Avatar billede alexdupond Nybegynder
25. december 2011 - 13:45 Der er 7 kommentarer

Win 95/98 spil på win 7 - Hjælp!

Hej eksperter

Jeg har været nede i gemmerne og fundet noget gammel fjernstyret lego ved navn CyberMaster. Programmer kan jeg dog ikke få til at virke på windows 7, og den melder i stedet en fejl (Fejlkode: 8065006D).
Nogen der ved om man kan gøre et eller andet ?
Avatar billede nukezepto Nybegynder
25. december 2011 - 13:51 #1
Hej :)

Ja.

Find selve .exe filen (ikke genvejen)

gør så følgende:

Højreklik > Fanen kompabilitet > marker feltet hvor der står "Kør dette program i kompatibilitetstilstand for: > Vælg nu Windows 95 eller 98
Avatar billede alexdupond Nybegynder
25. december 2011 - 13:55 #2
Den melder stadig samme fejlkode :/
Avatar billede claes57 Ekspert
25. december 2011 - 13:59 #3
hvis programmet indeholder 16bit kode, og du har 64bit, så understøttes det ikke.
I så fald skal du lave en virtuel maskine med en gammel windows, og installere spillet der.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2011 - 14:03 #4
Som #3 skriver hvis det er 16 Bit kode kan det ikke køre.
og her er hvordan du kører kompatibelt.
http://gratisupload.dk/vis_billede/670746/
Avatar billede claes57 Ekspert
25. december 2011 - 14:17 #5
har du en gammel windows liggende (xp eller tidligere)? inkl licensnummer.
hent VirtualBox 4.1.8 for Windows hosts x86/amd64 på https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
og installer det - i det program kan du så oprette en virtuel maskine med fx 10gb harddisk - sæt grafikram til maks (128mb). Din gamle win skal så indlæses, og derefter skal du tilføje gæsteudvidelser, så den kan køre i fuld-skærm.
Så kan spillet indlæses og køre.
Avatar billede alexdupond Nybegynder
25. december 2011 - 14:45 #6
#5 Nej det har jeg desværre ikke! Men tak for jeres hjælp, og hvis jeg finder en xp, vil jeg lige prøve og se om det virker og skrive tilbage om det hjælper :)
Avatar billede thov Forsker
25. december 2011 - 16:00 #7
Prøv med "Application Compatibility Toolkit" som du henter herfra:
http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyId=24DA89E9-B581-47B0-B45E-492DD6DA2971&displaylang=en
(Det er den på 12,2Mb)

Efter installationen, finder du - og kører - ACT herfra:
Programmer-> Microsoft Application Compatibility Toolkit -> Developer and Tester Tools -> Standard User Analyzer.

Når SUA (Standard User Analyzer) vinduet kommer frem, klikker du på 'Browse', og finder frem til det gamle programs .EXE fil som Win7 brokker sig over.

Klik på 'Launch', og vil SUA vide, om gamle logs må slettes, klikker du på 'Yes'.

Lad programmet køre et stykke tid, og stop det så.
SUA har undervejs logget de problemer Win7 har haft med det gamle program, og vil nu analysere forløbet, og komme med forslag til ændringer i Win7's afvikling af programmet.
(kaldes 'Mitigations').

Når det 'defekte' program er stoppet, arbejder SUA videre i baggrunden, og på et tidspunkt kommer så meddelelsen: 'Done'.

Derefter kan man kigge under fanerne øverst i SUA vinduet.
Der ser man hvordan file-access, reg.base, INI filer o.s.v. har klaret sig, men er der 0'er hele vejen, kan SUA desværre ikke hjælpe.
Er der fundet noget, så undersøg det ikke nærmere - det er ret langhåret - men klik 'Mitigation -> Apply Mitigation -> 'Apply'.

Det vil få Windows til at gemme nogle indstillinger vedr. det aktuelle program (Som overhovedet ikke bliver ændret), og så kan du teste om det har hjulpet.

Fungerer programmet lige så dårligt (eller værre) end før, kan indstillingerne nemt fjernes med 'Mitigation -> Undo Mitigation'.