, mysql, proxy og måske filserver
Avatar billede bbs Nybegynder
06. august 2001 - 10:07 #7
food4u->
txtbaseret, det er utrolig meget dos-lignende.
Og når du installerer, så vælger du selv hvilke komponenter der skal installeres.
Det er faktisk langt fra så svært endda.
Eksperten.dk kan du jo altid spørge efter hjælp ;)
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
06. august 2001 - 15:54 #8
Jeg har prøvet en gang (10 minutter)

JEg fandt ikke engang ud af, hvordan jeg kom ind i en mappe :o)

Der er jo ikke c: osv., trist
Avatar billede bbs Nybegynder
06. august 2001 - 16:01 #9
For at komme ind i en mappe skal du skrive cd
efter cd skal du skrive mappe-navnet ..
Avatar billede bbs Nybegynder
06. august 2001 - 16:02 #10
Når du installerer bestemmer du jo selv hvad mapperne skal hedde ..
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
06. august 2001 - 16:06 #11
hmm, jeg fattede det ikke rigtig i hvertfald

men nu har jeg lige fundet ud af, at man skal boote fra CD når det er red hat, og det vil min bios ikke

l...
Avatar billede langbein Nybegynder
06. august 2001 - 21:06 #12
Bruker redhat 6.1 i textmode paa pentium 166 det fungerer helt bra. Det finnes et program Linuxconf som gir et slags grafisk grensesnitt ogsaa i text mode (for konfigurering). Forsoekte ogsaa med xwindows men det fungerte ikke like bra. (trekker for mye maskinressurser). Hvis maskinen ikke vil boote fra CD saa kan du lage en win 98 boot discette og saa boote fra denne. Gaa deretter inn paa CD\'en og kjoer i gang \"manuelt\". Problem: RH 6.1 text mode tar ca 400 Mb paa HD. Med xwindow ca 1,1 Gb. Har du tilstrekkelig med harddisk plass ?  For flytting av filer og slikt: Har satt opp en FTP konto med en del tilganger. Flytter filer via tilkoplet windows maskin. Fjaernstyrer ogsaa Linux maskin via telnet slik at jeg kjoerer Linuxmaskinen uten skjerm og tastatur. Gaar helt fint i text mode.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
06. august 2001 - 21:40 #13
langbein > der er jo ingen \"dos\" programmer på CDen, så der er ikke noget jeg kan køre

Skal man ike have en linux startdisk?
Avatar billede bitkid Nybegynder
07. august 2001 - 21:45 #14
på cd\'en er der en mappe der hedder dosutils. I den ligger et program der hedder rawrite.exe og det er et dos program. Det kan skrive et boot disk image til en diskette. Images findes også på cd\'en i mappen images (tror jeg) og du skal sikkert bruge et der hedder boot.img eller cdrom.img.

Med hensyn til valg af os, kan jeg kun sige, som så mange gange før, at det er individuelt. Prøv dig frem og find den der passer dig bedst.

Jeg bruger Mandrake på både min desktop og min server, men folk siger at Slackware er bedst, eller Debian er bedst, eller.... You get the picture :)

Den bedste for dig, er den du synes er bedst.
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
08. august 2001 - 21:42 #15
mandrake har lavet en server version, den fylder ca 300 MB, den hedder vist nok Mandrake SNF (Single Network Firewall) du kan logge på den med en browser, den har et flot interface. (det er IKKE webmin)
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
08. august 2001 - 21:46 #16
bitkid > Jeg skal ikke bruge det som desktop, da jeg er under uddannelse, så er der ikke noget der er kombitabelt med det på skolen :o(
Er igang med at installere Rød Kasket 6.0 nu