Avatar billede martin_moth Mester
18. december 2011 - 11:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fjerne stearin-pletter fra træ overflade

Denne plet er efterladt efter et rødt stearinlys har stået og dryppet på en vindueskarm at lyst træ, der er larkeret:

http://www.martin.moth-lund.dk/download/plet.jpg

Hvordan fjernes den bedst (hvis vi lige springer over at slige hele karmen og gen-larkere den)?

Har søgt på google og fundet http://multimand.dk/Tips&Tricks/pletfjerner_guiden.htm og andre, men ingen sider der præcist kommer til gode råd til pletter på en larkeret træoverflade.

Vil ikke bruge strygejern, da jeg er bange for at beskadige lakken i træet
Avatar billede claes57 Ekspert
18. december 2011 - 11:55 #1
når nu slibning er udelukket, og det er blødt træ, så ville jeg prøve at rense med mineralsk terpentin eller husholdningssprit på en vatpind. Men prøv lige på undersiden om lakken kan tåle det før du gå i gang på det synlige område.
Avatar billede foodear Praktikant
18. december 2011 - 12:41 #2
Et kaffefilter på pletten og en hårtørrer på afstand, burde bløde pletten så meget at filteret kan suge det meste op, derefter claes57 forslag.
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. december 2011 - 13:11 #3
Køkkenrolle og strygejern et par gange og så er pletten væk gå forsigtig frem med temperatur trin for trin.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2011 - 13:18 #4
RENSE BENZIN

N-Heptan

Benzin til teknisk brug med et destillationsinterval på mellem ca. 80 - 110

Anvendelsesmuligheder:

Pletfjerning: Brug så lidt Rense Benzin som muligt. Læg et stykke sugende stof under pletten og gnid på og omkring pletten for at undgå skjolder. Gnid til pletten er tør.

Produktet er specielt effektivt mod fedtpletter samt pletter af harpiks, olie, stearin, læbestift samt rester af klistermærker og tyggegummi.

Prøv altid først på et usynligt sted.

Rensning: Pensler anvendt til fernis, oliebehandling af træ og politurbehandling af møbler gøres rene i Rense Benzin. Fodtøj og andet læder aftørres før farvning med en klud vædet i Rense Benzin.

http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm
Avatar billede martin_moth Mester
21. december 2011 - 14:05 #5
Det må komme an på en prøve. Smid svar
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2011 - 14:12 #6
Kun hvis #4 kan hjælpe dig, ellers ser du bort fra det.
Avatar billede foodear Praktikant
21. december 2011 - 17:40 #7
Held og lykke ..
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2012 - 19:03 #8
Gik det godt???
Avatar billede martin_moth Mester
04. januar 2012 - 10:44 #9
Ikke forsøgt endnu. Det var hos noget familie. Må komme forbi og se hvad der er muligt.
Avatar billede martin_moth Mester
10. marts 2012 - 15:10 #10
Nu lukker jeg. Pletterne er der stadig :-S
Avatar billede martin_moth Mester
10. marts 2012 - 15:20 #11
...
Avatar billede foodear Praktikant
11. marts 2012 - 14:02 #12
#5 og det gjorde vi så, men du tager point selv ??

Måske pletten fjerner sig selv .....
Avatar billede Webguideren Praktikant
16. april 2013 - 11:31 #13
Kan vi få en opdatering på hvordan det gik Martin?
Jeg har læst lidt om at fjerne stearin pletter på http://try.dk/pletguiden/ men det omhandler primært gulvtæpper. Jeg går ikke ud fra at samme praksis kan udføres på et trægulv?

Virkede #4 fremgangsmåden eller må jeg lede efter andre løsninger.
Avatar billede Webguideren Praktikant
16. april 2013 - 11:31 #14
Ønsket fjernet af bruger

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin