Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
08. november 2011 - 20:21 Der er 33 kommentarer

HP bærbar fryser pludseligt

Hej Eksperten.

Jeg har formateret/geninstalleret hele min bærbar op til 2-3 gange.
Har recovery cd og har sat den i og genstartet hvorefter den kommer op med alt formaterings valg/fabriks instillinger. Har slet ikke styr på alt det der. Men efter den havde fået alt det der recovery fra CD'en endte den med at sige jeg skulle genstarte og det gjorde jeg så, hvorefter den går i stå under den næste instilling af computerens navn og alt det der. Der går den i stå og så efter jeg har genstartet trykker jeg start windows normalt og den kommer endnu engang op med instilling af computerens navn. Der prøver jeg så at skrive det samme navn men fortæller mig at det brugernavn er allerede taget. Laver så et nyt og sjovt nok går den også i stå der. Men efter den her genstart kommer den helt ind til valg a bruger login og der viser den så den første bruger og den anden jeg lavede efter den første crash, klikker ind på den første bruger jeg lavet og starter fint uden problemer. Går ind og sletter den anden bruger uden problemer. Den kører faktisk nærmest uden problemer. Syntes ikke den fejler noget nogen steder. Og skal lige siges jeg skulle formatere min HP da den fik BSOD og kunne ikke løse problemet andet end geninstallering. Men som sagt køre den fint. Beslutter mig så for se noget på youtube og der kører den også fint i 30min hvorefter den bare fryser med lange striber henover skærmen. Genstarter igen og forsøger endnu engang uden problemer, et par min efter kommer den sørme igen. Og sker også under spil. Har næsten prøvet alt og valgte så geninstallering som sidste udvej og viste sig så at være ligeså dumt. Nu der godt nok ikke BSOD mere eller måske, ved jeg ikke helt. Nu fryser den bar med striber og der bliver den til man slukker den manuelt.
Hjælp Eksperten!?
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2011 - 20:31 #1
Det tyder på at den bliver for varm ved belastning.
Prøv at rense alle køleribber osv. med vatpinde og derefter se om du kan suge div. ting ud med en støvsuger.

Det bedste vil være at spille den bærebare ad, således du kommer ind til div. blæser der er på maskinen og rengøre dem grundigt.
Du kan med fordel bruge komprimeret luft på dåse til det formål.

http://www.kelkoo.dk/ss-komprimeret-luft.html
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2011 - 20:32 #2
Skille - ikke spille :-)
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
08. november 2011 - 20:54 #4
Ja det troede jeg netop også til at start med men har renset den op til flere gange og der sker det samme.
Den er ren og renset med en geninstallation og den fryser ^^ meget underligt.
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2011 - 21:01 #5
Så gå vi videre til næste punkt, såfremt du er sikker på at den ikke bliver varm.

Hent og installere programmet Slimdrivers.
Kør programmet og lad den finde alle de opdaterede drivere den kan.
Når den har fundet disse, så installere du dem en efter en.
For en sikkerhedsskyld er det klogest at lave en genstart efter hver installation, således at du ved at den har udført installationen af driveren korrekt.

http://www.driverupdate.net/
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
08. november 2011 - 21:05 #6
Ok det prøver jeg så og kommer derefter tilbage med svar om det lykkedes..
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 22:04 #7
Kan måske være et driverproblem, men har du med et program set hvor varm den reelt bliver?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 22:06 #8
Kommer den op på 80-90 grader så er det galt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 22:07 #9
Den kan jo godt være ren men alligevel mangle køling. Din heatsink kan være defekt, og kølepasta virker måske ikke længere.
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
12. november 2011 - 00:28 #10
Ok det har intet med opdates at gøre tror jeg for det blev faktisk værre da jeg brugte slimdrivers.
Hmm hvordan tjekker man graderne i bærbaren? Har ikke helt styr på det.
Aner slet intet om heatsink og kølepasta? gætter på det ikke bare lige og sådan noget man kan få lavet?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2011 - 08:26 #11
Det er ikke alle drivere som Slimdrivers finder der er bedre end dem der var. Har selv erfaret det her på min pc, hvor jeg var nødt til at gå tilbage til den gamle lan driver.
Din temperatur kan du tjelle med SIW:
http://www.gtopala.com/siw-download.html
Brug freeware nederst på siden.
Avatar billede haverslev Novice
12. november 2011 - 08:40 #12
Jeg bruger slimdrivers hver dag, til at opdatere de maskiner jeg får i hånden og kan med 100% sige, at det fungere og det finder korrekte drivere.

