Avatar billede xxbs Nybegynder
18. december 2011 - 15:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til nykøbt selvbyg.

Hej experter, jeg har for nylig erhvervet mig en ny stationær pc.
og jeg har rimelig styr på det med at samle den, og der er også gået helt fint, startede op første gang osv osv.
Den kører rigtig stabilt, med et lille overclock.
Men jeg har to spørgsmål.

1. når den køre en film, eller bare står osv. bliver den ved med at sige den der "plugin" lyd, ligesom når man sætter en usb , og er 99 % sikker på at alt sidder som det skal. da det hele virker. hvad kan det være ?

2. Når jeg lukker systemet ned, slukker det, og så starter op igen 2 sek efter, det er ikke som med genstart, hvor pc'en bliver ved med at køre. nej den slukker. og så tænder den igen. og nogle gange, måske hver 3. gang, kommer den blå skærm, hvor den siger noget med at systemet er blevet lukket ned, for at forhindre skade på hardware, osv. Hvad kan det så være ?

Mvh. og håb om hjælp.
Benjamin
Avatar billede xxbs Nybegynder
18. december 2011 - 15:47 #1
Jeg har Win 7 Ultimate SP1 64bit.
Opsætningen er :
Asrock Extreme7 Gen3
I7 2600k
16GB corsair Vengeance 1600 MHZ
120 GB Kingston HyperX SSD
2TB WD HDD
Asus GTX590
LiteOn iHAS224 DVD brænder
LG BD-RE brænder
osv..
Af ekstra udstyr er der kun tilsluttet mus og tastetur.. G700 og G19
Avatar billede jens_peter Nybegynder
18. december 2011 - 16:07 #2
Hej

Det er naturligvis ok at den starter op osv. straks efter den er samlet, men den er tydeligvis ikke samlet rigtigt eller der er fejl på komponenterne et sted.

I første omgang ville jeg skille den ad, kontrollere at bundkortet er isoleret fra kassen osv. og samle det mest basale igen.

Eks. vis kan du bruge et evt. indbygget grafikkort på bundkortet i første omgang og undlade hvad du måtte have af ekstra udover hvad der skal til for at starte.

Prøv så med en usb-nøgle om forbindelserne virker og tilsvarende med de andre tilslutninger og vær opmærksom på evt. støj unormale lyde osv.

Pas på med løse ledninger der kan ligge tæt på andre komponenter og få forbindelse måske kun når kassen er samlet og rejst op eller lign., så sæt ledningerne fast gerne ude hvor der ellers er plads til drev, dog ikke foran udluftninger og blæsere.

Er støjen og problemerne der stadigvæk så lån evt. et grafikkort et sted og prøv også gerne med en anden strømforsyning.

Men vær rar og fortælle hvordan det går her på siden, jeg er faktisk ret spændt på om du får has på bøvlet her inden jul.

Vh Jens Peter
Avatar billede xxbs Nybegynder
18. december 2011 - 16:44 #3
Jeg vil helt sikkert prøve og gøre det du siger :)
Jeg vender tilbage :)
Avatar billede buttwipe Juniormester
18. december 2011 - 17:50 #4
"..., med et lille overclock...":
Har du prøvet uden?
Avatar billede xxbs Nybegynder
18. december 2011 - 18:41 #5
Ja det har jeg, og jeg har nulstillet BIOS flere gange :)
Avatar billede jens_peter Nybegynder
19. december 2011 - 13:29 #6
Ok, jeg krydser fingre, der er ikke noget så irriterende end fejl der opstår når man lige tror, at det hele fungerer.

Jeg kom lige til at tænke på, når I skriver om bios og overclock, så prøv evt. også at slå usb fra og se om det gør en forskel.

Men ellers har jeg haft tre bundkort af mærket Asrock, de to var der fejl på, de er bare forældede nu om dage, så jeg håber da for dig, at det ikke er en fejl på dit bundkort, men det peger jo derhen.

Har du købt stumperne lokalt eller skal du ud i at sende og hvad ved jeg?

Nå jeg kigger når du vender tilbage, det var bare lige det med usb.
Avatar billede xxbs Nybegynder
19. december 2011 - 13:52 #7
Jeg har købt alle delene pånær tastetur og grafikkort, i Tyskland, så jeg håber bare at det kun er en fejl med at jeg ikke har isoleret bundkortet fra kassen, da jeg kun har messing spacere imellem bundkortet og kassen :)
Avatar billede jens_peter Nybegynder
19. december 2011 - 17:10 #8
Det kan i hvert fald medføre lidt af hvert, så lad os alle krydse fingre - altså ikke dig, du skal jo skrue!!
Avatar billede xxbs Nybegynder
25. december 2011 - 09:54 #9
Her kommer lige et billede af hvad den skriver nogle gange, når den lukker ned :)(

[IMG]http://i.imgur.com/RusH1.jpg[/IMG]

[IMG]http://i.imgur.com/zP1qy.jpg[/IMG]
Avatar billede xxbs Nybegynder
25. december 2011 - 09:55 #10
Avatar billede xxbs Nybegynder
02. januar 2012 - 09:41 #11
Så er løsningen fundet, strømforsyningen og skærmen er blevet jordforbundet, og nu kører det hele..