Avatar billede gephion Nybegynder
04. august 2001 - 10:32 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp en MS dreng med at blive omvendt til Redhat 7.? :)

Hey drenge og piger... :)

Jeg må nok siges at være rimeligt hardcore MS fanatikker, men ville dog lige checke \"\"fjenden\" ud alligevel :)

Så jeg har installeret en Redhat 7.? (den nyeste) og blev rimeligt posititvt overasket!

MEN. Hvordan i helvede får man sådan en satan på nettet??  Jeg har ADSL hos CC hvor jeg \"looper\" linien igennem en switch, så der stadig er kraft til min MS server :)

Min IP data er: (well, er lidt \"omskrevet\" :)  )

Internet

IP:517.257.251.3
Subnet:255.255.255.252
gateway:517.257.251.1
DNS1:212.242.40.3
DNS2:212.242.40.51

Inderside

IP:172.20.2.1
Subnet:255.255.0.0
gateway:517.257.251.3
DNS:517.257.251.3

Jeg har to NIC´s i maskinen, da jeg også vil lege med noget klient halløj. Well, inderside kortet lige nu, er ikke så skide vigtigt :)

Okay, jeg har prøvet at sætte min \"internet\" værdier ind på eth0, men det vil den ikke!!! Den siger hele tiden at 517.257.251.3 ikke er en tilladt IP.... Så hvor/hvad skal man configurere på den satans maskine?

Og helst lidt A´la step by step, for jeg har ikke overdrevet meget tid i overskud til at sidder 6 timer og lure på hvordan jeg får inet til at virke under Linux :)

Den der kommer med den letteste/hurtigste forklaring på hvordan jeg skal sætte de NIC´s op, gerne med inderside kortet også får mine points :)

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2001 - 10:35 #1
517 og 257 er nok ikke så gode da de er større end 255
Avatar billede vladimirr Nybegynder
04. august 2001 - 10:35 #2
du skal i en consol køre
\"netconf\" hvor du kan indtaste det hele !

//Anders
Avatar billede vladimirr Nybegynder
04. august 2001 - 10:35 #3
erikjacobsen >> det kan der da være noget om...
Avatar billede gephion Nybegynder
04. august 2001 - 10:41 #4
erikjacobsen:  :) Det er jo ligegyldigt ... Det er jo fiktive adresser.....

vladimirr: Ehhhh.. Consol? Nu er jo jo hc MS dreng, så grafiske flader er nok det bedste at referere til :)

Men prøv lige med en lidt mere fyldestgørende forklaring/guide.. :)

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. august 2001 - 10:42 #5
som erik siger, dine ip\' er ugyldige, samt at din default gateway ikke skal være din internet-ip, men din routers ip-adresse
Avatar billede gephion Nybegynder
04. august 2001 - 10:42 #6
Jeg kører KDE og GNOME fladerne...
Avatar billede gephion Nybegynder
04. august 2001 - 10:43 #7

De overnstående IP´s er Fiktive :) Men selvom jeg bruger min \"rigtige\" IP´s, gatway m.m vil den stadig ikke acceptere dem...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2001 - 10:57 #8
Du kunne jo vise os de rigtige
Avatar billede gephion Nybegynder
04. august 2001 - 11:07 #9
Okie dokie... Kan bare ikke lige se hvorfor de skulle være nødvendige for at fortælle mig hvor de skal indsættes :)

IP: 217.157.151.3
Subnet: 255.255.255.252
gateway:217.157.151.1
DNS1:212.242.40.3
DNS2:212.242.40.51

Disse værdier vil den ikke acceptere når jeg prøver at indsætte dem når jeg basker netconf i consol, og vælger netværksopsætning....Specifikt er det IP adressen den ikke vil acceptere...:(

Er der andre ting der er vigtige? Feks. hvor kan/skal jeg definere mit domainnavn etc..?
Avatar billede gephion Nybegynder
04. august 2001 - 11:08 #10

Før der er nogen der nævner IP adressen, skal det lige nævnes at jeg har to faste IP´s....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2001 - 11:11 #11
Har din router denne IP på dit LAN? gateway:217.157.151.1
Avatar billede gephion Nybegynder
04. august 2001 - 11:15 #12
Yepper :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2001 - 11:16 #13
Har du forsøgt med: Subnet: 255.255.255.0
Avatar billede gephion Nybegynder
04. august 2001 - 11:25 #14
Det var sku ligegodt satans!! Nu bitcher den ikke over IP adressen mere! Spooky!

