Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 20:10 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Vedrørende ps3 og router-bøvl

Hejsa

Jeg har i længere tid spillet online på min ps3, og har i lige så lang tid har småproblemer med det. Derfor er jeg begyndt at se nærmere på at åbne porte og evt. sætte min ps3 i dmz. Jeg er ret svag på router-feltet, så det er muligt, at mine spørgsmål ingen mening overhovedet giver, så jeg skal gladeligt forsøge at forklare nærmere, hvis det er helt sort.

Jeg bruger en zyxel P-2602R-D1A router og en trådløs Netgear WGR614 v7 router, der leder forbindelsen videre til min ps3.

Og nu til mine spørgsmål:

1. Man kan jo åbne porte i begge routere - skal man det, eller overrider den ene den anden?

2. Min Zyxel, der er plugget ind i netstikket i væggen, lader ikke til at have nogen dmz-funktion, men min trådløse Netgear har. Er jeg i så fald screwed mht dmz?

3. Jeg har læst lidt om folk, der har haft samme problemer som mig, og de har snakket om at få lavet en offentlig(?) ip, så de kan sætte deres router i bridge mode. Har det overhovedet nogen relevans for mig, og i så fald, hvordan?
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 20:41 #1
Du har sørget for at DHCP er slået fra på din Netgear router, ik?
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 20:47 #2
Nix, der er et fint flueben i Use Router as DHCP Server. Det bør der ikke være, eller hvorledes?
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 20:59 #3
Når du benytter 2 routere, går jeg ud fra, at det er for at have flere porte? Det er kun den første router i linien der skal fungere som DHCP (internet).
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 21:04 #4
Jeg bruger udelukkende to fordi min oprindelige (zyxel) ikke var trådløs. Derfor har jeg koblet den trådløse Netgear til.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 21:11 #5
OK. Fjern DHCP på Netgear. Se om det løser dit problem.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 21:12 #6
Hov. Hvorfor ikke fjerne Zyxel routeren? Hvad bruger du så den til som Netgear'en ikke kan?
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 21:21 #7
Det er sgu et godt spørgsmål. Når jeg lige sidder og tænker over det, så aner jeg det faktisk ikke.

Fullrate, som jeg har internet hos, mente, at det var det rette setup. Jeg startede med en af deres trådløse routere, som viste sig ikke at have et stærkt nok signal, så jeg blev anbefalet at få en standard router fra dem, og så anskaffe mig en trådløs Netgear på egen hånd, da den skulle kunne udsende et stærkere signal. Men hvordan det hænger sammen med, at jeg ikke bare skulle kunne fjerne min Zyxel helt, det kan jeg godt nok ikke gennemskue.

Nå, men i første omgang har jeg i hvert fald fjernet DHCP på min trådløse. Hvis det ikke giver nogen nævneværdig forbedring, vil jeg forsøge mig med helt at fjerne min standard Zyxel.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 21:27 #8
Mener bestemt ikke at dit abb er låst til lige den router. Så det skulle være lige over højre skulder med den. 1 strømsluger mindre. Så skal du bare huske at slå DHCP til igen :O)
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 21:31 #9
Nej, det mener jeg heller ikke, at have hørt, at det skulle være. :-)

Nå, men efter at have fjernet DHCP på min trådløse nægter min ps3 at komme på nettet, til trods for min laptop er online. Min ps3 kan ikke få nogen ip-adresse, påstår den.

Jeg vil lige rende ind og rode med kablerne, og forsøge mig med at fjerne min Zyxel.
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 21:36 #10
Nå for satan da, nu har jeg da fundet ud af hvorfor jeg bruger dem begge. Mit internetstik fra væggen passer ganske enkelt ikke ind i nogen indgange i min trådløse router. Den har ikke den der lille indgang, som min Zyxel-router har som dsl-forbindelse.

Skal jeg have fat i et andet kabel, eller er Netgear-routeren slet ikke egnet til det?
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 21:44 #11
Nå, en ting ad gangen.

