Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
05. december 2011 - 15:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Flytning af DB/opdatere frontend

Hej
Jed står for at skal distribuere den DB jeg har lavet til flere bruger der i starten skal have både front og bakend filerne og senere opdateres med rettelser i front-end

Er der en der har en løsning jeg kan bruge
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
06. december 2011 - 11:04 #1
Mit største problem er at når jeg flytter front og bak-ens filerne, bliver front-end ved med at henvise til den oprindelige plassering på min conputer og ikke hvor den faktisk ligger
Avatar billede Plauesgaard Nybegynder
06. december 2011 - 16:35 #2
Hej Klaus

For at opdatere disse sammenkædede databaser, skal du gå ind under punktet "Styring af sammenkædede tabeller", placeringen afhænger lidt af hvilken version du har. Du markerer de tabeller du vil have opdateret og vinger "spørg efter ny placering af". Herefter finder du tabellerne i din back-end version.
Jeg gemmer altid min front-end version som en Mde fil, herved undgår du at brugerne kan rode rundt i dit system.

Jeg har selv nogle databaser hvor der er 35-40 brugerflader, som dog ikke benyttes samtidig. Når jeg opdaterer dem, benytter jeg en simpel batfil til at kopiere dem ud med.
Hvis du som jeg har mange brugerflader, som ofte er i brug mange timer dagligt, kan du komme ud for at der er brugere der har deres brugerflade åbent, mens du ønsker at opdatere systemet. Skulle dette være tilfældet, kan du benytte den timer funktion der ligger i Access, så du er i stand til at logge samtlige brugerflader af, når du vil opdatere.

Mvh.
Per Lauesgaard
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
06. december 2011 - 16:58 #3
Hej Per
Tak for indlæget.

Det jeg gerne skulde var at sende databasen på en fil og at modtageren selv instalere den, gerne som en Runtime instalation og at jeg senere kan sende en opdaterings fil af frond-end når det er påkrævet

Nu er jeg forholds ny i databaser så hvordan laver man en batfil og bruger den

MWH.

klaus
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
06. december 2011 - 17:00 #4
PS

Hvordan gemmer du front-end version som en Mde fil
Avatar billede Plauesgaard Nybegynder
06. december 2011 - 17:49 #5
Hej Klaus

I access 2007 hedder funktionen Opret Mde, så får du en version hvor brugeren ikke har redigeringsrettig. Men husk at gemme mde filen som en særskilt fil, så du stadig har din originale front-end version. Bat filen er blot en række dos kommandoer skrevet i en txtfil men gemt som ".bat" istedet for ".txt".
Den kunne se således ud.

copy mindatabase_FE.mde brugerflade1.mde
copy mindatabase_Fe.mde brugerflade2.mde
osv.
Ang. runtimeversioner har access en man kan downloade. Du kan sikkert finde en til din version. Her fandt jeg også en vejledning. Du kan også oprette de tekster, som man normalt ser når man installere filer hvor man svar ja for at acceptere betingelserne. Runtime versionerne er beregnet til brugere som ikke har access i forvejen.

Per
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
06. december 2011 - 18:11 #6
Hej Per

Jeg bruger access 2010 og kan ikke finde den funktion du henviser til.
Men der er en hvor man kan pakke en instalations pakke men så instalere den det hele som en fil (som ikke kan redigeres front og back-end i en)  som henviser til back-end op min computer i stedet for på den aktuelle

Klaus
Avatar billede Plauesgaard Nybegynder
06. december 2011 - 18:27 #7
Hej Klaus

Nu har du en nyere version end mig, men der burde være noget at hente i online hjælpen omkring mde filer. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig yderligere, da jeg ikke kender de nye ting der er med i din version. Men pøj-pøj med det.
Per
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
06. december 2011 - 18:56 #8
Tak for hjælpen.
Smider du et svar

klaus
Avatar billede Plauesgaard Nybegynder
07. december 2011 - 15:42 #9
Hej Klaus

Hvad mener du med det ?
Per
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
09. december 2011 - 18:24 #10
Hvis du laver et svar kan jeg give dig point
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
31. december 2011 - 14:47 #11
prøver selv