Okay, kool.... Hvad skal der så sættes op og hvor, for at få det her skidt på nettet?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2001 - 12:03 #15
Ok, den brokker sig ikke over IP-en, men hvad sker der? Bare ingenting?
Avatar billede gephion Nybegynder
04. august 2001 - 23:40 #16
Well, både og. Den har ethernet aktivitet, men nej, stadig intet inet :(

Så det må være et eller andet relateret der mangler så?
Avatar billede wise Seniormester
05. august 2001 - 19:23 #17
Kan du pinge din egen ip, windows-serverens ip, routerens ip ?

Evt må du meget gerne prøve at offentliggøre resultatet af \"ifconfig\" og \"route -n\", så kan det være at nogle kan se hvor fejlen er...
Avatar billede langbein Nybegynder
06. august 2001 - 21:14 #18
Har kjoert RH 6.1 server i text mode gjennom et stykke tid. Fungerer bra. Forsoekte med en RH 7.1 installasjon. Det viste seg faktisk at paa den distribusjon som jeg fikk tak i saa startet apache serveren sleetes ikke automatisk slik som den gjorde/gjoer paa 6.1 versjonen. Kan du gaa inn paa din egen lokalhost og se standardsiden til Apache serveren ? (Kjoerer den i det hele tatt ?) RH 6.1 tar betydelig mindre plass paa HD og den kjoerer med en gang paa basis av sitt standardoppsett.
Avatar billede langbein Nybegynder
06. august 2001 - 21:17 #19
Sorry, svarte vel kanskje feil. Ut paa nett, det var kanskje bare web browseren du skulle ha i gang ? Som workstation er sikkert 7.1 et utmerket valg. Ellers bra web browser fra Opera.
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
08. august 2001 - 21:52 #20
Netconf har også et GUI, som du kan finde i menuen under configuration -> networking -> netconf

Siden du sikket ikke ved hvad et GUI er så fortæller jeg det lige :)    (Grafik User Interface)
Avatar billede gephion Nybegynder
10. august 2001 - 16:51 #21
verylittlebit_ch: Ehmmm...  Så det du egenligt mener, er at fordi jeg tilfældigvis indtil nu primært har beskæftiget mig med MS produkter, så er jeg altså hjerneblæst??
Avatar billede langbein Nybegynder
10. august 2001 - 16:52 #22
Hvis formaalet er en workstation saa er x-windows ok (og noedvendig). Hvis formaalet er serverfunksjonalitet saa boer x-windows (GUI) unngaas med mindre man har en ganske krafig PC eller en forventer veldig liten trafikk paa serveren. x-windows kan erfaringsmessig ofte forventes aa trekke ca 50 prosent av maskinresursene paa en liten PC. Text basert server fungerer vesentlig bedre. Linuxconf har et grafisk bruker grensenitt under x-windows. Har ogsaa et annet grafisk brukergrensenitt i text mode. \"Gephion\" skulle vel ha en workstation og ikke en server ? For workstation funksjonalitet saa er vel x-windows en noedvendighet (!?) Text mode ellers ogsaa veldig bra hvis man oensker aa kjoere en server fjernstyrt uten tastatur og skjerm via Telnet. GUI for Linuxconf i textmode kjoerer ogsaa helt fint via Telnet. Synes rent personlig at Linux er helt topp som server (i text mode) og at ellers at Windows er aa foretrekke som wokstation og ogsaa som Linux server controll station.
Avatar billede gephion Nybegynder
10. august 2001 - 16:55 #23

Sorry erikjacobsen og vladimirr, jeg opretter lige et nyt sprøgsmål så I også kan få nogle points.  Grunden til at min sekundær IP ikke virkede var ikke pga problemer med Linux som var sat rigtigt op, men pga Cybershitty som af en eller anden grund havde \"fjernet\" den... :(

verylittlebit_ch: Helt ærligt mand :)
Avatar billede gephion Nybegynder
10. august 2001 - 17:00 #24
Points kan hentes her:

http://www.eksperten.dk/spm/97179

Og I må MEGET gerne svare på mit nye spørgsmål :D
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2001 - 17:07 #25
ingen point til mig