Avatar billede Tonemester Nybegynder
10. december 2011 - 12:35 Der er 10 kommentarer

Findes der anordning der gør spænding/strøm "perfekt" efter en evt. lettere spændnings-varierende generator?

I forbindelse med koncertoptagelser mv., der må mit lydudstyr ikke gå ned i.forb. med et strømafbrud. Derfor må jeg have mig en UPS batteri nødstrømsforsyning, som hvis den tager over, efterfølgende skal erstattes af en generator.

Efter at have talt med APC, som leverer UPS'er, der har de bildt mig ind, at jeg skal have "den dyre" online løsning. Ikke online i den forstand, at det skal køre over Internettet! Men dvs. en UPS, hvor fødestrømmen fra spillestedet/generatoren går igennem batteriet på UPS'en, og hvor UPS'en samtidig justerer evt. unøjagtigheder i.forb. med især generatorstrømmen (således at mit udstyr ikke ødelægges pga. spændingsvariationer mv!).

DET STORE SPØRGSMÅL ER NU, istedet for at købe "den dyre" UPS, findes der så en anordning/dims, som tilretter unøjagtigheder/variationer fra generatoren, umiddelbart efter generatorens output. Således at jeg kan nøjes med den ikke-dyre, ikke-online UPS. Jeg tænker jo også, at hvis min fødestrøm går igennem et batteri på en UPS, at så er det et svagt led. Hvad nu hvis batteriet dør eller er svagt, så står jeg måske uden strøm uanset om fødestrømmen er fra spillestedet eller generatoren!

OG hvilken type generator leverer den mest stabile spænding/strøm, benzin eller diesel. Er der mon forskel?

Tak, hvis nogen der har forstand på det gider svare!?

Vh Simon
10. december 2011 - 12:51 #1
... alle UPS'er er baseret på en form for batteri i kassen... netop som beskrevet...

Eller så skal det være et passivt filter, men det vil ikke hjælpe i dit tilfælde som du beskriver...
Avatar billede Tonemester Nybegynder
10. december 2011 - 12:58 #2
Som jeg har forstået det, så er der to forskellige former for ups'er. En hvor et afbrud i fødestrømmen blot registreres af UPS'en, og derefter tager batteriet over. Og én ("online") hvor strømmen konstant kører igennem/via batteriet, og som samtidig justerer evt. variende spænding.
10. december 2011 - 13:01 #3
PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede Tonemester Nybegynder
10. december 2011 - 13:07 #4
Tak for det ;-) Så denne kommentar må være det rigtige at gøre.
Avatar billede reving Nybegynder
10. december 2011 - 17:06 #5
Som jeg har forstået online UPS fungerer den på følgende måde :
Den normale forsynings-spænding (vekselstrøm) bliver ensrettet i en veksel/jævn-retter.
Denne jævn-spænding oplader så et antal batterier.
Samtidig kører jævnspændingen igennem en jævn/veksel-retter der igen omformes til en vekselspænding (50 Hz).
I tilfælde af svigt af forsynings-spændingen overtager batterierne så i x-antal minutter/timer ( alt efter batteri-packen's størrelse ) forsyningen til jævn/veksel-retteren.
I de gode (læs dyre) UPS'er er der overvågning af batteriernes tilstand, hvorved man ikke behøver være nervøs for om de nu også virker i tilfælde af forsynings-svigt.

Jeg arbejder i hospitals-verdenen hvor denne løsning bruges.
Vores anlæg kan levere 80 KW i 4 timer på batteri-drift men så er det selfølgeligt ikke mobilt ;-)
Avatar billede Tonemester Nybegynder
10. december 2011 - 21:29 #6
Hej Reving

Mange tak for kommentar, det lyder jo som om du har forstand på det!

Det jeg har tænkt er jo, at hvis batteriet dør, om så der slet ikke er hul igennem UPS'en selvom der ikke er strømafbrud fra forsyningsnettet! Men sådan kan de da ikke være bygget?

Når du skriver "samtidig kører jævnspændingen igennem", mener du så at så længe UPS'en ikke træder i funktion, at så ledes strømmen udenom batteriet og igennem en jævn/veksel retter, til vekselspænding (50 Hz)? Således at jeg ikke kan få et strømafbrud alene pga. et dårligt batteri!?

Det er da nogle kæmpe UPS'er I har på hospitalet, men der er bestemt også en nødvendighed med alle de livsvigtige apparater! Jeg havde først tænkt mig at købe en APC Smart 3000VA (3000W), men den er jo ikke "online", så jeg skal nok op i en APC SURDT 5000 XLI...
Avatar billede reving Nybegynder
11. december 2011 - 16:15 #7
Hvis batterierne "dør" kører udgangsspændingen videre så længe forsyning-spændingen er tilstede. På de avancerede anlæg vil man så bare få en alarm for batteri-status.

Så længe der er forsyningsspænding til UPS'en kan man koble batterierne fra.
F.eks. i forbindelse med service / udskiftning af batterierne.

Men det er jo klart at hvis batterierne er "døde" / frakoblet er der ingen hjælp at hente i tilfælde af forsynings-svigt :-)

På hospitaler vil et sådant batteri-skift derfor altid blive udført uden for normal arbejdstid.

En anden fordel ved UPS'en er at transienter (forstyrrelser / støj) på forsynings-nettet ikke slipper igennem og man får således en fuldstændig "ren" spænding ud.
Avatar billede reving Nybegynder
11. december 2011 - 17:09 #8
Jeg har været inde og kigge på APC SURTD 5000 XLI.
I "Product overview" kan man se at den har : "Hot-swappable batteries"
Du kan altså udskifte batterierne mens den kører og vil således ikke få afbrudt udgangs-spændingen.
Avatar billede Tonemester Nybegynder
12. december 2011 - 12:20 #9
Reving! Mange tak for endnu et par kommentarer, jeg har skam fået en større forståelse for online-UPS'er ;-)

Nu står jeg bare tilbage med et spørgsmål; findes der en "spændings/strøm-stabilisator-dims", som man kan sætte efter generatoren? I tilfælde af at generatoren leverer ustabil spænding? Hvis en sådan findes, så ser jeg nemlig ingen grund til at købe (den dyre) "online-UPS". Hvis jeg køber fx APC Smart 3000VA , som ikke er "online". Når/hvis denne træder i funktion ved et strømafbrud, da vil jeg så starte en genrator op, med denne "spændings-stabilisator-dims" på generatorens output. Hvis jeg kan få sådan en til nogle hundrede kroner, så sparer jeg nemlig over 10.000 kr. på UPS købet!
Avatar billede reving Nybegynder
12. december 2011 - 18:01 #10
Vil umiddelbart mene at du ikke har behov ekstra "spænding / strøm-stabilisator-dims" da begge UPS'er har "Power conditioning".