Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
13. december 2011 - 12:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

FM Transmitter

Hej Eksperter.
Jeg overvejer at lave et skole projekt med nogen børn, hvor vi vil lave en skole radio, fordi jeg ved man kan få FM sender der vil kunne sende vores program ud i en hvis radius. Jeg har ledt lidt rundt, men har kun fundet modeller der kan nå en 10-20 meter. JEg kan se fra amerikanske forums at der er nogen der har modeller der kan nå op mod 75 km.
Men jeg skal altså bare finde en der kan klare et par hundrede meter. Nogen der ved hvor de kan købes?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2011 - 12:32 #1
alt over en meget lokal sender (fx fra telefon til bilradio) er ikke tilladt i dk. Hvad der er muligt i usa kommer ikke den sag ved.

Hvad med at lave en net-radio i stedet. Det er helt legalt.
Avatar billede chalde Seniormester
13. december 2011 - 12:35 #2
Jeg tror næsten også at der er flere der har adgang til en netradio end til en FM radio.
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
13. december 2011 - 12:43 #3
Det er fordi det er på en skole, så der var FM radioer i alle lokaler. Derfor en nem løsning, hvis man kunne smide det over FM.
Hvad med det andet signal AM?
Avatar billede thov Forsker
13. december 2011 - 12:45 #4
Ja, det er ulovligt at sende på FM båndet med mere end 50 nW (nanowatt).

En primitiv udgave af en teleslynge, måske ?
Elektor Electronics bragte engang en gør-det-selv teleslynge som virkede fint.
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
13. december 2011 - 12:52 #5
Det ville også kræve at jeg sætter højtalere op på hele skolen. Den bliver også for indviklet.
Avatar billede thov Forsker
13. december 2011 - 15:05 #6
Nej, med teleslynge omkranses modtageområdet af en 'sendeantenne' (En tynd ledning trukket hele vejen rundt). Små modtagere indenfor 'slyngen' opfanger så signalerne.
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
19. juni 2014 - 13:48 #7
LUK