Avatar billede jowa Nybegynder
05. august 2001 - 17:35 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Kamikaze-computer

Nu ryger den forbaskede computer snart ud af vinduet!!!

I juni måned købte jeg en ny computer og scanner.
Scanneren Acer SZW 4300U er som en drøm at arbejde med, når ellers den virker. Bedst som jeg sidder og scanner, klak!! så stopper den og vil ikke mere. Det er sket et par gange. Den scanner forkerte farver og halve billeder. Jeg afinstallerer og geninstallerer. Samme problem. Jeg klager og får en ny scanner, men med de samme problemer. Ergo er problemet ikke scanneren men computeren. Nu kan jeg slet ikke installere scanneren. Det virker det som om computeren ikke vil godkende Twain-driveren. Jeg har prøvet at installere den via cd-rom, via windowsbibliotek og jeg har fulgt retningslinierne fra Acerscans hjemmeside, med afinstallation, download, geninstallation, but nothing works.

Oven i det virker computeren ofte langsom, den vil helst ikke lukke ned, og jeg er nødt til at reboote.

Er der nogle bud på hvad problemet kan være?

Fjols som jeg var, havde jeg ikke fået installeret et viruspogram. Det bevirkede at virus SirCam muntrede sig gevaldigt. Der er nu sat følgende filer i karantæne:
SCam32.exe C:/windows/system + SirC32.exe C:/recycled, hvad gør jeg med dem?

Avatar billede sukos Juniormester
05. august 2001 - 17:49 #1
Ved ikke lige hvad de \"filer\" betyder for systemet, men når noget ikke vil som det skal, OG BARE IKKE VIL SOM DET SKAL, er den bedste løsning at formatere og geninstallere, især efter en virus!
Avatar billede jowa Nybegynder
05. august 2001 - 17:57 #2
Du mener at jeg skal formatere og geninstallere ALT? Starte fra nul?
Avatar billede sukos Juniormester
05. august 2001 - 18:01 #3
Ja, det plejer at virke, og da du har haft en virus, virker det MEGET logisk at formatere.
Avatar billede jowa Nybegynder
05. august 2001 - 18:41 #4
Nu har jeg så lige undersøgt hvad jeg skal gøre for at formatere.
Jeg havde en del problemer med at komme på nettet (ASDL) med den nye computer. Vil en formatering have indvirkning på det? Og på netbank?
Avatar billede jowa Nybegynder
05. august 2001 - 18:47 #5
Det virker  som et tåbeligt spørgsmål, men formaterer jeg ikke virusens skader med?
Avatar billede vesperillo Nybegynder
05. august 2001 - 19:18 #6
hej jowa
Har just oplevet en PC der opførte sig på samme måde. Som regel hjælper det kraftigt at re-formatere. Det vil dog slette ALT på harddisken - også dine følsomme bank data.
Har du taget en backup for nylig?
Når du har reinstalleret dit system og fået ADSL op at køre ville det nok være godt at få fat på et anti-virus system der konstant kører i baggrunden.
Kræver lidt ressourcer, men det betaler sig.
McAfee, Norton Antivirus eller Inoculate er meget gode.
Den her virus flytter ikke med når du formaterer.
Scanneren har problemer med dit system, når den ikke vil genkende dine nye drivere.
Måske skal du få den returneret og købe fx. en Agfa i stedet. De er gode, stabile og billige. Check www.edbpriser.dk

Avatar billede coldshadow Nybegynder
05. august 2001 - 19:27 #7
1. Tag backup af alt.
2. Formater.
3. Geninstaller.
4. Få internettet op at køre igen.
5. Download et virusprogram.
6. Undersøg din backup.
7. Undgå at det skar igen ved at have et virus/antihacker -program kørende i baggrunden ALTID!
Avatar billede coldshadow Nybegynder
05. august 2001 - 19:29 #8
Hvad er det lige for en computer du har.
Hvis den er ny burde den ikke være langsom!
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 00:31 #9
Virus der er sat i karantæne kan sendes til SARC, sådan er det i hvert tilfælde med Norton, de undersøger den og kommer med forslag til at fjerne den, evt. ved Liveupdate!

Du skriver ikke om din pc begyndte at blive langsommere før eller efter virusangrebet, er det sket efter angrebet, og kan du ikke fjerne den med AV-programmet skal du reformatere hele pc og starte for fra.

Hvis du bruger Netbank (GBbank) skal du nok regne med nye nøglefiler, de gamle kan være inficeret, men spørg GB først.

Har den været langsom før virusangrebet, hjælper det med at fjerne alle tmp-filer, tømme din skraldespand (Recyclerbin), lad være med at have for mange fonte liggende under Windows, max. 120 der indlæses hver gang du starter windows!

