Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
10. december 2011 - 22:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CPU kølerpasta og temp ?

Godaften eksperten :)

Jeg sad lige og spillede BF3 med de høje indstillinger og da jeg lukkede spillet kiggede jeg på min CPU temp og den stod mellem 75-85 grader.
Er dette en fin nok temp i forhold til jeg spiller et så krævende spil ?

Og det jeg tænker er lidt, da jeg fik min PC sad der en standard CPU køler på (fran intel) Som jeg tog af og udskiftede med en bedre en fra artic cooling og hvad jeg ikke tænkte over da jeg gjorde det var det med kølerpasta, og den artic cooling køler jeg satte i min nye pc havde siddet i en anden pc førhen så det jeg gjorde var at jeg skiftede cpu køler men jeg fjernede ikke pasta'en eller noget så det var "rester" fra en cpu og rester fra en cpu køler der sad i en anden pc, så der er altså 2 forskellige kølerpasta'er på cpu'en og nu tænker jeg at jeg måske skulle fjerne den pasta der er nu og skifte det ud med noget nyt, pasta.

Eller er det bare helt normalt at den er i den temp når man spiller bf3? :) håber i kan svare :)

PS. er der egentlig en lille mulighed for at CPU'en har taget skade af dette med to forskellige pasta'er.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2011 - 22:58 #1
Jeg tror din temp på 75-85 grader skyldes at kølepasta ikke dækker cpu rigtigt. Når man skiller disse ting ad skal de afrenses og påføres ny kølepasta. Jeg tror ikke den har taget skade af sammenblndingen, men vil ikke anbelale at blande da disse pastaer har forskellig konsistens og reagerer forskelligt når man sætter en køler hen over.
Så jeg vil anbefale dig at få skilt det ad renset og påføring af ny kølepasta.
Jeg har ikke så stor erfaring med at skifte pasta, men da jeg gjorde det, lagde jeg en lille klat på midten og lod køleren fordele pasta når den blev monteret. Kender ikke forskel på de forskellige mærker. Den pasta jeg brugte fulgte med køler, og kan ikke huske hvad den hedder.
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
10. december 2011 - 23:09 #2
ok tak for svaret, så må jeg ud og købe noget pasta ! :)

Hvordan skal man fjerne pasta'en derfra på den bedste måde ?

Skal den tages helt af (CPU'en) eller kan jeg bare fjerne den mens den sidder i bundkortet ?

Skal jeg bare bruge tør klud/toiletpapir eller skal jeg tage en lille vatpind og give den en dråbe sprit for at fjerne pasta'en på den bedste måde ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. december 2011 - 23:14 #3
Lad cpu sidde i mens du renser, så kommer du ikke til at bøje et ben...
Jeg har altid blot tørt det gamle af med et stykke køkkenrulle el. toiletpapir.
Husk at en klat på størrelse med et knappenålshoved er nok, og faktisk lidt for meget :)
Hellere for lidt end for meget, da for meget kan virke isolerende og have den modsatte effekt.
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
10. december 2011 - 23:17 #4
okay tusind tak for jeres svar i må gerne begge smide et svar så kan i dele pointene, men lige inden tråden lukker vil jeg gerne lige høre om der er noget jeg skal være opmærksom på inden jeg rører ved komponenterne (tænker på det med statisk elektricitet ?) Tak for hjælpen indtil videre :)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2011 - 00:05 #5
Du skal selvfølgelige tage strømmen fra pc, og når kabler er afmonteret, så tryk lige og hild start knappen inde et øjeblik så spænding forsvinder på bundkortet. Når du skal arbejde inde i pc så tag lige godt far i kabinettet inden du putter fingrene ind til elektronikken. Så skulle der ikke ske noget.
Der findes en video med hvor meget pasta fordeler sig på en chip.
Er der noget pasta der er indtørret skulle du kunne fjene det med isopropyl alkohol som affedter chipoverfladen så du får en ren flade uden fedtfingre. Fedt fingre vil nedsætte værdien af pasta.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2011 - 00:07 #6
Her kan du se hvor meget der skal på:
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2011 - 13:30 #7
Jeg synes personligt at der bruges lidt for meget pasta i de videoer :)
Jeg putter en klat på, skraber det af med et plastikkort (dankort f.eks.) og så meget man kan få af. Det der sidder tilbage er nok. Har aldrig fejlet her, og kører ca. 60 grader ved fuld load med standard køler, hvilket er en absolut ok temp.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2011 - 16:22 #8
Ja det er en lav temp ved fuld load. Jeg brugte også mindre da jeg skiftede køler på en Northbridge fra blæserkøling til passiv køling.