Avatar billede cryp. Nybegynder
03. august 2001 - 21:33 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

4096 bit cryptering

hvad vil det sige at en crypterings nøgle er 1024 bit eller f.eks. 4096 bit
Og hvordan regnes det ud hvor mange bit den er på
Avatar billede jelzin101 Praktikant
03. august 2001 - 21:41 #1
det vil sige at den nøgle som dataene bliver krypteret med er på 1 mill. tegn (1024 bit)
Avatar billede kapla Nybegynder
03. august 2001 - 21:42 #2
Avatar billede kapla Nybegynder
03. august 2001 - 21:43 #3
Avatar billede cryp. Nybegynder
03. august 2001 - 21:46 #4
jelzin101 -> det fatter jeg ikke, kan du uddybbe det lidt?
Avatar billede cryp. Nybegynder
03. august 2001 - 21:47 #5
- evt. henvisning til en artikel (helst dansk)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
03. august 2001 - 21:57 #7
ok jeg prøver....

hvis du har noget klartekst f.eks. : ABCD
kan dette for eksempel kodes med tallet 2 i en rimeligt simpel algoritme.

først laves bogstaverne om til tal A = 65 B = 66 C = 67 D = 68.
hvorefter 2 lægges til så bliver rækkefølgen 67 68 69 70, som så igen laves om til bogstaver.
C D E F. som jo så ikke giver meget mening for den unviede. nøglen i denne kryptering er så 2 som jo ikke er særligt svært men det viser udemærket princippet i det.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
03. august 2001 - 21:59 #8
at A = 65 er bare ascii tabellen.
Avatar billede stigc Nybegynder
03. august 2001 - 22:35 #9
1024 bit må da give en nøgle længde på 128 tegn
Avatar billede cryp. Nybegynder
03. august 2001 - 22:51 #10
stigc -> og hvad vil det så sige at den er 128 tegn lang
Avatar billede jelzin101 Praktikant
03. august 2001 - 23:58 #11
stigc >> jae..... det jeg mente var egentlig også 1024k 0 eller 1 \'er

cryp.>> det vil sige f.eks. i mit exempel er tallet 2 en nøglelængde på 8 bit (der skal bruges 8 bit til at repræsentere et tegn i en comp, det er også derfor at 1024k = 1 MB) alt dette er grundet at man regner i det binære talsystem.
Avatar billede stigc Nybegynder
04. august 2001 - 00:56 #12
1024k 0 eller 1 \'er ?

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2001 - 00:59 #13
Mon ikke jelzin101 skulle nøjes med at udtale sig om det han har forstand på.
1024 bits giver 128 bytes/tegn, som stigc så korrekt anfører, og det betyder, at
hvis man skulle gætte sig til nøglen, og dermed bryde krypteringen, skulle man
gætte 128 tegn korrekt.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
04. august 2001 - 00:59 #14
nej det er mig der er tastaturspasser 1024. (uden k) :)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
04. august 2001 - 01:08 #15
\"Mon ikke jelzin101 skulle nøjes med at udtale sig om det han har forstand på.\" hmmmmmm.....
Avatar billede jelzin101 Praktikant
04. august 2001 - 13:58 #16
mange tak for pts.
Avatar billede karlkoder Nybegynder
08. august 2001 - 02:09 #17
cryp >> det med nøglens størrelse er altså ligmed sværhedgradheden på at bryde den krypterede tekst (cipher teksten)

Jeltsin101 skrev at man foreksempel kunne lægge 2 til et hvert tals ascii. Det kan man godt. Man brugte denne kryptering under Julius Cæsars tid og det er derfor at den bliver kaldt Cæsars Cipher. Den gang lagde man 3 til hvert bogstav i krypteringsfasen og man trak dernæst 3 fra i dekrypterings fasen.

I dag bruger man ikke denne form for kryptering mere da den er for simpel og let at dekryptere.

I dag bruger man i stedet asymmetriske og symmetriske nøglekrypterings systemer.
Ved asymmetriske nøglesystemer har vi RSA og ved symmetriske nøglesystemer har vi DES og mange andre.

RSA bygger sine udregninger af nøgler på primtal. Selve algoritmen er ganske simpel men har den tendens at den vokser ekponentielt. Så derfor kan man hurtigt støde på nogle tal til en nøgle som dækker over FLERE A4-SIDER... =)
Den er derfor også en langsom krypterings/dekrypterings algoritme.

DES som er symmetrisk er meget hurtigere (jeg vil dog ikke komme ind på hvordan denne fungerer da denne er meget meget vanskelig at forklare)

I dag bruger man DES og RSA sammen. DES er 1000gange hurtigere end RSA.

Symmetriske nøglesystemer:
Krypterings- og dekrypterings nøglerne er ens.

Asymmetriske nøglesystemer:
Kryptering- og dekrypterings nøglerne er forskellige.