Avatar billede loller1995 Nybegynder
30. oktober 2011 - 21:54 Der er 9 kommentarer

Sprøjtelakering

Hej.
Jeg skal til at sprøjtelakere min knallerts skjold. Jeg skal male dem fra gule til hvide, så jeg ville høre, om den hvide farve kan dække den gule, eller om jeg skal investere i en grunder først. Hvis ja til det med grunderen, så hvilken?

På forhånd tak.
Avatar billede teknik Juniormester
30. oktober 2011 - 21:59 #1
jeg har hørt malere sige, at "svære" farveskift ofte kan gøres lettere ved at skifte til grå, og derfter den nye farve.

men en grunder med samme farvekode som den ny farve er nu heller ikke tosset.

mvh :-)
trknik
Avatar billede loller1995 Nybegynder
30. oktober 2011 - 22:00 #2
Tak skal du have.
Jeg tror, at jeg prøver det med grunderen. :-)
Avatar billede teknik Juniormester
30. oktober 2011 - 22:04 #3
Du skal selvfølgelig matslibe skidtet først, og når man gør det på så "kantet" en ting, så ruyger man gerne igennem til bundmaterialet der hvor de skarpe rundinger sidder.
Og "igennem til bundmaterialet"er lig med: "smart at starte med grunder".

Samtidig har mange grundere en let spartlende effekt, som i nogen grad kan udglatte småridser.
Grundmaling gør det også nemmere at se evt. småfejl, så man kan rette og grunde igen, inden den oftest lidt dyrere slutmaling påføres.
Avatar billede fhansen82 Mester
30. oktober 2011 - 22:12 #4
Det er noget lort at male med hvid, da den første farve altid vil træde igennem.  Desuden lyder det som at du "bare" vil male oven på.
Min egen erfaring siger: Rens skjoldene med noget affedtende, fx. rensebenzin. Slib skjoldene med fint sandpapir i cirkler. Rens igen med rensebenzin. Mal 2 lag med grunder, så vidt muligt ved at holde trykknappen på dåsen inde under hele forløbet. Bevæg dåsen fra side til side, indtil du har dækket hele skjoldet. Mal efter behov til ønsket resultat er opnået. Afvent mellem hver lag, som beskrevet på dåsen. Malingen skal have lov til at sætte sig. Maler du før, risikerer du at malingen koger op. Grundet til at du skal male med knappen trykket ind under hele forløbet, er så du ikke får utilsigtet stænk af maling fra dysen (giver ujævnet grimme pletter).

Husk at male i det fri eller i et MEGET GODT ventileret rum. Det er ikke sundt. Og husk at dække alt af, du ikke ønsker malet. Malingen havner ALLE vegne i aerosolform.

Held og lykke :O)
Avatar billede loller1995 Nybegynder
30. oktober 2011 - 22:16 #5
Jeg takker for de gode råd, som jeg stensikkert vil bruge :-)
Avatar billede fhansen82 Mester
30. oktober 2011 - 22:21 #6
Welcome. Du kan evt. afslutte med en klarlarkering, som også beskytter med små slag/skrammer.
Avatar billede loller1995 Nybegynder
30. oktober 2011 - 22:51 #7
Det er nemlig det, jeg vil have den skal forblive mat.
Avatar billede fhansen82 Mester
30. oktober 2011 - 22:58 #8
Hæ hæ, jamen så slå dig løs :O)
Avatar billede teknik Juniormester
30. oktober 2011 - 23:06 #9
held og lykke med projektet