Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 14:00 Der er 29 kommentarer

Win7 Lyd, mus og tastatur starter med at lagge, og nogle sekunder senere fryser computeren

Hej Eksperter,

Jeg har for nyligt fået hentet mig et problem med min PC.
Problemet ligger i at til tider får nogle underlige lags uanset om jeg bare surfer stille og roligt på nettet, hører

musik eller spiller spil. Computeren begynder simpelthen at lagge en smule, og det samme gør lyden og nogle sekunder

efter fryser computeren helt, og lyden står bare og gentager sig selv i meget hurtig hakkende / summende lyd. ctrl

+alt+del virker ikke, kan ikke rykke på musen eller bruge tastaturet, ej heller kan jeg aktivere caps lock.

Det eneste jeg kan gøre herefter er at trykke på restart knappen fysisk på selve computeren.

Her er hvad jeg har prøvet:
[x] Defragmentering
[x] Testet mine RAM (Ingen fejl)
[x] CHKDSK (Fuld - Ingen fejl.)
[x] Opdateret BIOS, Grafik og lyd drivers.
[x] Windows Updates (Alle)
[x] Oprydning på harddisk, registreringsdatabase.
[x] Tjekket for virus, malware osv.

Ang. overophedning så overstiger mit motherboard ikke 55 grader MAX. Grafik kortet overstiger ikke 60 grader MAX, og

min CPU overstiger heller ikke 50 grader.

Windows loggen giver mig heller ikke noget at arbejde med da den siger følgende:

"Initialisering af crashdump mislykkedes!" og "Systemet har genstartet uden først at lukke korrekt ned. Denne fejl

kan skyldes, at systemet er holdt op med at svare, er gået ned, eller at strømmen forsvandt uventet." og "Den

foregående systemlukning kl. 04:24:24 d. ‎15-‎11-‎2011 var uventet."

Jeg ved ikke hvad jeg ellers kan gøre, er åben for alle mulige løsninger i kan hive op af posen.

--Operating System
MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1

--CPU
Intel Core 2 Duo E8500  @ 3.16GHz 52 °C
Wolfdale 45nm Technology

--RAM
4,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 399MHz (5-5-5-31)

--Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P5N-D (Socket 775) 40 °C

--Graphics
SyncMaster (2048x1152@60Hz)
MW221 (1680x1050@60Hz)
AMD Radeon HD 6800 Series (Sapphire/PCPartner) 63 °C

--Hard Drives
733GB SAMSUNG SAMSUNG HD753LJ SCSI Disk Device (ATA)
488GB Seagate ST350083 0AS SCSI Disk Device (ATA)

--Optical Drives
JIT 7GTY78XQFC9 SCSI CdRom Device
ATAPI DVD A  DH20A4P ATA Device
ATAPI DVD D  DH16D2P ATA Device

--Audio
Realtek High Definition Audio
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2011 - 14:56 #1
komntrolpanel-løsningscenter-vedligeholdelse-vis oversigt over pålidelighed

hvad står der herinde

ligger der nogle crash dump filer

c:\windows\minidump

hvis der gør kan du bruge denne her til at måske finde årsagen med

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

det lyder tosset men hvad med din internet driver - er den updatet

m.v.h
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 15:07 #2
Der ligger ingen minidump filer, desværre. Jeg får ingen BSOD, computeren og billedet samt mus og tastatur fryser simpelthen bare mens lyden går helt amok i en monotom tone.

Her er et screenshot af oversigten over pålidelighed.
http://picz.dk/files/1tl9yizq-1321365897-fds.png

Min internet driver skulle meget gerne være opdateret.

Problemet kan opstå meget hurtigt, men andre gange kan der gå flere timer, og andre gange kan jeg bruge maskinen en hel dag uden problemet opstår.

Jeg har fundet ud af jeg kan genskabe problemet oftere end med andre ting, hvis det er jeg afspiller musik i Winamp. Jeg har tjekket for dårlige MP3 filer, men det skulle ikke være det da jeg udelukkende lytter til internet radioer via Winamp.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2011 - 15:23 #3
du kantrykke handling og se hvad den ventuelt vil foreslå dig
i hvert fald skal rapporten sendes  til dem hvis de skal have en chance for at æøse den

prøv at lave en test med burn in test

http://www.passmark.com/products/bit.htm

bliver den helt tosset må du slå så meget fra du kan og kun køre testen på f.eks cdrom drev hvis du forstår hvad jeg mener

bliver den helt tosset kan du jo tage stikket fra til så meget som muligt og kun køre testen på graffikkort og bundkort
du skal også kigge lidt på hvor meget strøm du har (psu)
hvor stor er strømforsyningen - er det sikkert ikke men udeluk at det kan være det

da du testede dine ram gjorde du det så med ultimate boot cd eller hirens
det SKAL altid gøres før windows er startet op ellers er det IKKE tråværdigt

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2011 - 15:26 #4
løse det
troværdigt

det er min explorer der laver fejl af og til
man skal jo lige læse det man har skrevet

m.v.h
Avatar billede NeddyDK Nybegynder
15. november 2011 - 15:26 #5
Den slags kan fremkaldes af rigtige mange ting men jeg tror ikke på at det er et software-driver problem.
Det skulle da lige være hvis Winblows 7 gen indstallering kan løse problemet.

