Avatar billede semstad Nybegynder
17. november 2011 - 14:10 Der er 7 kommentarer

intet plads trods oprydning og ingen store programmer

Hejsa
endnu et spørgsmål på min mors vegne. Hun har en bærbar pc hvor der desværre ligger vista på, jeg har ikke rigtig forstand på det, men der er 30 GB ialt og kun 1,8 GB ledig...jeg har brugt cCleaner, nCleaner, powerlite. det eneste hun bruger sin pc til er at lægge kabale og betale regninger, der er ingen billedfiler, film, store spil, musikfiler eller programmer installeret hvordan kan det passe???? er svaret bare at det er vista så det måske er de evindelige opdateringer der fylder så meget??
Avatar billede Blandy Praktikant
17. november 2011 - 14:32 #1
Windows vista bruger i sig selv 15 Gb at installer. Så smider du selvfølgelig en masse windows opdateringer på som i sig selv nok kan fylde 5 Gb. Service pack fylder i sig selv 2-3 Gb.

Også falsh, java, reader er der vel på.

Så du er hurtig deroppe ad hvis du bruger windows vista.
Avatar billede Lindsen Nybegynder
17. november 2011 - 14:34 #2
har du lavet en diskoprydning på den kan ligge en masse temp filer osv
Avatar billede thov Forsker
17. november 2011 - 16:17 #3
Swap-filen på 1,5 x installeret RAM, fylder også.
Vista kører bedst med mindst 2Gb, så der ryger nemt 3Gb til formålet.

Mængder af systemgendannelsespunkter ligger der sikkert også - Op til 15% af harddisken kan være optaget af dem.

Slår man gendannelse fra for C: drevet, for så at aktivere den igen, frigøres den brugte plads.
Avatar billede haverslev Novice
17. november 2011 - 16:19 #4
2 ting

1. har du f.eks Norton på den, så kan det være at det er af den type der også har sin "egen" back-up og papirkurv - kaldet norton protected parpirkurv
Slet indholdet i den. (kan tillige være en del af din normale papirkurv)

2. slå din systemgendannelse fra og genstart maskinen - herefter går du ind og aktivere den ige.
se under Sådan aktiveres eller deaktiveres Systemgendannelse
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions
Avatar billede semstad Nybegynder
17. november 2011 - 19:41 #5
hold da op i ved meget om det her skidt :-D tusind tak for hjælpen, tror jeg fik min formodning bekræftet om a vista ik li er det bedste...det virker voldsomt at det fylder så meget. har selv en gammle bærbar fyldt med alle mulige store spil, en masse musik og en masse billeder og den er li så hurtig som for 8 år siden :-) men ja jeg har prøvet diskoprydning og renset den med både ccleaner og ncleaner og powertools og det hjalp da lidt...
17. november 2011 - 21:52 #6
Tips:
CCleaner - værktøjer - Systemgendannelse - Slet gamle Systemgendannelsespunkter !!!

---

Husk Defragmentering til allersidst - ikke for at få mere plads - men mere system i filerne ...
Avatar billede semstad Nybegynder
18. november 2011 - 08:55 #7
super! mange tak for hjælpen til jer alle :-)