Avatar billede ladbye Nybegynder
21. oktober 2011 - 09:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Finde sætninger i sætninger.

Hej Eksperten-brugere.

Jeg er løbet ind i et lidt pudsigt problem. Jeg prøver på at finde sætninger i sætninger så at sige. Min opgave går ud på at finde eksempelvis to eller tre ord i en sætningen. Men det skal være hele ord. Jeg har ikke noget problem når det kun et ét ord jeg skal finde, men når jeg skal finde to ord bliver det tricky.

Eksempelvis vil jeg gerne finde: "god te" i sætningen: "det var en rigtig god te vi fik i dag." Men den må ikke finde det hvis det f.eks. er sætningen: " det er en god test vi fik lavet."

Samtidigt kan man ikke bare bruge mellemrum foran og bagved det man søger da følgende sætning så ikke vil give et match: "Det var rigtig god te."

Jeg håber beskrivelsen er god nok. Eller må jeg prøve at forklare på en anden måde.

Løsningen skal selvsagt være brugbar i PHP.

På forhånd tak!

/Ladbye
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
21. oktober 2011 - 10:33 #1
Hej Ladbye

Det kan løses med en regular expression:

/\b(god te)\b/

"\b" angiver wordboundry, fx mellemrum, linieskift, punktum, komme, udråbstegn osv.
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
21. oktober 2011 - 15:26 #2
Løste det problemet?
Avatar billede ladbye Nybegynder
21. oktober 2011 - 16:04 #3
@Gadensgaard,

Mange tak! Og så i en så simpel løsning. Det var præcis det jeg ledte efter.

Ha' en god weekend!

/Ladbye