Avatar billede Natty Nybegynder
21. december 2011 - 16:00 Der er 14 kommentarer

Seagate harddisk virker ik med min mac

Hej!

Jeg har købt en Seagate Freeagaent GoFlex 1tb!
Den virker fint med min pc, der gik kun 2 sek, så var alt installeret, uden jeg sku gøre noget overhovedet!
Problemet er min mac! Jeg kan sagtens se disken i finder, og jeg kan også trække den fil, jeg lagde fra min pc, over! Men jeg kan ikke lægge noget på fra min mac?! den viser bare sådan en ring med en streg igen, og så hopper filen tilbage fra hvor jeg prøvede at trække den!
Jeg har gjort præcis som beskrevet på denne side: http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=216511&NewLang=en
og endda flere gange! genstartet og genstartet! Jeg prøvede første gang for en uge siden, i dag da jeg så satte den i igen, poppede den selv op med om jeg ville bruge den med timemachine og sådan, som om den ligesom havde glemt den havde været tilsluttet tidligere.. Jeg har også aktiveret det dér NTFS...
Har læst dette spørgsmål samt svar: http://www.eksperten.dk/spm/896893 , men har endnu ik forsøgt! Tænker bare om det er nødvendigt?! denne her harddisk sku jo netop virke til begge dele når jeg i starten af installationen vælger pc OG mac, sku den ik? og hvis jeg formaterer den på min mac, som der står i svarene til det andet, vil den så stadig virke til pc'er??

Hav en god dag :)
Avatar billede sd8220 Seniormester
21. december 2011 - 16:14 #2
Hejsa

Som der står -den er pt NTFS-formatteret -det er der KUN læseunderstøttelse af på OSX, medmindre du investerer i et 3.partssoftware.

Formatterer du den som HFS+, kan du ikke læse/skrive den på Windows, så du skal vælge FAT, for at begge systemer kan både læse og skrive.
Avatar billede kado Nybegynder
21. december 2011 - 16:22 #3
Hej igen.

Du skal ikke formatere disken - det er unødvendigt.

Installer den lille udvidelse, jeg har foreslået NTFS-3G, og alt virker både på Mac og PC.

/kado
Avatar billede Natty Nybegynder
21. december 2011 - 16:32 #4
Hej igen! ja nu forsøger jeg dit til en start hvert fald, kado!
Har lige installeret det, på et tidspunkt sku jeg vælge mellem "no caching" og "UBLIO caching", der valgte jeg det første?!? det blev så installeret og jeg genstartede, da den så tændte igen kom der en box op fra programmet dér, hvor der står at programmet ik kunne mounte harddisken fordi det følgende problem opstod:
dyld: Library not loaded: /usr/local/lib/libfuse.2.dylib
Referenced from: /usr/local/bin/ntfs-3g
Reason: image not found
Nu så jeg så at jeg ik længere ku se disken i finder, hev den ud og satte den i igen, og så dukkede samme box endnu engang op, og jeg kan stadig ik se disken i finder?!?!

Hvordan kan man vide den åbenbart kun kan læse og ik skrive fra både pc og mac når der uden på står "for Mac & PC"?  bare til en anden gang!!  ...uden at man skal installere og alt muligt.. :S
Avatar billede kado Nybegynder
21. december 2011 - 16:39 #5
Hej Natty.

Hvilket system bruger du på Mac'en.

Harddiske er næsten uden undtagelse både til Mac & PC, men det kan kræve en formattering på den pågældende platform.

Prøv evt. denne også:
http://download.cnet.com/1770-20_4-0.html?query=NTFS-3&platformSelect=Mac&tag=srch&searchtype=downloads&filterName=platform%3DMac&filter=platform%3DMac

/kado
Avatar billede kado Nybegynder
21. december 2011 - 16:43 #6
Læs også denne:

http://macntfs-3g.blogspot.com/

/kado
Avatar billede Natty Nybegynder
21. december 2011 - 16:52 #7
Jeg kører mac os x 10.7.2?

er det ik det samme link?!?!  Det er ik noget med indstillingerne i det program? :)
Og tror ik rigtig jeg får noget ud af at læse det andet link dér? der står også for os x 10.4-10.6??
Hvis jeg skal formatere, hva så med dét FAT-noget, som der blev skrevet i et andet svar her også står noget om i det andet spørgsmål dér?
Jeg ved virkelig ik noget om noget computernoget! :S og troede bare det var lige til når der stod mac og pc på! :/ så undskyld alle de måske dumme spørgsmål! :)
Avatar billede Natty Nybegynder
21. december 2011 - 16:57 #8
Og nu kan jeg se på andet spm, at fat32 kun kan håndterer filer på 4gb?! det er jo heller ik så fedt :S hmmm?

