Avatar billede Clara_brandt Nybegynder
17. november 2011 - 16:26 Der er 5 kommentarer

Matematik vigtig

Hej , alle sammen! Jeg har en opgave , jeg har lidt problemer med . Det er ikke hele opgaven , men kun et udkast af det. Håber I kan hjælpe .

Af fæstningen findes endnu Store Tårn og Lille Tårn og en række batterier.
Store Tårn har en form som en cylinder med en diameter på 25 meter
1) Beregn Store Tårns omkreds
På Christiansø og Frederiksø bor der i alt 120 mennesker. Der findes ikke ferskvand på øerne, derfor får beboerne ferskvand sejlet til øerne. Desuden opsamler de regnvand.
2) Hvor mange liter ferskvand skal der dagligt bruges til de 120 beboere, når man regner med, at de i gennemsnit pr. dag bruger 75 liter.
3) Hvor mange kubikmeter vand er det pr. dag?
4) Angiv længde, bredde og højde på en kasse, der kan rumme denne vandmængde.
Avatar billede odsgaard Praktikant
17. november 2011 - 16:36 #1
ad 1.
Omkreds af en cirkel = pi * diameter

ad 2.
antal beboere * vand pr beboer

ad 3
1 kubikmeter = 1000 L vand

ad 4
Lav en kasse, der rummer x kubikmeter (svaret fra opgave 3)
Avatar billede vejmand Juniormester
17. november 2011 - 16:39 #2
1) Omkreds = Pi * diameter = Pi * 25 = 78,571 m

2) 120 * 75 = 9000 L

3) 9000 L / 1000 = 9 kubikmeter

4) En kassse på f.eks. 3m * 3m * 1m rummer lige nøjagtig 9 kubikmeter
Avatar billede cpufan Juniormester
17. november 2011 - 16:41 #3
Avatar billede vejmand Juniormester
17. november 2011 - 17:43 #4
Hmmm, det var måske ikke så vigtig alligevel?
Avatar billede vejmand Juniormester
21. november 2011 - 21:38 #5
Kunne det bruges?