da slimdrivers finder og opdatere vi hardwarens id, så vil det altid være den korrekte driver, da ikke er forskellige hardware id`er  på f.eks det samme netværkskort.
Hvis IKKE der er en bedre drivere end den der allerede er installeret, ja så installeres den ikke.
Avatar billede haverslev Novice
12. november 2011 - 08:52 #13
Jeg holder stadig på, at der er et varmeproblem.
Du skal vøre sikker på, at der er fri luft strømme ud/ind af køleribberne. Selvom det evt. se fint ud ved at kigge ind på ribberne, så er det altså helt inde ved blæseren problem er størst og det er der der skal være køling.
Prøv evt. at få fat i en spraydåse med komprimeret luft, de fleste computerbuttiker ligger inde med det.
På de spraydåser er der en lille plastik slange som kan sættes på dåsen og du kan derved kommer helt ind til blæseren, uden at skille pc`en af.

Den nemme:
http://www.ehow.com/video_5362136_clean-laptop-fan.html

Den svære:
http://www.youtube.com/watch?v=0yyEVSkz_0M

Dit problem kan dog også skyldes dine ram - kør en test:
http://hcidesign.com/memtest/
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2011 - 11:02 #14
#12 Jeg er godt klar over at det går efter hardware id når den leder efter driver. og jeg har da også fået opdateret en del drivere med programmet.
Men med lan driveren der fungerer det bare ikke. Den opdaterede driver fungerer dårligere end den gamle her hos mig. Skal deaktivere lan forbindelse og aktivere igen, bare for at komme på nettet. Og hastigheden når den kommer på er ustabil.
Har prøvet det 3 gange med samme resultat.
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
12. november 2011 - 17:56 #15
Ok bruger SIW nu og trykkede på CPU tror jeg.
Den viser AMD Turion X2 Dual-Core Mobile RM-70 det vel mit system?

Og så viser den CPU Usage: springer lidt mellem 25-80%
Og Memory Usage: på 42%

Processes: 81
Threads: 900-1000
CPU Temp.=90C (194F)
CPU Core 0 =90C (194F)
CPU Core 1 =90C (194F)

SwapFile: 3369 MB
Max used: 175 MB
In use: 175 MB

ved ikke om det hjalp? Threads er trusler går jeg ud fra? hvordan kan det havde så mange når jeg har geninstalleret hele computeren? virker det slet ikke at formatere til fabriksinstillinger?
Avatar billede haverslev Novice
12. november 2011 - 18:06 #16
Det der er helt galt er, at den er/bliver alt for varm
CPU Temp.=90C (194F)
CPU Core 0 =90C (194F)
CPU Core 1 =90C (194F)