1. Hvor får du internet fra? Telefonstikket?
2. Man burde stadig kunne benytte et alm. LAN kabel og tilslutte Netgear routeren.
3. Måske PS3 er sat op til at benytte en bestemt IP adresse. Den må lige komme til sidst.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 21:45 #12
Hvis du ændre på noget, så skriv det op, så du kan genoprette de indstillinger som "virkede".
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 21:46 #13
Her er lidt om emnet fra Fullrate:

Opsætning af egen router/Offentlig IP

Hvis du ønsker at benytte din egen router til Fullrate anbefaler vi at du tilkøber en ?offentlig IP-adresse- ved at kontakte vores support afdeling.

Ved tilkøb af offentlig IP-adresse vil Fullrate routeren gå i bridgemode som bevirker at denne fungere som modem i stedet for router.

Ligeledes giver Fullrates DHCP-server tilladelse til at dit eget udstyr (router, firewall, server ect.) trækker en WAN IP-adresse.

Efter ca. 24 timer kan de pågældende IP-adresser allokeres til dit eget udstyrs MAC-adresse via Mit Fullrate.

Du har mulighed for at tilkøbe 1 eller op til 5 offentlige IP-adresser.

Bemærk: Hvis du benytter Fullrate routeren- ZyXEL 2602HW-D1A? anbefaler vi at det trådløse netværk slås fra (hold reset knappen på routeren inde til WLAN lampen slukker, ca. 2 sek.)

Hvis du ikke ønsker at tilkøbe -offentlig IP-adresse- kan du opsætte dit eget udstyr som switch/access point. Se guide på Fullrates brugerforum

NB! Fullrate yder ikke support på 3. parts udstyr. Ved eventuelle problemer med egen router opsætning henviser vi til forhandler/producent.
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 21:52 #14
Først og fremmest; mange tak for din tålmodighed og hjælp indtil videre.

1. Jep.
2. Altså, jeg kender desværre ikke termerne for de forskellige kabler, så det lyder nok lidt bøvlet det hele. Det normale netkabel, som forbinder fx. mine to routere, det har marginalt større "hoveder" end det kabel, der går fra netstikket i væggen til Zyxel-routeren. Min netgear-router har kun disse store indgange, og jeg kan derfor ikke tilslutte den direkte i væggen med det oprindelige kabel.
3. Ja, det tror jeg faktisk også, at den er.
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 21:54 #15
Angående det fra Fullrate med egen router, så læste jeg det godt tidligere. Jeg er dog stadig ikke sikker på hvilken relevans, det har for mig.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 21:54 #16
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 22:00 #17
Det stik som du nævner at du sætter i DSL fra telefonstikket hedder RJ11, og er et alm. telefonstik. Det andet som du forbinder til din PC hedder RJ45, og hedder også LAN stik. LAN står for Local Area Network. Så der var lidt termologier :O)

Hmm, nå. Så tror jeg at du skal fortsætte med at benytte Zyxel routeren (uden at kunne sige det med sikkerhed), da den så sikkert fungerer som et modem, ud over at virke som router.

Har du investeret i en offentlig IP adresse?
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 22:04 #18
Ah tak, så kan jeg da kende forskel på de to kabler :-)

Nix, jeg har ikke købt en offentlig ip endnu, men jeg tænker, at det må være vejen frem. Jeg vil i hvert fald forsøge at ringe til dem i morgen. Så må de vel forklare mig, om det er det, der skal til.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 22:06 #19
Nu jeg læser efter, så skriver de mellem linierne, at hvis du ønsker at benytte andet udstyr, så skal du investere i en offentligt IP adresse. Så vil Zyxel routeren bare fungere som modem.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 22:08 #20
Det syntes jeg er en god ide. Husk at de ikke hjælper med 3. parts udstyr (Netgear routeren). Så du kan få dem til at hjælpe dig med de rette indstillinger til Zyxel routeren, og evt. bestille en IP adresse til dig.
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 22:13 #21
Ja, jeg er også lidt nervøs ved, at de ikke giver support på andet udstyr end deres eget, men så er det jo godt, at man kan få kyndig hjælp herinde.

Nå, men det må vel så være det. Tusind tak for din tid. Det er meget, meget værdsat.
Avatar billede Trickykid Nybegynder
14. november 2011 - 22:31 #22
Tak skal du have :-)
Avatar billede fhansen82 Mester
14. november 2011 - 22:23 #23
Bliver spændende at høre udfaldet :O) Held og lykke. Det kan jo være at du måske kan få bare lidt hjælp eller et hint fra dem til hvad du skal gøre for at komme videre.