Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
04. december 2011 - 10:11 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Vil SSD være pengene værd?

Hej eksperten :)

JEg står og gerne vil købe en SSD harddisk til min PC, men! min pc bruger jo kun SATA II og jeg ved godt at der også findes SSD harddiske i det format (eller hvad man nu vil kalde det) men jeg kan godt komme lidt i tvivl om den stadig vil være hurtig i opstart og den slags, altså om det vil være pengene værd at opgradere til en SSD sata 2.

Og hvor hurtig vil den være i forhold til sata 3 ?

Vil den være pengene værd ?

Den jeg har i tankerne:

http://www.proshop.dk/Harddisk/Kingston-SSDNow-V100-Desktop-128GB-2235506.html

Vil den være langsom i forhold til en HyperX kingston SSD ?

Og lige et ekstra spørgsmål skal jeg nu også begynde at tænke kan min strømforsyning også holde til det ? (750watt)
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2011 - 10:57 #1
Jeg har selv sådan en i min bærbare, den blev lidt hurtigere i opstarten, programmer starter også hurtigere.

Ang strøm, så bruger den betydeligt mindre strøm, en en alm harddisk.
Avatar billede Kristian H Nybegynder
04. december 2011 - 11:03 #2
Fra personlige erfaring kan jeg kun anbefale og købe en SSD. Smed en SSD i min "gamle" Lenovo T400 og det blev en helt ny maskine.
Har også købt SSD til min stationær og det er også et performance boost uden lige. De bruger ikke så meget strøm, så det skal du slet ikke tænke på.

Dog ville jeg holde mig fra Kingstons og købe OCZ i stedet for. Man får noget mere speed for pengene.

Om det er pengene værd? Tja det kommer jo helt an på hvordan du bruger din computer. Personligt kan jeg sige at jeg aldrig igen skal have en systemdisk som ikke er en SSD ;)
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2011 - 11:27 #3
næh imponerende er det ikke men lidt hurtigere
og så er der jo ikke så mange muligheder i en bærbar som i en stationær

Overføringshastighed, drev

300 MBps (ekstern)
Intern datahastighed
250 MBps (læs) / 230 MBps (skriv

til dig der har staionær pc se lige her
sådan et sidder i min pc og der kan du føle hastighed

http://www.ocztechnology.com/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd.html

se lige denne hastighed og den holder

Read: Up to 730 MB/s
Write: Up to 690 MB/s
man skal ind i driveren for at få den til at køre optimalt men det er ganske let og som sådan ikke noget man lige tænker over
det er styresystemets opbygning der gør ændringen

de laver disse produkter

http://www.ocztechnology.com/products/solid_state_drives
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
04. december 2011 - 12:00 #4
Tak for jeres svar :)

Jeg har en stationær PC, men nu tænker jeg også lidt at hvis nu jeg købte sådan en OCZ ssd vil der så kunne mærkes en stor eller lille forskel fra når jeg starter spil op ? og det samme med opstart.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2011 - 13:32 #5
ocz kort skal du kun bruge 1 af
det bruger man til selve systemet
kortet behøver ikke være større end ca.100 gb
selve hastigheden ligger på kortet

men husk at tjekke om dit bundkort er understøttet og kan bruge systemet på ocz hjemmeside

samtidig kunne du jo have 2 x 2 tb harddoske kørende i raid 0 som jeg også har til alt det andet spil - billeder eller hvad du nu vil
samspillet i den pc er meget hurtigt - den blå ring der fiser rundt fordi harddisken leder ser du ikke mere

selve opstarten er meget hurtigere
jeg har endda endnu ikke gidet prøve med en win 7 64 bit version - det skal jeg næste gang der er ged i den gamle
den kører perfekt

du skal ikke defragmenter ssd drev

her er en test med atto man bruger til ssd drev på mit ocz revo drive

http://www.imgplace.com/viewimg689/6906/67attotest.jpg
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
04. december 2011 - 14:32 #6
Okay lyder godt men jeg har faktisk 2 stk. 1 TB harddiske de er ikke samme model men samme størrelse og samme grænseoverflade og samme rpm, kan de sættes i Raid 0.

