Avatar billede carlo-jensen Nybegynder
15. december 2011 - 23:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Højtaler installations system.

Hej alle.

Da jeg er ved at renovere mit hus og derfor gerne vil have alt el og lyd ind i væggene. Går mit spørgsmål ud på hvilke systemer er bedst.

mine krav.

Stue: 4 høj taler med styre box op/ned for lyd og sluk.

Spise stue: 4 høj taler med styre box op/ned for lyd og sluk.

Tv stue: 4 høj taler med styre box op/ned for lyd og sluk. med mulighed for tv tilslutning.

køkken: 2 høj taler med styre box op/ned for lyd og sluk.

Alt skal kunne tale sammen. og så man kan slukke for lyden i hvert rum.

Mvh

Carlo

Kom meget gerne med nogle links.
Avatar billede saunte Nybegynder
16. december 2011 - 00:04 #1
hej carlo-jensen

Russound er et klasse system
http://lydportalen.dk/produkter/type/subcategory.php?category=15&subcategory=55

jeg har linket til en butik ved navn lydportalen, de har klasse service, og ved virkelig hvad de taler om, ring eller skriv evt. en mail til dem, med hvad der er bedst, men stadig synes jeg at Russound er klasse :)

kan kun anbefale lydportalen.

Håber du kan bruge svaret

vh
saunte
Avatar billede kjeldsted Novice
16. december 2011 - 00:12 #2
Jeg tillader mig lige at spørge om hvorfor du vælger at placere fire højttalere i stue/spisestue/TV stue....?
Avatar billede kjeldsted Novice
16. december 2011 - 00:16 #3
Og så skal du jo også huske at hvis højttalerne skal indbygges i væggen (hvis det var planen), så kan man ikke benytte aktive, medmindre man installere et køleanlæg. Samt 1.000 andre ting der er at tage hensyn til hvad angår højttaler placering :)
Avatar billede carlo-jensen Nybegynder
16. december 2011 - 08:46 #4
Hej Kjeldsted

Højtalerne skal ikke indbygges i væggene. kun det display så man kan slukke hvert rum og skrue op og ned. De steder jeg skal have 4 højtaler er fordi det er store rum. og jeg gerne vil have lyd fra alle fire hjørner.
Avatar billede kjeldsted Novice
16. december 2011 - 19:25 #5
Okay.

Man skal jo lige huske på at der kan opstå en del problemer ved afspilning af stereo, hvis man har samme lydkilde der peger i mere end én retning. Den "eneste korrekte" måde at benytte mere end én højttaler, med samme lydkilde er at placere dem i samme retning. Altså fx. at de begge vender mod nord. Hvis der udelukkende er tale om monolyd, er problemerne ikke helt så store som ved stereo.
Men altså. Hvor stor er din stue da? Hvis ikke to stereo højttalere er nok. Personligt ville jeg nok foretrække at have to højttalere af en god kvalitet, og så beholde den gode stereo, end jeg ville placere fire mindre gode og så ødelægge stereobilledet på den måde.
Derudover så skal man jo også huske, hvis man går efter den bedste lyd, at når lokaler bliver så store at ét stereosæt ikke er nok, begynder der også at komme en forsinkelse på lyden, der gør at når man står bestemte steder i rummet, vil man kunne opleve at nogle frekvenser i lydbilledet går hen og skaber en hul lyd.