Avatar billede guden_gunde Nybegynder
14. december 2011 - 20:10 Der er 14 kommentarer

Den klassiske - nyt grafikkort

Hej eksperter.

Jeg står med det klassiske problem: Et nyt grafikkort.

Jeg købte et nyt på lidt af et impulsindkøb

et ASUS hd 6570 1gb ddr3

grunden til impulskøbet er fordi jeg er lidt af en it geek når det så kommer til om jeg har fået mest muligt for pengene, og ved jeg ville spekulere i laaang tid inden jeg valgte mig et kort. også selvom jeg denne gang kun spenderer få kroner i forhold til hvad jeg har gjort tidligere.

mit gamle kort er et nvidia 8800 gtx 320 mb kort, og det trængte til at komme på efterløn (det trækker nu min sekundære skærm alene, hvor det nye asus trækker min primær)

men spørgsmålet er nu om det er et dumt køb? en ven fortalte mig at jeg ikke skulle spendere en krone på ddr3 grafikkort, og at jeg kunne få langt bedre kort til samme pris med gddr5 ram istedet.

har i nogle reflektioner over dette, og evt alternativt bud i samme prisklasse (har kun brugt 600 kroner på dette kort)
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. december 2011 - 20:14 #1
Ifølge Passmark yder et 8800GTX 20% mere end et Radeon 6570?
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. december 2011 - 20:18 #2
Det kan fås noget billigere end 600,-:
http://kortlink.dk/gmail/a8z4
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. december 2011 - 20:20 #3
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
14. december 2011 - 20:32 #4
kan ikke rigtig se inde på passmark at mit gamle 8800gts skulle perform bedre? det er trods alt også kun et 320mb kort der er over 4 år gammel efterhånden...

har i andre alternativer hvor jeg vil få mere bang for the buck?
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. december 2011 - 20:36 #5
Du skrev 8800 GTX ikke GTS.
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
14. december 2011 - 20:38 #6
that makes a difference - har fundet den gamle benchmark for 8800 gtS'eren nu, og bliver overrasket over de 2 kort faktisk er så tæt.. et kort der er 4 år gammel, der er tæt om side med et nyt low end card.
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. december 2011 - 20:43 #7
Mængden af ram siger ikke umidelbart noget om ydelsen på et grafikkort.
På de billige kort bliver mængden af ram kun brugt som markedsføring.

Et 6570 vil formentlig aldrig kunne bruge 1GB til noget fornuftigt:
I spil vil rammen blive brugt til texturer og for at bruge 1GB skal spillet køres i en opløsning/kvalitet hvor et 6570 ikke vil kunne levere et tilstrækkeligt antal billeder pr. sek.
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
14. december 2011 - 21:03 #8
det er så derfor jeg også henvender mig på dette forum :) jeg er ikke dum hvad angår computer hardware, men har aldrig været så teknikst ang det dybdegående.

det jeg faldte over var det med at det er ddr3 ram der er i, og blev derefter nervøs om det var et dumt køb jeg foretog mig.

inde på passmark er hd 6570 relativt godt på price/performance listen, men kigger nu stadig rundt efter bedre alternativer.
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. december 2011 - 21:11 #9
Jeg skrev kun det sidste indlæg fordi du selv skrev: "...trods alt også kun et 320mb kort ...".

Må man spørge om hvad kortet skal bruges til?
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. december 2011 - 21:24 #10
Her er et der yder lidt mere:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5172700

Her er en sammenligning af de to:
http://www.anandtech.com/show/4278/amds-radeon-hd-6670-radeon-hd-6570

Rammen på kortene i testen og de to andre er forskellige!
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
15. december 2011 - 08:00 #11
det er primært til gaming det skal bruges.

det du forslår ser rigtig fornuftigt ud, og er enddag billigere end det jeg har startet ud med at købe.

nu har jeg afsat 600 til kortet,så kan der jo snoldes for det sidste xD
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
15. december 2011 - 08:17 #12
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
15. december 2011 - 14:12 #13
Jeg gik ud og købte mig et hd 6850 istedet. smid et svar, dine råd var gode, og kendte ikke den benchmark side :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. december 2011 - 17:21 #14
Snup dem selv, jeg samler ikke points.

Og tillykke med kortet!