Og nu nævner du det med spil og den slags, hvis jeg køber en ssd på de 100 gb ca. Hvordan kan jeg så installere programmer på de 2 harddiske eks. Steam samt spillene, jeg tænker dette fordi at jeg kan jo ikke installere steam på min eksterne harddisk pga. Manglende software? Håber du forstår hvad jeg mener med dette.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2011 - 15:46 #7
ja det skulle du kunne -

på c drevet lægger man
windows
programmer og så videre

og det kan jo være dit ssd drev

på de 2x2 tb harddiske i raid o
deler du jo op i
et eksempel

d + e
d på det halve
e på det halve eller hvad du ønsker

på drev d har du så spillene
på drev e har du så billeder eller andet
men det er ikke tilrådeligt at stole på en pc - husk det

for det meste skal du ved nynstall af windows alligevel geninstallere spil
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2011 - 15:53 #8
men husk der er forskel på hastigheden på ocz revo drive så kig efter før du bestiller

slå den over på specifikationer når du skal se efter

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx%3Fq%3Dinnovative+storage%26amp%3Bsp%3Dall%26amp%3Bpid%3D4412134

denne her er kun som et eksempel

hvor stor du vil have den vælger du selv
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
04. december 2011 - 17:32 #9
Ok men jeg tænker på at købe sådan en ocz til de der 1200 kroner hvor der er 100  gb på men hvad menes der med hastighed hvilken slags hastighed skal jeg kigge efter?
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2011 - 08:09 #10
deb højeste read and write

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=OCZSSDPX-1RVDX0100&pn=OCZ&vare=593718&f=edbp

Read: Up to 730 MB/s
Write: Up to 690 MB/s

jo højere jo bedre - det er jo hastighed du vil have ikke

du skal også lige tjekke om dit motherboard kan køre med flere pci sokler

her ser du de bundkort der er tstet med revo drive x2

http://www.ocztechnology.com/displaypage.php?name=revo_ibis_moboguide
Avatar billede kakrso Nybegynder
05. december 2011 - 12:49 #11
Uden, at skulle gå ind i alle mulige tekniske besvarelser fra min side, så invistere for gud skyld i en SSD harddisk. Det er det bedste jeg nogensinde har smidt i en computer. Den er op til 66% hurtigere end, en ganske almindelig harddisk. Dertil, så er den meget bedre en normal harddisk, hvis du fx er ude og kører i bil, hvor vejen er meget ujævn, så kan en normal harddisk godt finde på, at hakke i det, hvis du fx ser en film eller hører musik, hvor imod en SSD harddisk, bare fortsætter uden problemer.

Denne test overbeviser dig om hvorfor du måtte vælge en SDD:
http://www.youtube.com/watch?v=pJMGAdpCLVg

Gør dig selv en tjeneste, og køb en SDD og det bliver en større fornøjelse, at sætte sig bag skærmen! Der er kun gode ting, at sige om en SSD, ifølge mine erfaringer. Held og lykke! :o)
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2011 - 14:37 #12
Ja men det giver en hastigheds forøgelse, om det kan betale sig bliver man selv nødt til at vudere, selvfølgelig kan man tweeke en alm pc, kontra en bærbar, men hastigheden er altså ikke så stor som man tror !!!
Avatar billede kakrso Nybegynder
05. december 2011 - 16:38 #13
Det er jeg ikke helt enig i. Jeg vil give dig ret i, at hastigheden ikke er så stor, det er jo ikke sådan, at den starter Photoshop 3 minutter før en normal harddisk. Men det kan gøres et sted mellem 5-10 sekunder før. Når man køber en SSD harddisk, så skal man gøre op med sig selv, om det er nødvendigt. Hvis du gerne vil have, at når du starter din PC, og slukker din PC, så skal den gøre det i det sekund du trykker og ikke i den hastighed en almindelig træls harddisk kan gøre det. Ikke, at det er til, at leve med. Men eftersom trådstarter, selv spørger ind til det, så må vi jo så også konkludere, at han måske synes hans computer er lidt langsom, og at en SDD harddisk måske var det, der kunne øge fornøjelsen ved brug af computeren, og ja. Den kan forøge glæden ved ens PC, utrolig meget. Dertil skal det så siges. Kan man godt klare, at vente 10 sek. ekstra på, at de større ting kommer igang på computeren imodsætning til en SDD, så spar endelig pengene, for en SDD er ikke en billig ting, slet ikke når vi skal op over de 100 GB. Jeg har selv en 300 GB SSD. Blot min holdning.

