Avatar billede KHHP Juniormester
27. december 2011 - 13:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Formatering af USB-stick

Hej
Jeg har i julegave fået et USB-stick på 16GB. Det er formateret i FAT32, men det kan ikke tage filer der er større end 3,99GB, så derfor vil jeg gerne omformatere det. Jeg ved at jeg bare kan formatere det som NTFS og så virker det med Windows og Linux, men mit problem er at jeg også skal bruge det sammen med Mac OS X, og der kan man ikke skrive til enheder der er formateret som NTFS uden at have ekstra software installeret.
Så nu er mit spørgsmål så hvilken formatering jeg skal vælge for at mit USB-stick er kompatibel med både Mac, Windows og Linux, samt at det kan tage filer der er større end 3,99GB uden at nogle af ovennævnte systemer skal have ekstra software installeret.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. december 2011 - 14:57 #1
Jeg tror ikke følgende er muligt, det er problemet med mac og windows, de har begge nogle de ikke gider, hvor jeg mindes at linux er ret neutralt.. Du kan få Windows til og håndtere ext2 og du kan som du os selv skriver få NTFS til og virke på mac, men det kræver at du har noget smidt på en af dine maskiner der kan gøre så systemet som det skal ramme må have på sig..
Avatar billede suttfix Nybegynder
27. december 2011 - 15:30 #2
Jeg tror også den eneste mulighed er at installere ekstra software på din osx maskine.

Nu er jeg ingen osx fan eller kender.
Men eftersom osx er baseret på BSD vil jeg gætte på at man kan installere noget der hedder ntfs-3g.
Det kan installeres i linux med apt-get install ntfs-3g
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2011 - 16:45 #3
Der er jo dnne her, men den koster ca. 90 kr. http://www.paragon-software.com/da/home/ntfs-mac/
Avatar billede KHHP Juniormester
27. december 2011 - 18:50 #4
Tak for forslag. Har set nogle videoer på youtube hvor de siger at man kan bruge exFAT, fordi det er kompatibelt med begge systemer uden ekstra software, men ville lige høre om der ikke var andre muligheder, eller om man kunne tvinge FAT32 til at godtage de større filer.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2011 - 13:47 #5
exFAT er jo netop til flash. Windows XP-win7 og Mac OS X Snow Leopard og Mac OS X Lion. Men det er bare at prøve det af.
Men nej man kan ikke tvinge FAT32 til at godtage større filer.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2011 - 14:19 #6
Nå der er vist ikke mere at skrive om her, så jeg afmelder spørgsmålet.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. januar 2012 - 17:52 #7
#6 Så hvad har du valgt? :) (Altså løsning til usb stick)
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2012 - 01:08 #8
#7 Så lige nogle gamle spørgsmål igennem og blev forbavset over #7.
Er det spørgsmål virkelig til mig? Jeg kører kun windoes 7 og vælger NTFS :)
Avatar billede Blueeyez Mester
02. januar 2012 - 17:54 #9
#4 Kan vi få en opdatering om hvad du vælger?

#8 Hov heh glemte helt og tjekke nick :I
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2012 - 23:56 #10
Vi har ikke hørt fra spørger siden 27 december, så jeg afmelder spørgsmålet.
Avatar billede KHHP Juniormester
11. januar 2012 - 07:47 #11
Havde egentlig smidt et indlæg, men forstår ikke hvorfor den ikke er blevet vist.
Anyway, så valgte jeg at bruge exFAT, og det fungerer uden problemer. Dog skulle man lige installere en hotfix, for at det virkede på Windows XP/2003R2.
Avatar billede KHHP Juniormester
18. januar 2012 - 14:37 #12
lukket