Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 03:07 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Defragmentering 'fragmenterer' i stedet for

Kære folk i Ekspert-Forum!
For et stykke tid siden erstattede jeg Windows defragmenteringsværktøjet, da jeg mener, som mange andre, at det er langsomt og skjuler en masse ting :)
Defraggler blev anbefalet af en ven, og jeg nyder virkelig programmet på min anden bærbar. Men den her, til gengæld, bliver ikke ordentligt defragmenteret - faktisk overhoved ikke! Ved hver eneste defragmentering stiger fragmentprocenten.
Under processen tæller den selvfølgelig ned helt til ca. 1% fragment, men efter en analyse er den blot steget. I øjeblikket har jeg 15%. Jeg har prøvet andre softwares som "Smartdefrag" og selvom jeg ved, at alle programmer er forskellige, viser den kun ca. 4%
Har prøvet at lave hukommelses diagnose, undersøgt harddisken for fejl men til ingen nytte.
Håber I kan hjælpe mig med problemet og på forhånd tak!
Specifikationer:
OS: Win 7, 64 bit
Lenovo G560, i5 core
2 partitioner, C: drev (Windows) & D: drev (Recovery)
Avatar billede pstidsen Novice
27. november 2011 - 09:25 #1
Hvad med Windows's eget værktøj?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2011 - 10:21 #2
Kører begge maskiner med samme version styresystem?
Har ikke nogen erfaring, men det kan være at Defraggeler virker bedre i 32 bit systemer end i 64 bit.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 13:13 #3
For lige at sammenligne. Her er min Smart defrag. Kørte først en defrag, så stod der 14 fragment til højre. Derefter Fast optmize, så står der 2. Billedet skal lige zoomes:http://imageshack.us/photo/my-images/521/smartdefrag.jpg/
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 14:49 #4
pstidsen - Som nævnt i min beskrivelse kører jeg ikke Windows eget værktøj, da den både er ualmindelig langsom til både at anslå fragmentionsraten men i den grad også selve defragmenteringsprocessen. Jeg har dog analyseret harddisken og den giver et procenttal på 4%

220661 - Ja, dog med den undtagelse at den anden pc kører på Win 7 Proffesional, 64 bit. Så jeg tror ikke det har noget med styresystemet at gøre :)

valbycom - Vedhæfter et billede, hvor jeg har benyttet mig af funktionen "Hurtig defragmentering." Billedet til venstre er efter det første, hurtige klik.
Billedet til højre er den næste, hurtige defragmentering. Der bliver færre fragmentationer, men det hjælper ikke noget, når de store filer (dem som virkelig tæller på procenttallet) ikke bliver rørt.
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 14:49 #5
valbycom - Beklager for manglende link, her er det :)
http://dl.dropbox.com/u/22353078/Defraggler%20-%20Defragmentationsfejl.jpg
Avatar billede pstidsen Novice
27. november 2011 - 14:51 #6
#4: Windows's eget er langsomt første gang man defragmenterer sin HDD. De efterfølgende gange er den dog OK!
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 14:58 #7
Jeg prøver lige den Defragler.
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 15:07 #8
#6: Selvom det ikke er hovedproblemet her, men Defragglers scannings resultater, prøver jeg den gerne af for at se, om den kan sit kram.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 15:25 #9
Det ser  ud som om der er er kuk i Defraggler. Det påstås at drevet er 30% defragmenteret. Det kan sgu da ikke passe.
Det tog også forbavsende lang tid at køre programmet, når jeg lige havde defragmenteret med Smart defrag. http://imageshack.us/photo/my-images/820/defraggler.jpg/
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 15:44 #10
#9, Det lyder også helt hen i vejret. Har installeret Smart Defrag og analyseret C-drevet, men i stedet for et højt procenttal, siger den, at kun 0,00% er fragmenteret. Defraggler kører jo også fint på min anden bærbar, så resultaterne for begge programmer må skyldes deres forskellige metoder for at defragmentere.
Må også lige indrømme, at det var grunden til at jeg afinstallerede Smart Defrag til at starte med.
http://dl.dropbox.com/u/22353078/Unavngivet.png
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 16:08 #11
Ja jeg tror ikke på Defraggler (og window 7 ?) Kører lige nu en Free trail af Perfect disk professiona. Nu får vi se.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 16:20 #12
Efter den store tur med Perfect disk, dømmer jeg Defraggler ude. Min disk er ikke 30% fragmenteret. http://imageshack.us/photo/my-images/42/perfectdisk.jpg/
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 16:21 #13
Generelt findes der aldrig ét program alene til at løse et problem på pc'en.
Angående indlæg #6 er Windows eget' færdigt med defragmentering. På Defraggler viser den nu 13% i stedet for de førhenværende 15%, men det løser stadig intet. Hvis programmet kører fint nok på den anden laptop (samt en af mine venners), ligger problemet formentlig ikke i Defraggler, men måske selve computeren? Det må I meget gerne hjælpe med, da det har kørt på et stykke tid nu :)
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 16:25 #14
#12, Lyder nok også usandsynligt med 30%, men har du så prøvet at defragmentere med Defraggler, og se om der forekom en synlig hastighedsændring i computeren?
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 16:31 #15
Computeren kører fint både før og efter Defraggler. Nu har jeg kørt analyse med windows 7 32bit egen Defragmentering, som siger "0" defragt. http://imageshack.us/photo/my-images/40/winfragment.jpg/
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 16:37 #16
Ps. Det er altså kun C-drevet jeg har analyseret.
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 17:10 #17
Prøver at køre Defraggler igen, men denne gang uden forstyrrelser af baggrundsprogrammer, og vender tilbage med resultater. Forhåbentlig løser det sagen, eller også finder I frem til svaret.
I værste tilfælde bliver jeg nødt til at tage backup og installere Windows på ny. Dens ydelse pt. er alt for lav i forhold til, hvad den er bygget til.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 17:26 #18
Har du scannet for virus og andet smnavs?
Malwarebyte anbefales på Spywarefree: http://www.malwarebytes.org/
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 17:43 #19
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 18:02 #20
#18, Jeg har udført anti-virus scanninger så mange gange (+ Malwarebytes) bare for at kunne fastlå problemet, men forgæves. Computeren er infektionsfri.
Kan også godt se på min filliste i Defraggler, at filer over 64mB-grænsen er de eneste fragmenterede. Så ifølge dit link påvirker de ikke min bærbar (hvilket er skønt).
Problemet nævnt i starten er dog ikke løst, men du må endelig smide et svar, valbycom, for din hjælp og hurtig respons :)

- Jeg må åbenbart tyde til worst case scenario-værktøjet i håbet om en hurtigere computer..
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 18:12 #21
Efter det link jeg lagde prøvede jeg følgende med Defraggler: Gik ind i Setting-Use costomsettings-Define og fjernede begge flueben.
Kørte en ny scan, og så røg fragmentationen ned på 14%.
Status:
Windows+Smart defragt+Perfect disk er helt enig 0% defragt.
Defraggler påstår 14% defragt.
Konklusion: Defraggler er misvisende.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 18:19 #22
Ok! Jeg tror heller ikke, at fragmenterede filer er dit problem.
Ny installation, ja det er sgu tidskrævende surt, men når det er overstået bliver du jo glad for det:)
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
27. november 2011 - 18:35 #23
Det er arbejdet efter formateringen, der er tidskrævende. Men nu må jeg se, om jeg kan undgå at rense computeren på ny :)