Avatar billede Ansyha Nybegynder
13. december 2011 - 10:59 Der er 9 kommentarer

Antivirus

Hej.
Jeg er igang med at skrive en opgave om trådløst netværkt i privaten.
Jeg har fundet frem til at et AV-program enten kan være:

-    Misbrugsdetektion, hvor antivus-softwaren leder efter karakteristiske opførselsmønstre for kendt uønsket opførsel. Misbrugdetektionen kontrollere om data svarer til et af de kendte mønste, og kan derfor ikke håndtere nye og ukendte angrebsformer.

eller

-    Anomalidetektion, hvor der ledes efter opførselsmønstre, der afviger fra det sædvanlige/normale. Denne kan derfor detektere nye angrebsformer, men kan også give mange alarmer, som ikke er reele, når nye, lovlige aktiviteter finder sted.

Er der nogen som ved hvilken form der er mest anvendeligt til en computerer som bruges til almindeligt brug?

På forhånd tak for hjælpen!!
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2011 - 11:06 #1
det er ret svært emne og ikke noget jeg gider rode med men se her

de er jo ikke ens men kan sådan set det samme

http://www.av-test.org/en/tests/test-reports/julaug-2011/

du kan trykke på hver enkelt virus program og nærlæse

m.v.h
Avatar billede Ansyha Nybegynder
13. december 2011 - 11:24 #2
Okay, men tak for linket.
Måske der er en anden der ved det.

Har fundet frem til at der åbentbart er statistik metode og dynamisk analyse, hvoraf dynmaisk analyses strategier er enten anomalidetektion eller misbrugs detektion.

Det jeg ønsker at vide er om der findes et AV-program, som er dynamsik og både bruger anomalidetektion og misbrugsdetektion?
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2011 - 11:40 #3
jeg ved ikke rigitg hvad du mener men avast kan det hele

den kan også søge efter rootkits ved en simpel genstart

se på deres side - avast er gratis at bruge for os almene

http://support.avast.com/index.php?_m=knowledgebase&_a=view

men ellers  held og lykke med projektet
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2011 - 11:41 #4
Avatar billede nmouse Nybegynder
17. december 2011 - 00:11 #5
Hej Du skriver at du skal skrive om trådløs netværk, så har virus ikke så meget at gøre der.
I skrivende stund, så er WPA/PSK det mest sikre trådløse net du kan få til en privat.
Du kan også skjule dit SSID, og skifte kodeord tit, dette er også med til at sikre dit netværk.
Husk også at slå administrations delen fra, fra WAN siden, og på WLAN siden, således at du kun kan komme til selve administrations delen, hvis du har et kabel i din egen computer, som er forbundet direkte med din router.

Med hensyn til Antivirus delen, så hedder den type vist nok heuristics scanning, http://en.wikipedia.org/wiki/Heuristic_analysis - og den er mere opsat på at finde ud af om et program er skrevet til at fx slette noget, eller lavet om i netværksforbindelsen, det er godt at scanne sin computer med denne funktion, engang imellem, uden at blive paranoid, for den kan godt tage fejl engang imellem.

De 2 typer du omtaler, er vist specifikt fra en leverandør, F-Secure kalder den noget andet.

Hvis du skal skrive noget med sikkerhed, så skriv i denne rekkefølge, at det er vigtigt at ha opdateret sin computer fuldstændigt, ikke kun Windows, også Java, flash, pdf osv osv, og så et antivirus program, meget gerne i forbindelse med en firewall, da de 2 så kan arbejde sammen, og sidst men ikke mindst, omtanke...

Håber dette bragte dig videre.
Avatar billede nmouse Nybegynder
17. december 2011 - 00:28 #6
UPS... WPA2/PSK
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2011 - 07:54 #7
ja og ups du lagde det som et svar

nu vil denne tråd stå til lukning - den bliver i oversigtem gul
mange går så ikke derind for det er jo løst

man opretter alt som kommentar
man skriver alt som kommentar

man bruger kun svar til lukning af spørgsmål
Avatar billede nmouse Nybegynder
17. december 2011 - 18:53 #8
Ja det var vel også som et svar ? - som jeg ser mit indlæg ??
Men anyways, så skal dem der har oprettet det, jo kreditere den "vinder" som har svaret på hans spørgsmål, kan han så godt det, selv om jeg fx har valgt at skrive det som en "kommentar" ?
- Hmm det vil sige at "spørgeren" selv skal oprette svaret ???
Det med at den bliver gul, altså løst, betyder det at man selv kan låse tråden, som løst... det er da ikke så smart, har det altid været sådan, har ikke været herinde i flere år ???
- denne kommentar, sendt som en kommentar :-)

/Nmouse
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2011 - 19:44 #9
man gør således

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1

man opretter spørgsmål som kommentar
man besvarer med kommentar

----------------------------

hvis spørger ikke opnår noget
lægger han selv et svar han accepterter og lukker

hvis han modtager noget brugeligt beder han vedkommende lægge et svar han accepterer

m.v.h