Avatar billede mgraae1 Nybegynder
28. oktober 2011 - 14:15 Der er 4 kommentarer

oprette et nyt dokument der indeholder data fra Sharepoint liste

Til oprettelse af standard kontrakter, har jeg behov for, at man på vor sharepoint 2007 platform (intranet) med få klik kan oprette en kontrakt som indeholder data der allerede eksisterer i en liste/database.

Jeg har overvejet Access 2007, men design af dokumenter som er en blanding af metadata og tekst, er mildest talt omstændigt, og man ender tit med at sidde og fumle med at flytte tekstbokse få millimeter af gangen, og stadig ende med et resultat, der ikke sidder lige i skabet.

Excel 2007 kan hente data fra listen, og sætte det i en tabel, men har nogenlunde de samme udfordringer som Access. Det er ikke det rigtige værktøj til at opsætte et dokument der også skal kunne fungere ved udskrift.

Jeg har forsøgt mig med word 2007, men kan ikke umiddelbart se hvordan man skulle kunne indsætte data fra ekstern datakilde.

Er der nogle gode forslag til denne opgave?
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 14:54 #1
Tro du vil kunne fixe det ved at bruge word, og så anvende muligheden

- Indsæt, - Tabel, - Excel regneark.

Du kan så have hele regnearket liggende skjult et vilkårligt antal gange "under overfladen" og blot justere hvilke celler af arket der skal ses på et bestemt sted i dit word dokument.

...er nok en god ide at starte med at se om hentningen af data fungerer fuldautomatisk, når du går "den vej rundt"
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 14:56 #2
Husk at det er "smart" at have "datahentnings" regnearket
_helt_ færdigt inden du for alvor går i gang med at klippe de to ting sammen.
Avatar billede mgraae1 Nybegynder
04. november 2011 - 13:28 #3
Hej "teknik", og tak for dit bud.

Da dette skal benyttes som et slutbruger værktøj, ser jeg det ikke som hensigtsmæssigt, at man inden man kan gå igang med at oprette sin nye kontrakt, først skal åbne en excel-fil, for at opdatere data fra Sharepoint listen.

Medmindre ecxel-filen selv kan opdatere med nye data fra listen, uden aktivitet fra bruger eller administrator, er dit forslag ikke en acceptabel løsning.
Avatar billede teknik Juniormester
04. november 2011 - 22:46 #4
Ok, jeg misforstår situationen lidt, og tænker at det er
"relativt sjældent ændrede parametre", så som
ydelsespris, kontaktdata etc. og at der alene var tale om ét datasæt som skulle hentes fra databasen 1-2-3 gange årlit
og så blot lægges op på intranettet i en ny version,
hver gang der ændres databasedata.

Forståelsesproblemer er nu også mere regelen end undtagelsen, når man skal presse et lidt komplekst spørgsmål ned på nogle få linier.

Jeg formoder, at det i stedet gælder om mange forskellige datasæt som skal kunne indlæses fra databasen af vilkårlige brugere.
Det lyder i øvrigt også langt mere "normalt" end min misforståede opfattelse af situationen.

Du kunne måske med fordel anvende "brevfletning" i microsoft word, som også har mulighed for at hente data fra en access database.

Men det er jo stadig ikke
"uden aktivitet fra bruger"

Hvis du kan give et "grov" eksempel på hvilke data vi taler om, så vilel det måske lysne mere.