Avatar billede sailor Nybegynder
07. november 2011 - 09:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CHKDSK kører hver gang jeg starter min laptop

Hver gang jeg starter min laptop kører chkdsk. Jeg har prøvet at lave en fuld kontrol med rettelse af fejl, men det hjalp ikke. Hvad kan der være galt og hvordan hulen stopper jeg den?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2011 - 11:55 #1
Har den tendenser til at fryse når du bruger den?
Kunne måske være et program der ikke virker korrekt.
Prøv at se i ewentloggen om den melder fejl under et program.
Man kan forsøge at stoppe de ting som er unødvendige i windows opstart, for at lokalisere om det er et af disse der laver ballade.
En anden ting problemet kan være, er at der er en fysisk defekt i harddisken, og det kan vi ikke rette herfra.
Ewentlog:
højreklik computer og vælg adminisrer-log
Har du fejl herinde?
Og hvis du har, så hvilke?
Avatar billede perhol Seniormester
07. november 2011 - 12:01 #2
Dette skyldes som oftest at Dirty Bit er blevet sat for diskenheden, og Windows er ikke i stand til at afmarkere den uden din hjælp.

En disk i en Windows-computer, der kører MS Windows XP og senere kan til tider være markeret som "beskidt", hvilket betyder, at CHKDSK kører hver gang computeren starter. Hvorfor er disken beskidt? Windows XP-operativsystemet har en regelmæssig kontrol af det underliggende fil system, hvor alle de nødvendige filer til at køre systemet er gemt. Hvis den finder uoverensstemmelser i det pågældende fil-system, bliver en check disk planlagt til at køre ved boot-up fordi den ikke kan køre på filer, som bliver brugt i et Windows-miljø. Når det har kørt, kan Windows genstartes.

Så, hvorfor kører det igen og igen? Der er niveauer af kontrol i CHKDSK og CHKNTFS. Ofte vil et drev ikke kræve den fem stadier dybe scanning for at løse dette problem. Men af en eller anden grund er den ikke i stand til at afmarkere Dirty Bit.

Hvordan slås Dirty Bit fra på en Windows disk

En Dirty Bit kan kontrolleres ved at køre kommandoen: -

fsutil dirty query [diskenhed]

Eksempel:

fsutil dirty query c:

eller hvis drevet der skal checkes er d: så ville det blive

fsutil dirty query d:

Den vil sandsynligvis vende tilbage med

Diskenheden - c: er beskadiget

Hvis diskenheden er OK vil den komme tilbage med:

Diskenheden - c: er IKKE beskadiget

Så nu skal diskenheden kontrolleres manuelt for at stoppe denne endeløse løkke af opstart og genstart, og hver gang den er kørt bliver diskenheden markeret Dirty.

Åben en kommandoprompt og skriv kommandoen

CHKNTFS /X C:

Dette fortæller Windows at den IKKE skal checke diskenheden ved opstart.

Genstart computeren, og medmindre en anden diskenhed har problemer, vil den ikke holde pause for at køre CHKDSK kommandoen på disken, før den går tilbage til Windows.

Nu, når computeren er gået helt tilbage til Windows, skal en grundig CHKDSK udføres, så Dirty Bit ikke sættes igen og disken automatisk kontrolleres ved næste genstart.

Åben en kommandoprompt og skriv kommandoen:

CHKDSK /f /r c:

og diskenheden c: vil blive kørt gennem fem faser, og bitten vil blive endeligt frakoblet. Det kan tage temmelig lang tid at gennemføre dette, men der er ingen vej udenom.

Du kan tjekke, at den er ren ved at udføre kommandoen :

fsutil dirty query c:

og den vil sandsynligvis vende tilbage med

Diskenheden - c: er IKKE beskadiget
Avatar billede sailor Nybegynder
09. november 2011 - 09:54 #3
- Eventloggen viser "Filstgrukturen på disken er beskadiget og ubrugeligt. Kør chkdsk."

- jeg kørte "fsutil dirty query c:" og fik rigtigt nok "Diskenheden c: er beskadiget". Derefter CHKNTFS /X C: og så CHKDSK /f /r c:'

- Desværre kom den atter op med beskeden "Diskenheden c: er beskadiget".

- Men chkdsk kører da ikke hver gang jeg starter maskinen ;-)

- En anden ting er at jeg ikke kan komme på Internettet med hverken IE, Google Crome eller Firefox. Netværksforbindelsen er ok. Ingen problemer med hverken fiberforbindelsen eller netværkskortet. Jeg kan f.eks. hente opdateringer til diverse programmer. Problemet er opstået samtidig med ovenstående disk problem, så mon ikke de hører sammen?
Avatar billede perhol Seniormester
09. november 2011 - 10:43 #4
Når du har gennemført den procedure med CHKNTFS /X C: og CHKDSK /f /r c: og den stadig viser at drev C: er beskadiget, så kan det være at der er u-oprettelige fejl på disken.

Jeg går ud fra at du har ladet den gennemføre en CHKDSK /f /r c: og har observeret evt. fejlmeddelelser undervejs!

Hvis det ikke kan rette fejlene så disken fremtræder uden fejl, så er det måske på tide at skifte harddisk.

Dine problemer med internetforbindelse kan skyldes mange ting, kan bl.a skyldes at filer der indeholder indstillinger til netforbindelsen har ligget i beskadigede sektorer.

Det kan også skyldes at din antivirus eller firewallen blokerer programmerne.

Prøv at nulstille IE og prøv derefter internetforbindelsen igen.

Prøv at afinstallere antivirus og genstart maskinen. Virker internet herefter er det der problemet har været. Du burde være i stand til at geninstallere din antivirus uden problemer bagefter.

Tjek at din firewall tillader IE, Google Chrome og Firefox adgang til internet. Tidligere tilladelse gennem firewall kan være fjernet fordi de har ligget i beskadigede sektorer.
Avatar billede sailor Nybegynder
11. november 2011 - 12:08 #5
Det var Antivirus programmet, der blokerede for internet forbindelsen. Så ved jeg da det til en anden gang.

Nu "kører" jeg videre herfra og opstår der diskproblemer igen, sætter jeg en ny disk i.

Mange tak for hjælpen perhol. Jeg skal vist have et svar fra dig, før jeg kan give point.
Avatar billede perhol Seniormester
11. november 2011 - 21:44 #6
;b)
Husk nu at genindstallere antivirus.
Avatar billede sailor Nybegynder
12. november 2011 - 09:36 #7
ja, det blev den sørme også i en fart :-)