Avatar billede margitbork Nybegynder
07. december 2011 - 10:38 Der er 1 løsning

Problem med schematron validering

Jeg har en schematron validering som giver mig grå hår:
Når jeg vil validere en invoice med disse værdier:

<cbc:MultiplierFactorNumeric>0.200</cbc:MultiplierFactorNumeric>
<cbc:Amount currencyID="DKK">453.20</cbc:Amount>
<cbc:BaseAmount currencyID="DKK">2266.00</cbc:BaseAmount>

fejler den, med denne fejlbesked:
[F-LIB272] Amount must equal BaseAmount * MultiplierFactorNumeric

Jeg har forsøgt med et udvalg af andre værdier - f.eks går det godt med disse værdier:
<cbc:MultiplierFactorNumeric>0.200</cbc:MultiplierFactorNumeric>
<cbc:Amount currencyID="DKK">2000.2</cbc:Amount>
<cbc:BaseAmount currencyID="DKK" >10001.00</cbc:BaseAmount>

Mens disse giver fejl:
<cbc:MultiplierFactorNumeric>0.200</cbc:MultiplierFactorNumeric>
<cbc:Amount currencyID="DKK">200.2</cbc:Amount>
<cbc:BaseAmount currencyID="DKK" >1001.00</cbc:BaseAmount>

Jeg har ikke kunnet finde en logik for hvornår det går galt

Er der nogen der har oplevet tilsvarende ?

Min kode ser således ud:

import java.io.ByteArrayInputStream;
import java.io.ByteArrayOutputStream;
import java.io.File;
import java.io.FileInputStream;

import java.io.InputStream;
import java.util.HashMap;
import java.util.Iterator;
import java.util.Map;
import java.util.Properties;

import javax.xml.namespace.QName;
import javax.xml.stream.XMLInputFactory;
import javax.xml.stream.XMLStreamException;
import javax.xml.stream.XMLStreamReader;
import javax.xml.transform.Source;
import javax.xml.transform.Transformer;
import javax.xml.transform.TransformerConfigurationException;
import javax.xml.transform.TransformerException;
import javax.xml.transform.TransformerFactory;
import javax.xml.transform.dom.DOMSource;
import javax.xml.transform.stream.StreamResult;

import org.apache.axiom.om.OMAbstractFactory;
import org.apache.axiom.om.OMElement;

import org.apache.axiom.om.OMXMLParserWrapper;
import org.apache.axiom.om.impl.builder.StAXOMBuilder;
import org.apache.axiom.om.impl.llom.factory.OMXMLBuilderFactory;

import org.apache.axis2.util.XMLUtils;
import org.w3c.dom.Document;
import org.w3c.dom.Element;

import com.ibm.dk.ecs.globals.util.StringUtil;

public class XslTransformUtilImpl {

    /**
    */

    private static Transformer createTransformer(Element stylesheet) throws TransformerConfigurationException {
        Document doc = stylesheet.getOwnerDocument();
        Source domSource = new DOMSource(doc);
        TransformerFactory transFactory = TransformerFactory.newInstance();

        return transFactory.newTransformer(domSource);
    }

    /**
    */

    private static String transformXml(Element document, Transformer transform) throws TransformerException, XMLStreamException {
        StreamResult sr = new StreamResult(new ByteArrayOutputStream());
        transform.transform(new DOMSource(document.getOwnerDocument()), sr);

        String result = sr.getOutputStream().toString();

        return result;
    }

    public  void transFormDocuments(byte[] data, StringBuffer writeTo, Properties props) throws Exception{
        transFormDocuments(new ByteArrayInputStream(data), writeTo, props);
    }

    public void transFormDocuments(InputStream dis, StringBuffer writeTo, Properties schemaProperties) throws Exception {

        XMLStreamReader parser = XMLInputFactory.newInstance().createXMLStreamReader(dis);
        OMXMLParserWrapper builder = OMXMLBuilderFactory.createStAXOMBuilder(OMAbstractFactory.getOMFactory(), parser);