Men kort fortalt, er økonomien til det, og kan du lide fart over feltet, når du sidder ved computeren, så er det altså den helt rigtige løsning, at anskaffe sig en SSD. Længere er den ikke.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2011 - 17:39 #14
Det er vi sådanvis helt enige i, men sådan en hastigheds forøgelse som man læser om på databladene opnår man altså ikke!!

Men som spørger, spørger om om det kan betale sig, så er det et ja, hvis man har pengene, og ønsker en tredie del hurtigere opstart, og det samme når han åbner programmer.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 08:10 #15
jo med revo drive x2 holder den

jeg har sådan et i min

http://www.imgplace.com/viewimg689/6906/67attotest.jpg

og ednu engang til en bærbar er de ssd drev du kan købe slet ikke hurtige nok - det kommer nok

men har selv såan et kort liggende der har siddet i min stationære - det var altså ikke imponerende
spar dine penge eller køb revo
Avatar billede kakrso Nybegynder
06. december 2011 - 08:41 #16
Arh. Det med, at de i en bærbar ikke er hurtige nok. Det passer simpelthen ikke. Vi kan godt blive enige som, at til en stationær, er de foran, men så voldsomt er det nu heller ikke! :o) Min Intel 320-series 300GB SSD, den er der altså ingenting, at klage over. Den har forbedret min bærbar utrolig meget. Dertil, var den faktisk ikke særlig dyr, når vi tager i betragtning af, at det trods alt er en 300 GB SSD :o)

Men igen, det er en endeløs debat. Men konklusionen er vel den, at ønsker man en hurtigere computer - vil prøve en SDD, har økonomien og vil have en større glæde af din PC - bærbar eller ej - så skal man invistere i en SSD, og for at få endnu mere glæde af den, så vælg en 300 GB istedet for en 64 GB, så den ikke kun bruges til windows, men også kan bruges til en normal bruger, som har en smule film og musik :)
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
06. december 2011 - 09:19 #17
Treatmenice du må gerne lægge et svar, da du gav et link til en side der viser hvor meget hurtigere de der revo drives faktisk er iforhold til de andre, til alle jer andre der har givet mange svar og kommentare, mange tak for alles svar!
(Jeg har besluttet mig for at spare lidt ekstra op til sådan en revo drive x2)
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 09:20 #18
nu er det ikke en diskussion om hvad der passer men om det kan betale sig - det kan det ikke

men lad mig lige se en attestation på den maskine du har det i

et skema beviser meget mere end ord
husk det skal være med atto man bruger til ssd drive
der findes andre men de viser det ikke korrekt

http://www.techpowerup.com/downloads/1137/ATTO_Disk_Benchmark_v2.34.html

bare den nyeste version

husk lige jeg har dem begge 2
har afprøvet med ssd
har revo siddende i i øjeblikket
det er min erfaring
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 09:57 #19
ok

gider du lægge linken herind
det er jo ikke altid man lige kan finde det
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 10:02 #20
når du sætter revo drive i skal efter install af windows lave en ændring som jeg viser dig her på billede

det er bare et hak du skal sætte for at det virkelig kører
ellers vil det virke ustabilt

computeradministration-enhedshåndtering-diskdrev-silimage SCSI Disk Device-egenskaber-politikker-
sætte hak i følgende

slå tømning af buffer for windows-cachelagring fra på enheden
den er yderst vigtig og man skal bae vide det.

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 10:04 #21
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
06. december 2011 - 15:10 #23
Den ville sikkert være fin som systemdisk samt dine yndlings spil m.v, men til lagerdisk skal du have fat i en på 1/2TB.