Avatar billede manutdfan Nybegynder
05. august 2001 - 15:41 Der er 26 kommentarer

Spontan reboot

Min pc genstarter spontant! Jeg mener, det kan være fordi den er for varm, men en bedre køler hjælper ikke. Kan det være Motherboardet\'s termostater der er fejlbarlige - rumtemperaturen er acceptable 23 grader. Kan det skyldes en fejl på harddisken?

Plz jeg vil ekstremt gerne have forslag til løsninger. 100 pts udloddet 8-)
Avatar billede nephilim Nybegynder
05. august 2001 - 15:43 #1
eller en fejl på motherboardet, eller hvis der mangler et par drivere, eller en afinstallering af et program... der kan være mange forskellige problemer
Avatar billede jelzin101 Praktikant
05. august 2001 - 15:45 #2
hvis du har 2000 skal du :
højre klik på denne computer vælge det sidste faneblad >> startup & recovery >> fjerne fluebenet i automatic reboot.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 00:03 #3
Prøv at se på Power Management i din bios, se efter om der er et punkt der kan få den til at trigge, f.eks. Modem Ring Resume eller RTC Alarm Resume.

Det kan også være en gnist i et stik eller en dårlig forbindelse der trigger den!
Avatar billede manutdfan Nybegynder
06. august 2001 - 17:48 #4
retaxes,

Jeg kiggede i BIOS og selve Power Management/APM punktet var \'Disabled\'. Skal det evt. slås til?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 18:26 #5
Prøv at sætte den til Enabled, det sker der ikke noget ved udover at det kunne være problemet!

Havde du noget i samme felt om Nodem eller netkort, så slå det fra!
Avatar billede manutdfan Nybegynder
07. august 2001 - 08:28 #6
Min pc har jeg lige tændt og fandt ud af at på 15 minutter steg CPU temp. fra 33 til 50 grader! Rumtemp. var 21 grader kun :( Findes der en bedre køler end en med 2 propeller? (Til en Athlon Slot A).

Kan det skyldes et defekt lydkort? - jeg har nemlig også problemer med at lyden stopper uden forvarsel, det er et Aureal A3D 1.0 baseret lydkort med AU8810 wavetable
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2001 - 08:53 #7
Kan du undvære lyden i en ½ time, så kan du finde ud af om det er den der får pc til at bryde sammen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2001 - 08:56 #8
50 grader er ikke unormalt, har du rimelig plads i kabinettet?
Harddiske kan godt afgive meget varme, så varme at de ikke er til at røre ved!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2001 - 09:04 #9
Hvor længe har din pc kørt uden at få renset ventilations systemet (blæseren i strømforsyningen), det samme gælder også blæsere på cpu og grafikkortet.

Sørg også for at kabler fra controlleren til HD ikke dækker af for blæseren på CPU.

Den temp. du kan aflæse i bios burde ligge meget tæt på det rigtige, de bliver jo kalibreret på fakrikken!
Avatar billede manutdfan Nybegynder
07. august 2001 - 09:49 #10
Det duu siger at harddiske kan afgive meget varme kan du have ret i, da Windows rimelig tit vil tjekke hd\'en for fejl (kan det bare være fordi at den kører på FAT32?) men jeg har også set en fehjlmeddelelse om at en fil i counterstrike lå i ukendte sektorer på harddisken, og visse hendlinger i cs får den til at genstarte. hvad gør jeg ved disse hd-problemer (uden at købe en ny) - evt. hvordan kan man køle hd\'en7kabinettet ekstra?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2001 - 09:56 #11
Du bør mindst en gang om ugen fjerne alle de tmp-filer der ligger spredt udover HD. ( jeg har ca. 50 af dem hver dag!)
Når du har fjernet dem skal du tømme skraldespanden og bruge scandisk til at udbedre fejl i filer, bagefter fortsætter du med deframentering. Det er noget din pc kan lide, det er næsten som at få et bad!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2001 - 09:58 #12
Køling af kabinettet skrev jeg lidt om kl. 9.04.53, du kan evt. anskaffe dig en ekstra lille blæser til at sætte i bunden af kabinettet så den blæser luften op ad, det er den mest effektive måde!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2001 - 10:05 #13
En vejledning:

1. Fjerne tmp-filer, tryk på Windowstasten + F, så får du søgning. Skriv i søgefeltet *.tmp - tryk på søg nu
Når den er færdig markerer du dem alle og sletter dem.

