Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
28. oktober 2011 - 08:07 Der er 10 kommentarer

MacBook Pro 15" starter underligt op

Hejsa,

Jeg har en Macbook Pro 15" '07, som har kørt helt perfekt for mig i lang lang tid. Er utrolig glad for den.

Men pludselig for 2 dage siden begyndte den at lave nogle underlige ting under opstart.

Hvis jeg starter computeren så kommer jeg til "loading screen" hvor den så står og kører i et stykke tid med en bar, som viser hvor lang den er.
Når den så er færdig, så kommer jeg ind også er der hverken grafik kort installeret og/eller netværkskort. (Sikkert også flere ting, men det er hvad der springer i hovedet).

Hvis jeg så genstarter computeren et par gange, så fungere det lige pludselig igen.

Kan dette skyldes, at min bærbar er ved at dø? Eller hvad kan det være?
Og hvad kan være en løsning på problemet?

På forhånd tak,
Sebastian.
Avatar billede claust Nybegynder
28. oktober 2011 - 08:10 #1
Statusbar' en kommer som regel frem under en firmware opgradering.

Kører du OSX eller windows? Start op i OSX og kør alle opdateringer fra apple...
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
28. oktober 2011 - 08:17 #2
Jeg kører OSX og har nu opdateret iPhoto og en HP Printersoftware. Ikke andet. Kan dette have været problemet? :)
Avatar billede KHHP Juniormester
28. oktober 2011 - 09:37 #3
Statusbaren har jeg set når den starter i Fejlsikret tilstand.
Det er meget muligt at der er noget galt rent softwaremæssigt, så en god idé ville måske være at gemme alle data der ikke må mistes, og så geninstallere hele maskinen fra de medfølgende installationsmedier.
Husk efter geninstallation at opdatere OS X, firmware, medfølgende programmer osv. til seneste version.
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
28. oktober 2011 - 10:40 #4
Hej KHHP.

Jeg har desværre ikke installations CD'erne til denne Mac. Jeg har købt den brugt og fik ikke CD'erne med.

Kan jeg gøre noget alternativt?
Avatar billede KHHP Juniormester
28. oktober 2011 - 11:18 #5
Du kan måske lave et 4GB USB-stick om til en restore-enhed til OS X Lion
Her er noget der måske kan bruges: http://www.tuaw.com/2011/08/11/build-your-own-lion-install-usb-thumb-drive-for-cheap/
Der er dog en lille ting du skal tage hensyn til. Fordi du ikke har installationsmedier til det oprindelige system, så mister du iPhoto, med mindre du har dette som DMG-fil eller som fysisk medie.
Hvis du ikke har iPhoto så du kan geninstallere det igen efter en ren installation af OS X, så kan du købe det i App Store.
Hvis du oprindeligt har købt iPhoto i App Store, så er der ikke noget problem, da du blot logger ind i App Store med din Apple-konto og henter dine programmer ned igen.
Husk at USB-sticket skal være på mindst 4GB, da Lion-filerne fylder ca. 3,7GB.
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
29. oktober 2011 - 13:17 #6
Jeg vil prøve dette KHHP, også vender jeg tilbage til spørgsmålet her :)
Tak for det indtil videre!
Avatar billede KHHP Juniormester
29. oktober 2011 - 16:00 #7
Glemte lige at oplyse dig om hvordan du skal boote fra USB'en.
Her er link: http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10330289-263.html
Avatar billede KHHP Juniormester
02. november 2011 - 13:02 #8
Har du haft held med mit forslag eller er der stadig problemer?
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
09. november 2011 - 19:22 #9
hej KHHP,

Jeg har faktisk ikke lige fået gang i processen endnu.. Men så snart jeg får prøvet høre du fra mig herinde ;)
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
10. november 2011 - 18:32 #10
hej KHHP!

Jeg håber du kigger her i spørgsmålet :-)

Jeg har prøvet at brænde en disk med mac os på, som så skulle boote.. men det gør den ikke.. jeg bruge Burn til Mac.. Det fungere bare ikke.. Jeg har os valgt at det skal være CD/DVD den skal boote fra..