Avatar billede waldenb Nybegynder
30. oktober 2011 - 14:37 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

computer kan pludselig ikke starte

hejsa,

min computer gik i sort i går aftes,og jeg slukkede på strømforsyningen.da jeg prøvede at tænde igen,skete der ikke noget.

mit system er:
bundkort gigabyte ga-z68x-ud5-b3
processer i7, 2600k
grafik gtx 580, 3gb
ram 2x4gb corsair
en lille ssd, og et par ældre sata harddiske

jeg gætter på at det er bundkortet, for der er lys i "power" (PW-Sw), ognår jeg prøver at tænde, så går S5 led'en ud på bundkortet, men der sker ikke mere.

nogle idéer?

jeg har prøvet at fjerne batteri fra bundkort uden held
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2011 - 15:04 #1
det kan da sagtens være dit ssd drev der er stået af i tabellen eller andet

tag drevet fra og så skal den kunne gå i bios - hvis den ikke vil det er det jo bundkort eller strøm
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2011 - 15:13 #2
Har du forsøgt at trykke og holde startknappen ned nogle gange og så koble på igen?
Når du skriver den gik i sort mener du det bogstaveligt (ikke skærmbillde), eller frøs den bare?
Avatar billede waldenb Nybegynder
30. oktober 2011 - 15:27 #3
treatmenice: har prøvet at afkoble ssd. men der er intet, der starter op. ingen blæsere, der lige kører et par omgange e.l. men der er som sagt lys i bundkortet, så der er strøm. og det er en 750W PSU, så der burde også være nok... og alt hardware, pånær kabinet, er kun ca. 2 måneder gammelt

220661: hvad mener du med "koble på igen"? den frøs bare denne gang, men har før haft et par blue screens, hvor den ville lave et dump, og et par gange hvor den gik i sort, med en underlig lyd, og sort skærm.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2011 - 16:13 #4
kan også være din bios der er stået af
bare for at udelukke den

tag alt strøm fra den og rør ved en jordbunden radiator

tag batteriet ud på bundkortet et par minutter og saml det hele igen og gå i bios og save hvis den vil

så er den med graffikkort udelukket også f.eks hvis det skulle have låst den
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2011 - 16:16 #5
Det jeg mener er at afmontere strømmen, og trykke på startkanppen så bundkortet aflades. Herefter sætter du strøm på igen og forsøger at tænde pc.
Avatar billede waldenb Nybegynder
30. oktober 2011 - 18:00 #6
Jeg har haft alt strøm fra, ventet 10 sekuner til alle lys gik ud på bundkortet, så taget batteriet ud, og ventet 15 minutter. Det eneste det gør er, at når jeg kobler alt til igen, og prøver at tænde, så kører blæserne på grafikkortet (og kun de blæsere) lige i et halvt sekund. Men systemet starter stadig ikke. Så jeg kan ikke komme til bios, desværre...
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2011 - 19:20 #7
så er bundkort eller strøm gået
det er de eneste muligheder der er

lån en strømforsyning fra en anden pc og prøv

kan den heller ikke er bundkortet altså bios på bundkort gået

det er den enste mulighed du selv har for at finde fejlen
de prof. tager bundkort og graffikkort i og prøver seperat på dem

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2011 - 20:02 #8
Men lige inden du prøver med en anden pcu, så prøv at kortslutte en grøn og sort ledning, for at se om ventilatorerne starter op.
Avatar billede waldenb Nybegynder
31. oktober 2011 - 09:28 #9
treatmunice: Ja, det er desværre også hvad jeg begyndte at tro. Nok mest bundkortet, da det ser ud til, at der er strøm. For som sagt, der er masser af lys i bundkortets LED'er, og S5 LED'en (den, som skal lyse når systemet er slukket) lyser, og slukker også når man prøver at tænde.
Men jeg prøver lige med en anden strømforsyning, når jeg kommer hjem i aften, ingen grund til ikke at give det et forsøg.