2. Tøm skraldespanden (Recycler bin)

3. Dobbeltklik på Denne Computer (This Computer) og vælg egenskaber for C: - vælg fanebladet Funktioner - Scandisk, sæt den til at udbedre fejl automatisk.

4. Som 3. men vælg Defragmentering og lad maskinen være i fred til den er færdig, man kan evt. gøre det om natten.
Avatar billede manutdfan Nybegynder
07. august 2001 - 15:54 #14
retaxes,

tak for tippene. de er nu afprøvet men ingen af dem virker - skal jeg virkelig gå så langt at jeg begynder at udskifte mit hardware for at finde ud af hvad der er galt?
Avatar billede rusty-cs- Nybegynder
07. august 2001 - 17:19 #15
Jeg har de seneste 2 dage, en hver dag, fået blå WinNT/Win2k fejlskærmbilleder der skrev:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

og den anden:

KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Med disse beskeder var der en masse tal jeg tror er noget IRQ-noget (f.eks. 0x000000D1). Det er måske fordi jeg har slået Win2k\'s Automatic Reboot fra. Hvordan kommer jeg det her til livs?
Avatar billede lala-joker Nybegynder
07. august 2001 - 17:21 #16
hmm geninstaller windwos !
forsøg evt. at bruge windows me eller windws xp istedet for det andet !
plus lav defragmentering engang imellem ca. hver 3 dag og lav scandisk en gang om ugen !
så skulle det gerne stoppe !
Avatar billede manutdfan Nybegynder
07. august 2001 - 18:07 #17
windows me er ustabilt og xp er så vidt jeg ved ikke udkommet endnu, men jeg har prøvet at geninstallere windows og det virkede ikke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2001 - 18:57 #18
Har du overvejet win2k?
Avatar billede manutdfan Nybegynder
07. august 2001 - 19:53 #19
det er win2k jeg bruger...

nå, jeg prøvede at vente til lyden stoppede, tjekkede i bios at cpu\'en var varm og åbnede kabinettet. her var det eneste der var varmt cpu\'en men udefra kunne den umuligt være de 59 grader der stod i bios. hvordan kan man køle den ekstra ned?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2001 - 20:03 #20
Jeg har ikke så meget erfaring med de kølere man kan købe i dag! Det kan altså godt være din strømforsyning der bliver belastet for meget af cpu, hvor stor er strømforsyningen?
Avatar billede makse Nybegynder
07. august 2001 - 20:13 #21
manutdfan > Har du prøvet at gøre som jelzin101 skriver i 05/08 2001 15:45:21?
Eller det er måske også dig der kommenterer i 07/08 2001 17:19:30!
Avatar billede manutdfan Nybegynder
08. august 2001 - 09:51 #22
ja jeg har gjort hva djelzin101 skrev, det har bare forårsget at jeg får en winnt blå fejlskærm i stedet (så godt som at genstarte). min strømforsyning er 235w, hvilket jeg har fået at vide er rigeligt. makse, du kender måske nogle stærke OG støjsvage kølere??
Avatar billede fodnus Nybegynder
08. august 2001 - 10:00 #23
Kan muligvis være defekt strømforsyning
Spontan rebooting er en af symptomerne
Kører køleren samtidig med Harddisken
AMD\'s processorer er generelt oppe i 50-60 grader
Avatar billede door Nybegynder
19. august 2001 - 19:17 #24
har haft samme problem  det var grafik-kortet
prøv at søge efter de sidste nye driver.
Avatar billede m.kroeger Nybegynder
19. september 2001 - 10:41 #25
235W er lige i underkanten, 300W er at anbefale.
Avatar billede nephilim Nybegynder
19. september 2001 - 17:16 #26
I underkanten??? Det er klart for lidt!
Få 300 i så hurtigt som muligt, jeg har endnu ikke set en athlon køre stabilt på noget under 300.