Avatar billede kthiesen Novice
19. december 2011 - 10:41 Der er 1 løsning

ZyXEL USG-50, MS Exchange server og to Internetforbindelser

Hej

Jeg er ved at sætte en ZyXEL USG-50 op, og har to leverandører af Internet, der sættes på hver sin WAN port i USG-50.

Jeg har også en MS Exchange server kørende til vores post.

I den forbindelse har jeg brug for en afklaring omkring DNS.

Er det korrekt at man kan lave mere end en mx-record i DNS og så prioritere rækkefølgen?

Jeg vil gerne lave en mx-record til den IP jeg får fra Internetudbyder11 og en anden mx-record til den IP jeg får fra Internetudbyder-2.

Er det den rigtige måde at gøre det på?
Avatar billede MSI-AOC Nybegynder
19. december 2011 - 22:20 #1
Ja, det kan du i hvert fald :)

En MX-record består af navn, prioritet og destination, og du kan sagtens have 2 mx records med samme navn/domæne men forskellig prioritet og destination.

Hvis du vil have at din mail skal sendes primært til IP-adressen for "internetudbyder 1" (primær mx), og den anden IP kun skal bruges hvis nummer 1 er utilgængelig (backup mx), så gør du følgende:

maildomain.com  10  [internetudbyder 1's IP]
maildomain.com  20  [internetudbyder 2's IP]

Så vil alle mailservere (der overholder RFC standarden for mail delivery) altid først forsøge at sende til internetudbyder 1's IP.

Hvis du omvendt, f.eks. har 2 lige hurtige internetforbindelser, og gerne vil fordele loaded mellem de 2, så kan du give dem samme prioritet:

maildomain.com  10  [internetudbyder 1's IP]
maildomain.com  10  [internetudbyder 2's IP]

Så vil det være 50/50 om en mailserver sender til den ene eller den anden :-)

Håber det gav lidt klarhed. Ellers kig her: http://en.wikipedia.org/wiki/MX_record#MX_preference.2C_distance.2C_and_priority