Temperaturen kunne også være en synder, men der fortæller du at der er intet kritisk.
Så ville jeg tro det kunne være RAM eller FX kortet der er et hardware problem med.

hvad siger Ramtest? (Memtest86 )
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2011 - 15:28 #6
udeluk lige at det bare skyldes en dårlig driver

du kan bruge slimdrivers der er helt gratis

selv om du tror du har de sidste nye kan der altså være indtil mange

http://www.driverupdate.net/

m.v.h
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 15:29 #7
Jeg prøver lige at tage den Burn in test der.

Jeg satte en overvågning i gang på PSU'en og den under/overstiger ikke 5% som jeg har læst mig til skulle være max udsvingningerne.

Jeg testede mine ram efter windows start, men kan godt se om jeg kan få kørt en memtest her senere.

Umiddelbart tror jeg ikke selv at det er hardware relateret (Uden dog at være sikker) Men med lidt research osv. så har jeg læst mig frem til folk som har symptomer lignende mine, eller meget tæt på (Uden løsning) men de fleste mener bestemt det er driver/software/beskadiget filsystem der er skylden.
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 15:32 #8
Her er nogle strømoplysninger (Hvis det har noget at sige)

Voltage
CPU CORE 1.184 V
MEMORY CONTROLLER 3.312 V
+5V 5.000 V
+12V 11.904 V
+5V HIGH THRESHOLD 4.919 V
CMOS BATTERY 3.168
Avatar billede NeddyDK Nybegynder
15. november 2011 - 15:39 #9
Jeg har været ude for en lidt underlig kompatibilitets fejl med bundkortet som først viste sig efter 1½ månedstid.

http://www.eksperten.dk/spm/931178#reply_7730688

Det er da ihvertfald værd at prøve hvis alt andet fejler..
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2011 - 15:47 #10
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor stor er din strømforsyning (PSU) og hvad hedder dit grafikkort helt nøjagtigt - lidt mere info end AMD Radeon HD 6800 Series (Sapphire/PCPartner)

Har du evt skiftet noget hardware i maskinen ?
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 15:57 #11
Mit grafikkort hedder AMD Radeon HD 6850

Min PSU er en Energon EPS-750W

(Billede: http://www.njuskalo.hr/image-w450/kucista/napajanje-energon-eps-750w-slika-4927547.jpg)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2011 - 16:01 #12
strømforsyningen er i hvert fald ikke for lille

men test lige med burn in test den sladrer hvis der er hardware fejl på den

det kan sgatens være et defekt graffikkort altså en chip fejl men det vil testen afsløre

men det kan også være cpu der er årsgaen og det vil den også afsløre

m.v.h
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 16:03 #13
Jeg har taget testen på 15 minutter, og der er umiddelbart ikke nogen fejl at se.

Udover det er grafikkortet tæt på at være nyt da mit gamle kort stod af for nogle måneder siden.
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 16:04 #14
haverslev:

Jeg glemte at svare på om jeg har skiftet hardware. Det har jeg ikke, har kørt med samme hardware i godt et år nu, uden problemer før 2-3 dage siden da dette problem opstod.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2011 - 16:22 #15
#12 (Energon) Nej men de er ikke de mest strømstabile i verden.
http://forum.edbpriser.dk/forums/p/123963/783416.aspx
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2011 - 16:24 #16
Har du lukket så meget ned i din opstart som du kan, for at tjekke om det er en dum tjeneste der driller?
Dine sikkerhedsprogrammer skal du selvfølgelig lade køre (i første omgang)
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 16:25 #17
Kilder er altid gode, men med så få kommentarer til et produkt, så mener jeg ikke jeg kan basere noget på det. Med det mener jeg at én har problemer, en anden mener det virker, og den sidste er bare en kommentar. Vil godt se lidt flere kommentarer fra folk med erfaringer med den.

Tak for svaret ellers, det bliver ikke lagt i glemmebogen, men linket er gemt til senere reference hvis det kommer til at min PSU skal udskiftes.
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 16:28 #18
220661 >

Lige nu sidder jeg faktisk i den tilstand hvor intet startes op udover det nødvendige, og jeg har ikke haft et crash endnu.
Musikken kører på fuld knald osv.

Om jeg kan sige at det hjalp ved jeg ikke, da problemet som sagt kan forekomme lige fra flere gange om dagen, til én gang om dagen, så ved det virkeligt ikke.

Hvilken måde ville være den bedste at teste tjenester på uden at skulle køre computeren til den fryser? Oversat: Kan man stressteste tjenester og måske prøve at genskabe fejlen hvis den tjeneste man tester er problemet?
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2011 - 16:31 #19
Udover det er grafikkortet tæt på at være nyt da mit gamle kort stod af for nogle måneder siden.

