Avatar billede skoet Nybegynder
07. november 2011 - 14:24 Der er 6 kommentarer

Problemer med æ,ø og å

Kære eksperter.

Er ved at lægge sidste hånd på værket:

http://ewo.dk/hair-dimension/

Som er et website til en frisør. Mit problem er, at jeg (mener, at jeg) har lagt den rigtige meta kode ind, men den viser stadig ikke æ,ø eller å, men i stedet underlige symboler.

Er der nogen, der kan gennemskue, hvad jeg gør galt?

Med venlig hilsen

Frederik
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. november 2011 - 14:51 #1
Både serverens header og dit meta-tag siger det er iso-8859-1, men bogstaverne, æøå, er skrevet i utf-8.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
07. november 2011 - 14:57 #2
jeg ved ikke lige hvad det har med xml at gøre ??, du anvender tilsyneladende xml i det viste
men jeg kan se du blander filformatter i dine filer

dine 2 css filer er gemt som utf-8
og din index fil er ISO-8859-1 hvilke svare til dit meta tag.

kør same filformat / meta alle steder jeg vil anbefale UTF-8 uden BOM, det er ved at være defacto standart

ret dit meta og gem dit index doc som utf-8
Avatar billede skoet Nybegynder
07. november 2011 - 15:06 #3
Undskyld mine spørgsmål, men har bare aldrig haft det problem før. Hvordan kan du se, at min css er gemt som UTF-8? Og hvad er UTF-8 uden BOM? Har prøvet at ændre det til UTF-8, men den driller stadig :(
Avatar billede audiotribe Nybegynder
07. november 2011 - 15:14 #4
Skift de bogstaver der driller ud med ascii koder

http://www.ascii.cl/htmlcodes.htm

Det virker / Thomas
Avatar billede skoet Nybegynder
07. november 2011 - 15:39 #5
Da det bare er en lille side med minimal side med lidt tekst blev det min løsning. Tak skal du have Thomas! Skriv det som svar, så får du points :)
Avatar billede olebole Juniormester
19. januar 2012 - 17:03 #6
<ole>

Løsningen er stadig at have styr på det, man laver (= have styr på hvilket tegnsæt, der anvendes). ASCII koder svarer til at trampe på termometret ... patienten er stadig lige syg, man kan bare ikke se det  =)

/mvh
</bole>