        OMElement doc = builder.getDocumentElement();
    //    doc.build();

        Element xmlDocument = XMLUtils.toDOM(doc);

        String nameSpace = doc.getNamespace().getNamespaceURI().toLowerCase();

        String nameSpaceStr = nameSpace.replaceAll(":", "_");
        nameSpaceStr = nameSpaceStr+"_schematron";
        String schematronLocation = schemaProperties.getProperty(nameSpaceStr);
        writeTo.append("Schematron-validating using schema "+schematronLocation);
        writeTo.append(StringUtil.newline);

        int cacheminutes = 60;
        String cacheValidMinutes = schemaProperties.getProperty("schematron.schema.cache.minutes", "60");
        try{
            cacheminutes = Integer.parseInt(cacheValidMinutes);
        }catch(NumberFormatException nfe){
            cacheminutes = 60;
        }
        Transformer transf = getTransformer(schematronLocation, cacheminutes);

        if(transf==null)return;  // no schema detected

        String result = transformXml(xmlDocument, transf);
        System.out.println(schematronLocation);
        System.out.println(result);

        StringBuffer errMessage = new StringBuffer();
        StAXOMBuilder stax = new StAXOMBuilder(new ByteArrayInputStream(result.getBytes()));
        OMElement res = stax.getDocumentElement();

        boolean hasError = getErrorDetails(res, errMessage);

        if(hasError){
            throw new Exception(errMessage.toString());
        }

    private void printError(OMElement nxt, StringBuffer errMessage){
        errMessage.append(nxt.getFirstChildWithName(new QName("Description")).getText());
        errMessage.append(" [xpath:");
        errMessage.append(nxt.getFirstChildWithName(new QName("Xpath")).getText());
        errMessage.append("]");
        errMessage.append(StringUtil.newline);

    }

    @SuppressWarnings("unchecked")
    private boolean getErrorDetails(OMElement res, StringBuffer buf) {
        boolean returnval = false;
        Iterator<OMElement> ite = res.getChildElements();
        while(ite.hasNext()){
            OMElement err = ite.next();
            if(err.getLocalName().equalsIgnoreCase("error")){
                printError(err, buf);
                returnval = true;
            }
            else{
                getErrorDetails(err, buf);
            }
        return returnval;
    }

    private static Map<String, TransformerCache> schemaMap = new HashMap<String, TransformerCache>();

    private static Transformer getTransformer(String schemaFileName, int cacheMinutes) throws Exception {

        if(StringUtil.isEmpty(schemaFileName))return null;

        File schemafile = new File(schemaFileName);
        if(!schemafile.exists()){
            throw new IllegalArgumentException(schemaFileName+" schema does not exist.");
        }

        TransformerCache fromMap = schemaMap.get(schemaFileName);
        if(fromMap!=null)return fromMap.getTransformer(cacheMinutes);

        FileInputStream sis = new FileInputStream(schemafile);

        XMLStreamReader parser1 = XMLInputFactory.newInstance().createXMLStreamReader(sis);
        OMXMLParserWrapper builder1 = OMXMLBuilderFactory.createStAXOMBuilder(OMAbstractFactory.getOMFactory(), parser1);
        OMElement sch = builder1.getDocumentElement();

        Element xmlSchema = XMLUtils.toDOM(sch);

        try{
            sis.close();
        }
        catch(Exception e){
            e.printStackTrace();
        }

        Transformer trans = createTransformer(xmlSchema);
        schemaMap.put(schemaFileName, new TransformerCache(trans));

        return trans;

    }

Avatar billede margitbork Nybegynder
09. december 2011 - 11:44 #1
HAH - det var bare en mærkelig bug i schema'et - men der er kommet nye versioner fra IT og Telestyrelsen, så de kan nu hentes her:
http://digitaliser.dk/resource/2018566