Prøv nogle af forslagene og lad os høre hvordan det går!
Avatar billede jowa Nybegynder
06. august 2001 - 00:57 #10
Computeren er:
Cpu: AMD K7 Duron 800
Bundkort: Acorp 7KTA 266fba
Harddisk: Samsung 20,4 gb UMDA 100
Grafikkort: Yuan TNT2 M64 32 MB
????: Aopen 52X Bulk
Ram: PC133 12mb OEM

Jeg har forsøgt at sende virus til SARC men de meddeler at de kender virus. Jeg skal bare slette virus. Gør jeg bare det? Er den så ikke ude af karantænen og laver virak fra skraldespanden?
Avatar billede jowa Nybegynder
06. august 2001 - 01:26 #11
Den har været langsom siden jeg fik den. Langsom i forhold til hvad jeg forventer af en ny maskine, men dog hurtigere end min 8 år gamle IBM.

Nu er der under 100 fonte tilbage, tmp-filerne er slettet og ligesådan er skraldespanden. Skraldespanden tømmes dog næsten dagligt og lige sådan gør Temporary Internet Files.

Jeg ser lige hvordan det går med det, men jeg formaterer, når jeg har fået lavet back-up.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 01:26 #12
Du kan roligt slette den fil, højreklik på filen, hold Shift tasten nede og vælg delete og bekræft sletning, så kommer den ikke i skraldespanden.
Avatar billede jowa Nybegynder
06. august 2001 - 01:31 #13
Det er hermed gjort. Det er en rar fornemmelse at vide der ikke er virus af nogen art i systemet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 01:34 #14
Har du dine nøglefiler liggende på en diskette og lå de der før du fik virus, så kan du bruge dem igen. Ellers skal du vente 2 bankdage, så får du en nyt nummer og skal opdatere din konto.

Desværre havde de glemt at informere mig med instruks om at gemme nøglefilerne, så da jeg havde lavet en nyinstall. af win2k, kunne jeg ikke betale mine regninger ad den vej, men måtte vente.

PS: Jeg kan stadig ikke betale via netbank, jeg får ikke signeringssiden op til bekræftelse for betaling ;o(
Avatar billede jowa Nybegynder
06. august 2001 - 01:37 #15
Virus-ormen har lavet om på windows/rundll32.exe filen og denne mangler nu i systemet. Hvordan får jeg en ny?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 01:41 #16
Du skrev \"SCam32.exe C:/windows/system + SirC32.exe C:/recycled, hvad gør jeg med dem?\"

C:\\recycled er ikke en fil, normalt kan du ikke slette den, det er skraldespanden.
Hvilket styresystem bruger du? Windows 98/ME eller 2000 prof?
Avatar billede jowa Nybegynder
06. august 2001 - 01:41 #17
Jeg tog en sikkerhedskopi af nøglerne med det samme jeg fik netbank installeret på den nye computer. Man bliver trods alt klog af skade.
Og samtidig er det ret enerverende at skulle betale 15 kr i bank eller posthus for at få lov til at betale en regning.
Avatar billede jowa Nybegynder
06. august 2001 - 01:43 #18
Jeg bruger Windows 98. Sirc32.exe C:/recycled er  slettet og skraldespanden er der endnu.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 01:49 #19
Det er et stykke tid siden jeg har haft fat i Win98, jeg kan da ikke lige huske hvordan man gendanner systemfiler (rundll32.exe).
Du har vel ikke en rep.diskette liggende, så kunne du gendanne den med disketten.
Avatar billede jowa Nybegynder
06. august 2001 - 01:54 #20
Nope, jeg har disketter liggende en masse fra den gamle computer som endnu ikke er ført over i den nye. Men en rep.diskette nope, så langt er jeg fjols ikke nået.
Avatar billede xzxzx Nybegynder
06. august 2001 - 01:55 #21
Ehh... Jeg har da en sircam killer (tror jeg).
Avatar billede jowa Nybegynder
06. august 2001 - 01:57 #22
Nu tilter jeg snart ned af stolen af træthed. Jeg vil takke af for i aften og vende tilbage med nyt om hvordan tingene udarter sig. Foreløbig mange tak for hjælpen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 02:01 #23
Ja, jeg er også ved at trille om, fortsættelse følger ;o)

Det hjælper nogle gange at sove på det!
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
06. august 2001 - 17:48 #24
Avatar billede jowa Nybegynder
08. september 2001 - 10:52 #25
Jeg er ked af at det har taget så lang tid at svare, men jeg har haft en god del problemer med  computeren. Først blev den formateret hos en bekendt. Så ville scanneren igen ikke virke sammen med den. Ned til forhandleren med både computer og scanner. Efter mange forsøg viste det sig at der er en fejl i Acer Scannerne og efter megen parlamenteren frem og tilbage med Acerkontoret erkendte de at de er klar problemet. Jeg fik derefter en scanner de virker upåklageslig sammen med computeren.  Så kunne jeg ikke installere forbindelse til internettet og da det endelig lykkedes var der fejl i installationen, således at computeren nu startet op i fejlsikret tilstand og den kan ikke finde DDL-Biblioteket. Da jeg intet kender til fejlsikret tilstand, venter jeg nu besøg af en bekendt der ved hvad det drejer sig om.
En stor tak til retaxes for forståelsen af mit lave vidensniveau.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 11:40 #26
Jamen jeg siger da også tak for pointene, og så må man sige at din overskrift passede fint til computeren, den har virkelig forsøgt at begå harkiri flere gange ;o)

www.fotx.net/retaxes