Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
05. august 2001 - 12:42 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Netværk mellem 2 compurtere (win95 og win98)

En simpel forklaring til at få et netværk til at virker mellem en comuter med win95 og en med win98.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2001 - 12:45 #1
Avatar billede zycho Nybegynder
05. august 2001 - 12:45 #2
hvad vil du bruge ? Hub/Switch eller Krydset RJ-45 kabel, eller BNC kabler, eller Parrallel kabel ?
Avatar billede makse Nybegynder
05. august 2001 - 12:46 #3
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
05. august 2001 - 12:47 #4
opsætning af windows netværk:

Sørg for at netkortene er rigtigt installerede, fjern eventuelle opkaldskort (skal dog bruges hvis du har netværk via modem),

installer TCP/IP Protokollen på begge computere, ikke andre protokoller (IPX etc...)
vælg egenskaber på TCP/IP og giv hver computer en ip addresse

Eksempel:
Computer1: IP 192.168.1.6 ; Undernetmaske 255.255.255.0
Computer2: IP 192.168.1.7 ; Undernetmaske 255.255.255.0

for at kontrollere at det virker, åbner du kommando prompt (ms dos prompt) på computer1
skriv: PING 192.168.1.7
og selvfølgelig modsat på computer2: PING 192.168.1.6
hvis du får 100% svar, kører netværket
så skal fil og udskriftdeling aktiveres (win9x: højreklik på andre computere>>fil og udskriftdeling sæt begge krydser)
husk på windows 2000/Windows NT skal der oprettes en bruger med det brugernavn og password man taster ind under opstart
ellers kan du ikke se den evt. delte harddisk.

har du ADSL skal du også huske at tildele computerne en DNS + Gateway
det kunne se således ud:
DNS (TDC) 194.239.134.83
Gateway:  192.168.1.1

så er begge maskiner på internettet også

held og lykke

//Carsten_Lusk
Avatar billede manutdfan Nybegynder
05. august 2001 - 15:43 #5
For at kunne se de andre pc\'ere på netværket skal de være i samme arbejdsgruppe. Husk at krydsede kabler kun skal bruges hvis de 2 pc\'ere kobles sammen direkte fra kort til kort
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. august 2001 - 23:44 #6
Prøv også at indsætte Netbeui protokollen på begge maskiner, det bruger jeg altid!
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
06. august 2001 - 18:14 #7
Jeg har fundet ud af hvad fejlen var mit netværkkort var for gamlet!

Så nu for jeg fat på et nyt og prøver igen, hvis det ikke lykkes laver jeg et spørgsmål til.
Tak for de hurtige svar.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2001 - 18:39 #8
Det var så lidt!