jornvest: Altså, du mener prøve at tænde computeren med de to ledninger (eller pins, hvis man gør det på bundkortet), som går hen til tænd-knappen? Hvis det er det du mener, så har jeg prøvet. Det er ikke bare tænd-knap/kabinet, som har en løs forbindelse... Desværre.
Kun grafikkort blæsrere starter, og de gør det KUN hvis jeg har drænet al rest-strøm fra systemet først. Og i så fald, stadig kun et par omgange.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2011 - 11:48 #10
Nej jeg mente nu et af de hvide stik, som man sætter til HDD og CD.
Avatar billede waldenb Nybegynder
31. oktober 2011 - 12:14 #11
Så er jeg ikke helt sikker på at jeg er med. tænker du de gamle 4-pins strømkabler (sådan en: hxxp://www.forensic-computers.com/images_tableau/tc2_hi_res.gif)?

For sådan ser de ikke ud, strømmen til HDD/CD (eller egentlig SSD/BluRay, hvis vi skal være specifikke) ser ca. sådan ud:

hxxp://www.computer-hardware-explained.com/images/sata-power-cable.jpg

Udskift hxxp med http

Mvh
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2011 - 12:22 #12
Der er desværre ikke noget på dine links, men du kan så tage det brede stik af, som går fra strømforsyningen til bundkortet. Hvis du kortslutter en grøn og sort ledning skulle strømforsyningen starte op.
Avatar billede waldenb Nybegynder
31. oktober 2011 - 12:36 #13
Jeg kunne ikke lige huske eksperten.dk's regler om eksterne links, så du er nødt til at kopiere ind i adresse-linien, og erstatte "hxxp" med "http" for at se billederne.

Så vidt jeg husker, så er der kun sorte, gule og røde ledninger i strøm kablet til SATA enheder. Og PINs er så små, at det vil være ret svært at kortslutte 2, uden at klippe ledningerne over. Men tak for forslaget, jeg kigger selvfølgelig lige en ekstra gang når jeg kommer hjem :)
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2011 - 12:55 #14
Prøv at se på #12 igen. Det stik er 4 cm. bredt og har mange ledninger. Og så sort og grønt.
Avatar billede waldenb Nybegynder
31. oktober 2011 - 14:14 #15
Ja ok, jeg prøver lige at se om jeg kan finde dem (sort/grøn) når jeg kommer hjem... Tak.

Btw, så er det en corsair TX750W psu, hvis det gør nogen forskel.

Mvh
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2011 - 14:18 #16
Det gør ingen forskel, det er bare for at se, om strømforsyningen kører, at man kan mærke dens ventilator blæser.
Avatar billede waldenb Nybegynder
31. oktober 2011 - 18:12 #17
der er en sort ledning på hver side af den grønne ledning (men 9 sorte i alt i den, bundle", som kører til motherboardet) jeg prøvede med begge 2 uden at der skete noget. til gengæld hjalp det heller ikke da jeg prøvede at sætte min gamle (godtnok kun 400w) strømforsyning til. Ved du om det er de rigtige sorte jeg har prøvet?

jeg skal måske lige nævne at den gamle strømforsyning havde 4 pins mindre end den nye. Der kom dog lys i begge de led, som også lyste med den nye psu sat til, men S5 (som indikerer at systemet er sluiket) holder kun op med at lyse når jeg holder tænd knappen inde. med den nye psu, så slukker den, og tænder ikke igen, hvis man trykker på tænd knappen. jeg prøver lige at se om der er nogen, der har en nyere psu jeg ian prøve at låne til at teste "rigtigt".
Avatar billede waldenb Nybegynder
31. oktober 2011 - 18:27 #18
update: jeg prøvede systematisk at afkoboe alle dele, og da jeg tog strømmen fra grafikkortet, så started den, der kom en lang hyletone, men så skete der ikke mere, selvom alle blæsere og lys tændte. Burde den ikke kunne starte, så man kan komme i bios selv uden strøm til grafikkortet?
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2011 - 19:22 #19
Uden grafikkort, i sokkel eller onboard, kommer der ikke noget billede. Det er lige meget hvilken sort ledning der bruges, men ellers kan man bare prøve løs, det er jo svagstrøm. 400Wat er rigeligt til at starte computeren op. Det er ikke alle stik, som fylder soklen op. Har du checket dine ram?
Avatar billede waldenb Nybegynder
01. november 2011 - 09:58 #20
Ja, har prøvet at fjerne en RAM blok ad gangen. Der er stadig ikke noget, der starter.

