Avatar billede Kristoffer Nybegynder
21. november 2011 - 20:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

"Netcafé" software

Hej!

Arbejder i en ungdomsklub hvor vi har 10 computere som de unge bruger meget flittigt, men vi har problemer med at de henter diverse ting som har gjort computerne meget langsomme. Vil høre om der er nogen der ved om man kan få et program/styresystem(gerne opensource) hvor man kan gøre så man begrænser måden de bruger computeren på, så de evt kun kan tilgå spil(steam) og en internet browser, men uden at installere programmer og lign. Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2011 - 20:33 #1
Det i kan gøre er jo at ændre brugeren/ne til og være gæstbrugere og ikke admin brugere, dvs i skal lave en admin konto med kode (Der er som regel brugeren administrator, hvis det er xp og Vista, ved ikke med 7)

Så kan i begrænse på det område.. Et andet kan være programmet Clean Slate, dog er jeg lige ved og tjekke hvor godt det er og hvorvidt det er gratis.
Avatar billede chalde Seniormester
21. november 2011 - 20:41 #2
Avatar billede Kristoffer Nybegynder
21. november 2011 - 23:07 #3
Tak for svarene. Kigger lige nærmere på det.

Hvor meget kan man begrænse for gæstebrugere ? Kan man gøre så de kun kan tilgå specielle programmer?

Mvh
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 12:54 #4
#3 Jeg vil nok påpege den netcafe software, som en god løsning, dog kan gæstebrugeren forhindre dem i følgende:

Installere programmer og hardware (Jeg ved dog ikke med usb sticks)
Foretage omfattende system ændringer
Få adgangt il og læse alle ikke personlige filer
Oprette og slette bruger konti
ændre andre brugeres konti
ændre navn eller type for din egen konto

de kan dog følgende stadig:

ændre dit eget billede (Der er et logon billed på brugeren)
Oprette, ændre eller slette din egen adgangskode

Grundet den sidst så vil jeg anbefale dig at bruge netcafe softwaren, men stadig tænke på at ændre en bruger til gæstebruger, som vil begrænse dem os.

(Der er ingen sikkerhed der er 100% og derfor synes  jeg en kombination ville være en god ide og husk nu at på administrator kontoen skal der være et langt kode ord og svært.. samt hvis du kan i bios på maskinerne, så gør så de ikke kan boote op på noget andet end harddisken.. (Hvis følgende er muligt)

Det er som sådan de sikkerhedshuller jeg kender som virkeligt kan blive udnyttet
Avatar billede 1337zy Nybegynder
25. november 2011 - 22:02 #5
http://www.smartlaunch.com/

Kan anbefales ;)