Hvilket kort var i før ?

Selvom om en PSU er på 750W, så er det mere hvad den giver af stabile amp. og her skal jeg hilse at sige, der er meget forskel på Psu`er.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2011 - 16:40 #20
min mistanke er stadig en ram fejl

http://www.hiren.info/pages/bootcd
hirens er ud over ramtesteren ganske god til mange ting

Process Tools

Process Explorer 15.05

eller denne her
OpenedFilesView 1.52

eller

ultimate boot cd

http://www.ultimatebootcd.com/

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2011 - 16:43 #21
jeg har revo drive x 2 i min

på deres side ligger de her

http://www.ocztechnology.com/products/power_management/

lige over kan du trykke på 3 forskellige løsninger

men tror ikke på det er noget med streøm
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2011 - 16:47 #22
Du kunne prøve at kigge i logbogen om der er applikationer (programmer/tjenester) der melder fejl.
Er der det kan det tænkes en geninstallation af det aktuelle program kan løse det.
Det er trods alt noget hurtigere end format c og geninstallation.

En  Energon 750 watt psu kan man få for under 300 kr
http://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Energon-EPS-750W-Ultra-Silent-2147644.html
En Corsair i samme størrelse koster mere 3 gange så meget.
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=2400796
Hvorfor gør den så det mon??
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 17:24 #23
Kortet der lå i maskinen før, som har kørt i godt 3 år tror jeg, var et Zotac GeForce 9800GTX

Jeg skal gerne lige tage en memtest igen for at se hvad den siger. Er der andet jeg skal gøre/tage højde for når jeg loader Hirens Boot disc?

Logbogen fortæller mig ikke ret meget. Der var noget med en DNS fejl op i mod Avasts servere, og nogle sidebar widgets der ikke loadede (De er deaktiveret) Men ikke noget jeg selv mener ville være et kæmpe problem, da jeg har kørt dette setup (Software mæssigt) i meget lang tid.
Avatar billede net-freak Nybegynder
15. november 2011 - 17:36 #24
Jeg vil i øvrigt gerne benytte ventetiden på at give jer alle et stort tak for hjælpen indtil videre, det er simpelthen guld værd fog mig!
Avatar billede net-freak Nybegynder
16. november 2011 - 02:43 #25
Okay de herre..

Jeg har kørt med fuld blæs på musikken, spillet spil osv. i dag uden nogle forfrysninger. Det har jeg været i stand til efter jeg, i msconfig, har slået alt fra i opstart og kørt en start der kun indlæser de grundlæggende enheder og tjenester.

Så kunne det mon være en eller anden tjeneste eller process der er problemet?

Jeg bruger blandt andet Avast Antivirus (ikke loadet i skrivende stund) Kan det være sådan et antivirus måske?

Det skal siges at jeg på punkterne indenfor tjenester og så videre, er helt på bar bund da det ikke lige er mit område.
Avatar billede haverslev Novice
16. november 2011 - 17:47 #26
Jeg nægter at tro, at problemet skyldes Avast, det er ikke et særligt krævende program (bruger det også selv)

Men, for at komme problemet lidt nærmere, så aktivere en eller to tjenester af gangen igen og se om det kører OK over en given tidsperiode.  hvis det kører ok, ja så aktivere to tjenester mere osv osv. indtil du løber ind i problemet.
nå du så har de(n) tjeneste aktiveret der giver balladen, så skriv lige den tjeneste/program herind
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2011 - 07:33 #27
det du så kunne gøre er at hente processhacker - har ikke noget med hacking at gøre

et eksempel
den kan også vise om der kører vira på maskine og du kan stoppe processen den vej

http://processhacker.sourceforge.net/

stop og start de servicesw du vil men pas lige lidt på

m.v.h
Avatar billede net-freak Nybegynder
20. november 2011 - 17:43 #28
Right..

Jeg har været i stand til at køre fint uden crashes de seneste par dage, men da jeg startede Java gik der ikke ret lang tid før den frøs igen. Om det er Java, eller helt tilfældigt ved jeg ikke, så spørgsmålet ville være: Kan Java være problemet?

Det skal siges at før den crashede med Java havde jeg afinstalleret det og installeret det på ny da jeg ville opdatere alt hvad jeg har liggende på maskinen.
Avatar billede haverslev Novice
20. november 2011 - 19:54 #29
Ja, jeg ved at java har kunne give lidt problemer på nogle maskiner, men ikke direkte crasch.
Men gå ind i Tilføj/fjern progarmmer eller som det hedder i W7
Programmer og Funktioner og find og afinstallere alt hvad der hedder JAVA der.
http://www.java.com/en/download/uninstall.jsp

Herefter genstarter du maskinen og henter og installere nyeste version af Java - 32 / 64bit !
http://www.java.com/en/download/faq/java_win64bit.xml