Og tak for de hurtige svar! :)
Avatar billede kado Nybegynder
21. december 2011 - 17:00 #9
Jo, næsten samme link, men til en underside med forklaring.

MEN, når det er 10.7.x, så tjek lige dette:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=785376

/kado
Avatar billede Natty Nybegynder
21. december 2011 - 17:05 #10
Det er altså helt det samme link her?!?!

Ok, hva er risikoen siden der står "use at own risk"? tør jeg?? :S :P
Avatar billede Natty Nybegynder
21. december 2011 - 17:17 #11
Jeg får hvert fald først forsøgt det i morgen!
MEN, vil det virkelig sige, at når jeg nu har det her system, så (hvis ik det andet dér virker?) enten kun kunne bruge den på mac eller på pc eller på begge to, men højst filer på 4gb?!?! Det sys jeg godt nok ik er fedt, ik står bagpå! :O hvordan skal man vide det hvis ik man har megameget forstand på sådan noget! og også underligt der ik står hvilke systemer den ik fungere uden videre til! Jeg tænkte bare at min er ret ny, så selvfølgelig ville det virke! iiiih! :/ Heldigvis er man så ik helt fortabt alligevel, når folk som jer, gider tage sig tid til at hjælpe! tak! :)
Avatar billede kado Nybegynder
21. december 2011 - 18:04 #12
Nu får du lige hovedlinket:

http://download.cnet.com/1770-20_4-0.html?query=NTFS-3&platformSelect=Mac&tag=srch&searchtype=downloads&filterName=platform%3DMac&filter=platform%3DMac

samt:
http://macntfs-3g.blogspot.com/

hvor der fortælles om NTFS og OS 10.7.x

Mht.
at det ikke står på HD-kassen, så er det jo IKKE producentens problem, at du/vi vil bruge en HD på både Mac og PC.
Det er normalt et valg man selv skal tage, på samme måde som valg af PC eller Mac!

/kado
Avatar billede Natty Nybegynder
24. december 2011 - 17:01 #13
Nej det er selvfølgelig rigtigt! men når man ik har så meget forstand på sådan noget, tror man/jeg jo bare at det fungerer til begge to på samme tid, når der står PC og Mac....OG ik eller.. nå, men så længe det sku være til!
Og jeg er altså virkelig ked af det, men hva skal jeg bruge de to til!? det ene link er kun til programmet, som jo ik virkede - jeg kan hvert fald ik se mere?! og det andet står der jo kun 10.4-6 ikke 7? men hvis vi så siger det virker til 7, er det sådan noget, der koster penge siden der står hvor man kan skaffe en licens??

Og det 3. link du sendte tidligere fra det dér macrumors, skal jeg hellere prøve det?! end det dér tuxera... eller hvad.. er forvirret! sorry! :S og igen siden der står "use at own risk" må der vel være en risiko? - hvilken??? tør ik helt forsøge noget af det her, uden at vide hva jeg risikerer :S
Avatar billede Natty Nybegynder
25. december 2011 - 19:11 #14
Selvom det self ik har noget med dig/jer at gøre.. så igen! sys jeg det er virkelig misvisende! den kommer jo netop også op med en mulighed der hedder mac OG PC når jeg vil installere den, burde der hvert fald så ik dér stå at den altså til mac kun vil kunne læse!  hmmmmmmmm
Hva gør at nogle drev uden videre virker til begge dele? prøvede lige min kærestes lillebrors verbatim-harddisk, og der sku ik en gang installeres noget! :S
Og så har jeg lige sat mit til at prøve det dér fra macrumors, men allerede ved første punkt kan jeg ik finde ud af det! :S :S der sker ik noget når jeg skriver det dér står jeg skal skrive i terminal! så måske jeg sku droppe den :S
Hvis jeg gør det med at formatere til det dér FAT-noget, så kan jeg kun overføre filer op til 4gb ik? men er der en måde der er rimelig lige til til at dele en fil der er større op? for ellers er det jo heller ik ligefrem det optimale :S har godt nok en del filer større end det!! :/