Avatar billede RuneDams Juniormester
05. december 2011 - 08:11 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

2 grafikkort eller et?

Jeg har grafikkortet "ATI RADEON HD 5850" med 2,4gb Ram. Her til jul overvejer jeg at ønske mig et nyt grafikkort, men har her jeg set, at man kan sætte 2 grafikkort i mit bundkort (har tjekket at både grafikkortet og bundkortet understøtter det), og så tænkte jeg om det ville være bedst at ønske en større/nyere grafikkort, eller endnu et af det jeg har nu, og så sætte en "crossfire bridge" mellem dem? Håber i kan hjælpe herinde :)
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2011 - 08:23 #1
køb et nyere

ved at sætte 2 sammen begrænser du jo dig selv - næste gang der skal skiftes skal du igen have 2
der komme hele tiden nyere og hurtigere kort på markedet

det bliver noget dyrere i længden
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
05. december 2011 - 10:41 #2
nu kan jeg selv kun finde 1GB versioner af Radeon 5850, så dit kort lyder til at være en specifik edition (overclock eller limited eller noget).
Det er altid bedst at sætte det nøjagtig samme kort i par (crossfire) for at få det mest optimale ud af det.
de kort jeg fandt svingede mellem 725MHz ~ 760MHz, så min anbefaling er at du ønsker dig et større, og senere tænker på at anskaffe dig et ekstra til crossfire da priser jo hele tiden falder over tid, og som treatmenice nævner, der kommer hele tiden nye kort som er hurtigere og kan mere. Hertil bør du vælge et af de mere almindelige udgaver som ikke går af markedet "før tid" eller hvordan man kan putte det.
crossfire løsningen er god, men dyr. og så er crossfire til gengæld også mere problematisk over tid, og her tænker jeg igen på de limited eller special editions af kort man kan få nogle gange som ikke altid lige er tilgængelige nogle måneder efter man har fået sit første kort. crossfire skal helst købes samtidigt, og af samme producent/udgave og alt det. ellers ender du hurtigt med at det ene kort f.eks. har 2GB RAM og det andet 1GB og core MHz heller ikke passer helt. så det ene kort yder mere end det andet.

konklusionen af det jeg prøver at fortælle er at, medmindre kortene er helt ens, købt samtidigt, så er crossfire til mere bøvl end nødvendigt.
Avatar billede RuneDams Juniormester
05. december 2011 - 11:14 #3
Problemet er, at et større grafikkort koster over dobbelt så meget som det jeg har nu. Det må da give lidt at sætte endnu et af det jeg har i. Hvad hvis jeg finder et af selv samme slags :)?
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
05. december 2011 - 11:18 #4
finder du det samme, så helt klart ja
men det er jo også lidt hvad man kan nøjes med ved køb af et større kort, jeg kender det selv, jeg er selv sådan ;) skal det være nyt skal det helst være det største indenfor rimelig pris og så videre og videre.. man er jo lidt kræsen.
:)
Avatar billede RuneDams Juniormester
05. december 2011 - 12:41 #5
ja nemlig :). jeg vil så prøve at skaffe et af samme slags med samme specs. 2 grafikkort tilsammen vil få f.eks. spil til at køre mere flydende ik :)? sleeper15: vil du ik også skrive et svar til pointgivning :)?
Avatar billede RuneDams Juniormester
05. december 2011 - 12:42 #6
man skal vel heller ikke absolut købe 2 nye hvis jeg engang valgte at udskifte dem?? jeg kunne vel bare udskifte de 2 med ét :)?
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2011 - 13:51 #7
ja det kan du da

men udmidelbart ville jeg ikke gøre det
men det er dit valg
men se lige med sådan 2 i ikke

de fylder altså en del og kræver ret meget strøm

http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gtx-580-us.html

m.v.h
Avatar billede RuneDams Juniormester
05. december 2011 - 15:18 #8
Men der er prisen igen oppe i omkring 5000,-?
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2011 - 15:51 #9
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2011 - 16:07 #10
Avatar billede RuneDams Juniormester
05. december 2011 - 16:17 #11
men 2500 per styk bliver jo 5000 alligevel :)?
Avatar billede RuneDams Juniormester
05. december 2011 - 16:25 #12
og tror du de understøtter mit bundkort? det er et asus republic of gamers
Avatar billede RuneDams Juniormester
05. december 2011 - 18:18 #13
Lad mig omformulere spørgsmålet: Kan det betale sig at købe et ekstra grafikkort og sætte (dvs 2 grafikkort), eller er det spild af penge? Og hvis det kan betale sig, SKAL det så være af specifikke samme model, eller kan man sætte f.eks. HD 6950 i :)? Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
05. december 2011 - 20:02 #14
det skulle kunne lade sig gøre da crossfire også er lavet til at kunne køre hybrid, (typisk med et onboard grafikkort linket med et enkelt pci-e kort).
men de anbefaler altid man kører de samme kort for at opnå et mere glidende resultat, for som jeg nævnte ville det ene kort kunne yde mere end det andet. og det spiller jo lidt af en rolle når man tænker på hvordan crossfire/sli rent faktisk virker.
det kører jo på den måde, i grove træk, at kort A beregner og sender data af de vandrette linjer i grafikken, mens kort B beregner de lodrette. så hvis kort A kører med et 6950 og A 5850 ville det andet jo skulle kæmpe en sej kamp for at følge med. men ud fra min forståelse af teknologien bag det så ville 6950 kort blot clocke ned for at det kan hænge sammen.
du ville opleve et markant boost ja, men i bund og grund ville det være nemmest at bare køre det ene 6950 da det faktisk er meget hurtigere kort. med den anden måde risikerer du blot at skulle investere i en ny forsyning til det ekstra strømkrav der opstår.
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
05. december 2011 - 20:03 #15
ups, mente at B var 5850 sorry ;)
Avatar billede RuneDams Juniormester
05. december 2011 - 20:19 #16
Jeg takker sleeper15 :-). Det var netop et sådan svar jeg ventede :). Skal jeg give dig de point for dit svar :)?
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
05. december 2011 - 21:05 #17
glad for at kunne hjælpe ;)
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 08:50 #18
ja tak for hjælpen
Avatar billede RuneDams Juniormester
06. december 2011 - 09:12 #19
Ja tak til alle andre der også har hjulpet :). Er glad for der er så mange kloge mennesker herinde der vil hjælpe :).