Avatar billede prinsib Seniormester
09. januar 2012 - 11:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Formel gir #Værdi

Hej alle sammen.
Kan i fortælle mig hvorfor denne formel i F17 gir #Værdi, hvis der ikke står noget i F7 (udregning) og kan kan den laves?
=HVIS(ELLER(F7<>"";F15<>"");F7+F15;"").
I F7 står =HVIS(F2<>"";SUM(F2:F6);HVIS(F3<>"";SUM(F2:F6);HVIS(F4<>"";SUM(F2:F6);HVIS(F5<>"";SUM(F2:F6);HVIS(F6<>"";SUM(F2:F6);"")))))
På forhånd tak. Ib Pedersen
Avatar billede b_hansen Novice
09. januar 2012 - 11:44 #1
Det skyldes at du vil lægge et tal sammen med en tekst.

Du kan evt. teste din sum-formel først med nedenstående formel:
=HVIS(ER.FEJL(F7+F15);"";HVIS(ELLER(F7<>"";F15<>"");F7+F15;""))

Nu kan jeg ikke helt gennemskue din formel i F7. For mig at se, gør den det samme, uanset hvilken test, du laver.
Avatar billede prinsib Seniormester
09. januar 2012 - 12:13 #2
Hej b_hansen.
Din formel virker ikke helt rigtig.
Der skal stå noget i F15 før din formel virker.
I F7 lægges A2-A6 sammen og i F15 lægges A9-A14 sammen.
I F17 lægges F7 sammen med F15.
Ib
Avatar billede b_hansen Novice
09. januar 2012 - 13:44 #3
Hej Ib

Jeg forstår ikke, hvorfor formlen ikke virker hos dig, for det gør den hos mig. Både, når F15 når der er tal eller tekst i F15 og når F15 er tom. Det samme gælder med F7.

Er der formler i det område, der laves sum på i F7 eller F15?
Avatar billede prinsib Seniormester
09. januar 2012 - 14:14 #4
Hej b_hansen
Kan det være fordi at jeg bruger ver. 2003.
A2-A6 lægges tal sammen  I F7 (Se formel i #1)
A9-A14 lægges tal sammen i F15 I en formel lig den i F7
Der er kun formler i F7 og F15.
I F17 har jeg sat din formel ind.
=HVIS(ER.FEJL(F7+F15);"";HVIS(ELLER(F7<>"";F15<>"");F7+F15;""))
Formlen i F17 virker ikke hvis der ikke er noget i F7, og den virker heller ikke hvis der ikke er noget i F15.
Ib
Avatar billede b_hansen Novice
09. januar 2012 - 15:03 #5
Hej Ib

Problemet består i, at du indsætter "", når der ikke er en værdi. En løsning kan derfor være denne formel:

=HVIS(ER.TAL(F7);HVIS(ER.TAL(F15);F7+F15;F7);HVIS(ER.TAL(F15);F15;""))

Men test den lige og giv en tilbagemelding, hvis den ikke virker.
Avatar billede prinsib Seniormester
09. januar 2012 - 15:23 #6
Hej b_hansen
Det var det som skulle til. Nu virker det. Mange tak for hjælpen.
Ib
Avatar billede b_hansen Novice
09. januar 2012 - 15:32 #7
det var da godt. Men du tog selv pointene *G*
Avatar billede prinsib Seniormester
09. januar 2012 - 19:44 #8
Det må du meget undskylde. Hvordan laver jeg det om? Er der noget med at du skal ligge et nyt svar?
Ib
Avatar billede b_hansen Novice
10. januar 2012 - 07:55 #9
Behold du bare pointene Ib. Jeg har vist rigeligt af dem i forvejen *S*
Avatar billede prinsib Seniormester
10. januar 2012 - 12:37 #10
Ja du har mange point, men jeg vil gerne gøre det rigtigt.
Ib
Avatar billede sopax Nybegynder
06. august 2012 - 17:32 #11
Jeg har et tilsvarende problem, som jeg forgæves har søgt at løse med ovennævnte råd:

Følgende formel står i N29 (N30, N31 osv):

=HVIS(ELLER(N$25="";$A29="");"";SUMPRODUKT(N$12:N$23;TRANSPONER($T29:$AE29))/100)

N25 er en sammentælling af tal (procentandele, der i N25 giver 100%)
A29 er første linie i en kolonne med tekster (indhold af proteiner, mineraler etc - se nedenfor)
N12-N23 er de %, der adderes i N25
T29-AE29 er en hjælpetabel (hvis værdier indgår i beregningen)

Med almindelige ord: Der skal sammensættes en blanding af forskellige råvarer (byg, hvede, soyaskrå etc),  til forskellige priser (N12-N17) og med forskelligt indhold (af protein, mineraler etc) (T29-AE29). I regnearket skal man kunne vælge forskellige råvarer og priser og ved hver blanding se den samlede pris og indholdet af blandingens  sammensætning (protein, mineraler etc).

Den nævnte formel giver et #VÆRDI resultat.

På forhånd tak for gode råd.
Søren