Så du skal igang med rengøring osv.
Avatar billede haverslev Novice
12. november 2011 - 18:08 #17
Threads = betyder "tråde" i cpu sammenhæng.
Men det ser tillige lidt mærkeligt ud, at du har 81 processor igang ?
Har du startet en del programmer eller ?
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
12. november 2011 - 18:10 #18
Det bare meget underligt for har haft den skilt ad og fjernet alt snavs. Det måske kun tryk luft som kan gøre arbejdet?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2011 - 18:17 #19
"har haft den skilt ad og fjernet alt snavs"
Hvis du har haft den helt skilt ad, har du så husket at komme kølepasta på bagefter?
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
12. november 2011 - 18:18 #20
Det også meget underligt når jeg kigger i processor siger den også kun 23 der er igang.. Ved ikke hvad der foregår men den fungere ihvertfald ikke korrekt. Kan huske for nogle år tilbage at en fremmede på nettet jeg havde snakket med meget omkring hvad han kunne fixe og der brugte han noget fjernsupport tror jeg det hed og lavede min computer på en lille halv time. Er det stadig muligt at kunne gøre dette? Og få en af jer eksperter til at kigge på det eller det måske kun med ord i må hjælp?
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
12. november 2011 - 18:20 #21
ok må gå ind og se video med hvordan man piller den fra hinanden igen og så må jeg finde ud af hvad det kølepasta er for har ingen ide sorry.
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
12. november 2011 - 18:41 #23
Så den sprøjte han viser der med noget hvidt i er altså kølepasta?
Og der trækker man så bare en streg fra chip til køler?
Kender desværre ikke til alt det der..
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
12. november 2011 - 18:45 #24
ahh det skal smøres ud i tyndt lag.. ok
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
12. november 2011 - 18:46 #25
Ahh så det skal bare smøres ud i et tyndt lag på køler og cpu.. så må man jo skaf sig det silikone..
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2011 - 19:43 #26
Men man er nødt til at have den pasta på ellers kører det varmt.
Har kun brugt det en eneklt gang da jeg gik fra aktiv til passiv køling af en chip.
Pasta fulgte med denne køler dengang.
Ps du skal ikke smøre for meget på så det kladser ud over det hele.
Har set en video, hvor man lægger en lille klat på midten, og så sætter man køleren henover, så den fordeler det fint på chippen.
Her en en illustration hvad der sker:
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4&feature=related
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
13. november 2011 - 01:43 #27
Ok fandt så frem til svaret. Skulle jo også bare lede hele nettet igennem næsten. Men fordi det en HP så der forskellige komponenter der fungere via det og det forskelligt fra hver pc. Men satte batteri på strømbesparelse og fjernet derefter batteriet bag på hvorefter fin genstart og uden problemer nu ingen frysninger ;) Så alle jer HP brugere prøv og sæt den på Strømbesparelse og fjern jeres batteri bag på hvor i så kører på strøm kablet selvf. Men det virkede for mig og måske også for jer derude med HP som har samme problem.
Mange tak for hjælpen Eksperten jeg blev lidt klogere omkring frysning af pc. Nu ved jeg da hvordan man bruger kølepasta ;)
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
13. november 2011 - 01:47 #28
Så da ingen af jer har ret vil jer gerne have svar fra 220661 fordi du gjorde mig klogere på kølepasta frem for allerede viden om min bærbar er for varm ja måske men havde intet med systemet at gøre underligt nok. Det ikke altid svære gode midler der hjælper.
SVAR 220661
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2011 - 02:14 #29
Vil det sige den ikke kører varm nu?
Jeg synes du skal beholde dine point. Du løste selv problemet.
Hvis #27 er løsningen for dig har jeg også lært noget her.
Du accepterer bare det svar du har lagt i #27.
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Avatar billede haverslev Novice
13. november 2011 - 09:27 #30
Der er noget helt galt i#27, hvis du har installeret alle driverne igen, så er der både et Windows strømstyring program, som installeres via Windows installationen og det fungere normalt ganske godt osv.
Når du så har en HP maskine som du skriver, så kører HP deres eget strømstyringsprogram ind via driver installationen og den "overruler" det windows stømstyring der er i styresystemmet.

Dette HP program, har flere strømstyrings muligheder, men er som default sat til at holde maskinen afkølet Uanset om der køres på batteridrift eller 220V drift.
Hvis din maskine har et rimelig godt grafikkort og du spiller spil, så vil strømstyringen tillige sørege for at den kører op og ned med blæsehastigheden, alt efter behov.
Derfor anbefaler HP at den sættes i den strømstyrings modul de selv anbefaler - sæt prik i anbefalet af HP

Så tjek lige at du har strømstyrings programmet installeret, ved at klikke på Batteri/oplader ikonet ned ved uret.
Hvis ikke du har et Ikon der, så prøv at gå i kontrolpanel > strømstyring
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
13. november 2011 - 17:35 #31
Mit strømstyringprogram virker fint men sætter jeg den i anbefalet eller bedre ydeevne så fryser den igen. Den er helt gal med med denne her bærbar, den virker ganske godt nu uden stop eller problemer med noget andet. Det rigtig underligt det her. Har slet ikke forstand på pc men skidtet virker nu så det jo fint nok. Har ATI Mobility Radeon HD 3450 ikke det bedste men den kan lige køre de spil jeg vil spille.
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
13. november 2011 - 17:42 #32
den løber ikke varm nu, men det kan godt være jeg kunne skifte tilbage på anbefalet har ikke prøvet men tør sgu ikke rigtig, det kunne godt være batteriet bag på som jeg har fjernet der skyldte problemet. Synes heller den spare på strømmen når jeg har batteriet i. Som om den heletiden er i 0%.
Avatar billede ChinkyThai Nybegynder
13. november 2011 - 17:43 #33
hov der skulle have stået. Synes heller ikke den spare