Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
14. december 2011 - 10:49 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Betinget formattering og måske HVIS funktion i excel 2010

Hej,

Jeg har et problem i forhold til betinget formattering som jeg håber I kan hjælpe med. Jeg tror der skal være en HVIS funktion med, men kan ikke helt greje den.

Jeg får en række tal ind i Kolonne B. Det er både positive og negative tal. I kolonne A skal jeg så modpostere med en given og manuel mængde. Jeg vil gerne have en advarsel med en rød udfyldning (dog sort tal) hvis jeg laver en fejl (altså i selve cellen i kolonne A.

Eksempel hvor der SKAL være en advarsel:
Kolonne B: 7
Kolonne A: 4

Eksempel hvor der IKKE skal være en advarsel:
Kolonne B: 7
Kolonne A: -4
14. december 2011 - 11:06 #1
Hvad er betingelsen for at cellen i A-kolonnen skal farves rød?

Jeg formoder at der kan være tale om andre værdier i cellen end 4 og -4.
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
14. december 2011 - 11:08 #2
Ja, altså hvis der er det samme fortegn som i kolonne B så skal der være fejl (rød).

Man kan se det som en slags debet og kredit.
Avatar billede kim1a Ekspert
14. december 2011 - 11:56 #3
Hvad med en støttekolonne C hvor du blot siger hvis(A>0;A+B;A-B), og så kan du lave betinget formattering på at hvis A mindre end C så rød.
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
14. december 2011 - 12:03 #4
Hej Kim1a

Interessant måde at tilgå det på. Hvilken værdi vil du give C i givet fald?
14. december 2011 - 12:05 #5
Vælg Brug en formel til at bestemme...... under Betineget formatering, og indtast denne formel:
=ELLER(OG(A1>0;B1>0);OG(A1<0;B1<0))
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
14. december 2011 - 12:12 #6
Sådan!

Mange tak for din løsning Erik.

Det sætter jeg stor pris på!

Laver du et svar?
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
14. december 2011 - 12:13 #7
Hvad hedder denne type af formel i excel sprog i øvrigt?
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
14. december 2011 - 12:23 #8
Eller endnu bedre. Bræk formlen ned i talesprog til mig.

Lige nu kan jeg kun konstatere at det virker, men vil jo gerne kunne gøre det selv næste gang :D
14. december 2011 - 12:26 #9
OK!

OG() og ELLER() er i kategorien logiske funktioner.
14. december 2011 - 12:30 #10
OG(A1>0;B1>0)
betyder at begge betingelser, skal være opfyldt. A1 skal være større end 0 og B1 skal være større end 0.

OG(A1<0;B1<0)
betyder tilsvarende at begge værdier skal være mindre end 0

ELLER(........;.........)
her kombineres de 2 OG-funktioner, så den samlede betingelse bliver sand (og dermed får den farve du har valgt) hvis enten den første OG-funktion er sand ELLER den anden er sand.

Det er lidt kryptisk at forklare med få ord; men spørg endeligt hvis det ikke er forklaring nok.
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
14. december 2011 - 12:34 #11
Hej Erik

Kan jeg få dig til at skrive 3 linjer om hvorfor formlen giver mening. Jeg var selv ovre i noget IF funktion (som er den eneste formel jeg egentligt har arbejdet med :D)

Jeg kan umiddelbart ikke rigtig læse formlen.

Hvorfor har jeg "Eller"??

Hvis vi tager udgangspunkt i
Eksempel hvor der SKAL være en advarsel:
Kolonne B: 7
Kolonne A: 4

Eksempel hvor der IKKE skal være en advarsel:
Kolonne B: 7
Kolonne A: -4

Formlen er: =ELLER(OG(A1>0;B1>0);OG(A1<0;B1<0))

Som jeg læser det har jeg et sandt udtryk, som jo så er halvt sand, og et falsk udtryk som er halvt falsk. Jeg går ud fra at "ELLER" funktionen (eller måske "OG") på en måde tager højde for dette?

På forhånd tak.
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
14. december 2011 - 12:35 #12
Ahh. sorry. Så ikke du havde svaret :D
14. december 2011 - 12:37 #13
Har de 2 seneste kommentarer - #10 og #11 - krydset hinanden?
14. december 2011 - 12:37 #14
OK
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
14. december 2011 - 12:43 #15
Okay, Jeg tror måske jeg forstår hvorfor det forvirrende mig.

F.eks. kolonne b er 7 og kolonne a er -4.

Begge OG funktioner er falske og derfor ikke nogen farve. Hvis det havde været henholdsvis 7 og 4 var den sand, og derfor en farve. Tror egentligt bare jeg havde byttet om på hvornår der skulle farves. :)
Avatar billede kim1a Ekspert
14. december 2011 - 14:43 #16
Min løsning var blot Storm P, at hvis kolonne C indeholdt: "hvis(A>0;A+B;A-B)" så ville du få et tal der altid ville vise noget som skulle være mindre end A for at de to tal havde forskellig fortegn.