Til gengæld, på det grafikkort jeg har (Gainward GeForce GTX580) er der to stik til strøm, og i den ene skal der en 2-til-1 stik i (så der kommer 2 PCI strøm kabler koblet sammen til det ene stik på grafikkortet som, så vidt jeg har forstået, går til 2 af blæserne), i det andet bare et stik (som går til den sidste blæser).
Det er KUN hvis der er strøm i "dobbelt-stikket", at systemet (blæsere osv.) slet ikke starter. Så snart der er enten et eller to strømstik sat til "dobbelt-stikket" så sker det som før beskrevet (med S5 LED, som går ud, uden at noget starter), ellers starter hardwaren, indtil der kommer den lange hyletone (intet skærmbillede).
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 10:47 #21
lyder vel som at den mangler mere strøm via et ekstra stik som er meget normalt i dag

et eksempel

http://www.proshop.dk/underkategorisering/DeZen-PCI-Express-Cable-2-Molex-%3ePCI-E-800503.html

det kan i dit tilfælde se anderledes ud men skal bare ligne det andet der sidder i

har jeg misforstået det så glem det
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 13:00 #22
Har du ikke et eller andet gammel grafikkort at prøve med? det betyder ikke noget at det er svagt, det er bare til fejlfinding.
Avatar billede waldenb Nybegynder
01. november 2011 - 13:23 #23
treatmenice: Ja lige præcis. Men jeg har sådan et kabel, og det sidder i. Med to strømstik koblet til. Det ser sådan ud på grafikkortet:

http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/asus-gtx580-gainward-gtx580/gainward-phantom3-gtx580_power.jpg

I 2x4 pin delen skal den fordeler i, med to stik fra PSU'en, i den anden (2x3 pin) skal der bare et enkelt stik fra PSU. Jeg må så indrømme, at jeg kørte den lidt tid med kun ét strømstik i, før jeg opdagede det. Men som jeg forstod det, så er det til blæserne, og temperaturen (på GPU) har ikke været over 65*C, og kun sjældent så højt.

jornvest: Jeg har vist et gammel HD3600 til at ligge et sted. Den prøver jeg lige at sætte til, når jeg er hjemme.

Tak for forslagene...

Mvh
Avatar billede waldenb Nybegynder
03. november 2011 - 16:00 #24
Hej igen,

Da mit gamle grafikkort ikke passede, så gav jeg til sidst op, og sendte den til professionel fejlsøgning.

Det var BÅDE grafikkort og bundkort, som var røget. Dammit§!"!!

Mange tak for hjælpen alle sammen.

jornvest og treatmenice, i fortjener begge nogle point for alle de forslag (som jo endte med at være rigtige, jeg kunne bare ikke teste det selv). Så lav et svar, og jeg deler dem mellem jer.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2011 - 16:15 #25
Ok, ja så kunne det vel ikke være værre - surt show.
Avatar billede waldenb Nybegynder
03. november 2011 - 16:27 #26
Ups, nu kom jeg til at give alle point til jornvest... du må lige sige til hvis du vil have dine point, treatmenice, så skal vi nok finde ud af det.

Ja, virkelig surt, men heldigvis er der stadig garanti på det. Så det er mest ventetiden, som er lidt irriterende.

Tak igen

/W
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2011 - 16:32 #27
sådan går det
jeg har 3-4 stykker af dem om ugen
forleden dag havde jeg 2 på en gang
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2011 - 16:35 #28
Det er ikke noget problem, treatmenice kan få dem af mig om lidt, jeg er selv lige igang med et spørgsmål om ram:)
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2011 - 16:44 #29
Så ligger udbetalingen klar:)http://www.eksperten.dk/spm/950577
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2011 - 07:15 #30
er besvaret
Avatar billede waldenb Nybegynder
04. november 2011 - 10:40 #31
Godt at se i fik løst det :)