Avatar billede hathor Nybegynder
26. december 2011 - 08:23 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvad kan jeg gøre, for at tweake min eksisterende hardware for mere ydelse?

Hey.

Jeg synes min maskine loader Windows (Win 7 ultimate X64)  langsomt ad helvede til. Jeg ved det er et subjektivt spørgsmål, hvad der er lang tid, men jeg vil høre, om nogen her, har et bud på, hvad jeg kan gøre for at klemme mere ydelse ud af min eksisterende konfiguration, måske dog med en anden systemdisk.

Jeg tænker selv på enten at få fat i en SSD som master disk (OCZ
Agility 3) eller en hybrid disk som Seagate Momentus XT. Er der nogen erfaringer her?

Jeg benytter ikke nogen form for overclocking, for jeg er ikke sikker på, hvad jeg skal gøre. Skal jeg bare holde CPU'en kold nok, eller hvad er der af potentielle problemer ved overclocking?

Maskinen er totalt stabil, den crasher aldrig aldrig aldrig, uanset hvad jeg byder den af arbejde, og den kører 16 timer i døgnet.

Jeg har en maskine baseret på dette:

Bundkort: ASUS M4A785TD-V EVO
CPU: AMD Phenom XII 1090T
RAM: KINGSTON DDR3 HYPERX 2GB 1600MHZ x 4 moduler - 8 GB
GFX: XFX HD6870 1 GB
PSU: Corsair Builder Series CX600 V2 600W
Køler: ARCTIC COOLING Freezer Xtreme Rev.2
Lydkort: M-Audio Delta 24/96 (musik-produktion)
Systemdisk: Dell servergrade SATA II 7200 rpm 250 GB

Alt sammen placeret i et Define R3 kabinet.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2011 - 09:43 #1
Mange gange glemmer man at da man fik maskinen var den hurtig.
Vil tro din også har været det i starten.
Men over tid med installation af en masse programmer og surfen på nettet bliver den langsommere og langsommere. Den sander simpelthen til. Derfor er det vigtigt man rydder op i den jævnligt (gerne hver måned).
Jeg bruger CCleaner og Malwarebytes til at holde min maskine i orden.
Har du nogle af disse installeret og bruger du dem?
En anden ting er at du kan være blevet virus ramt. Det vil helt sandsynigt nedsætte hastighed på den.
Har du styr på disse ting?
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2011 - 09:48 #2
jeg har revo drive x2 i min

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4888097

Intern datahastighed

730 MBps
Harddisktype
Intern harddisk
Grænsefladetype
PCI Express x4
Internal Data Rate (Skriv)
690 MBps

desuden har jeg 2 x 2 tb harddiskle i raid 0
og det er hurtigt

her ewr en test lavet med atto

http://www.imgplace.com/viewimg196/9729/71revodriveatto.jpg

m.v.h
Avatar billede hathor Nybegynder
26. december 2011 - 10:55 #4
220661 -> Jeg benytter ikke reg. cleaners, men jeg kører SpyBot Search and Destroy fra tid til anden og immuniserer.

Antivirus er AVAST! Professionel udgave - købt og betalt, så updates er på plads. Downloader alle updates til Windows/IE/FireFox, når de kommer. Benytter Ad Muncher - købt og betalt - så updates er i orden der, også - det opdaterer forøvrigt dagligt.

Jeg vil kaste et blik på den software du nævner.

Jeg skal ikke udelukke, at jeg har spyware/div. trackercookies/ad ware, men virus har jeg ikke.
Avatar billede hathor Nybegynder
26. december 2011 - 10:58 #5
treatmenice ->

Det er et nice kort du linker til, og jeg har også tænkt på det, men det er uden for min økonomiske rækkevidde, det disk-setup du har. Desværre :-\

Men en anden tanke jeg har, når det kommer til SSD diske: Hvad gør du, hvis strømmen ryger? Er det så bare random clusters der mangler, og alt er destrueret?
Avatar billede hathor Nybegynder
26. december 2011 - 11:01 #6
karise_larry -> Jeg kigger på dit link. Det ser meget interessant ud, for ved Gud, der er ting man kan smide ud i Windows.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2011 - 11:18 #8
det er jo ikke sikkert der sker noget som helst
hvis strøømen går lukker den jo bare det hele ned i en ruf

almindelige harddiske vil måske miste data men ikke altid
vi er ude i lidt gætteri

men har da prøvet at den stoppede (min egen skyld)og bare trykkede på sluk

det skete ikke noget

oplysningerne ligger jo elektronisk på kortet

så lige denne her

"Systemdisk: Dell servergrade SATA II 7200 rpm 250 GB"

http://ing.dk/artikel/97048-amd-og-seagate-viser-foerste-sata-3-harddiske-med-6-gbs

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

det er jo controleren på bundkortet der bestemmer hastigheden

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=369&Itemid=46

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2011 - 08:14 #9
er det ikke fordi det er en SATA 2 harddisk der sidder i den

m.v.h
Avatar billede hathor Nybegynder
19. juni 2012 - 07:21 #10
Smid et svar så jeg kan lukke. Jeg smider bare point i, så alle får point.

Tak for deltagelsen.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2012 - 08:07 #11
ok
19. juni 2012 - 16:12 #12
Ping ?
Avatar billede hathor Nybegynder
20. juni 2012 - 05:52 #13
Jeg kunne ikke finde ud af at tildele flere point (er den mulighed forsvundet med tiden?).

Anywho - tak for jeres indspark.